Kruisbestuiving

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
kole.amj
Contacteer:

Kruisbestuiving

Bericht door kole.amj »

Na de wat gespannen discussie,hoeft niet slecht te zijn,ben ik wat specifieke informatie op gaan zoeken.Ook heb ik het archief geraadpleegd.
Ik werd er niet vrolijker van.
Een duidelijke omschrijving van KRUISBESTUIVING heb ik niet gevonden.
In de encyclopedie is er al sprake van kruisbestuiving als stuifmeel
van de ene bloem op de stempel van een andere bloem komt en dit van een zelfde plant,cultivar of soort.
In ons fruitteelt handboek wordt kruisbestuiving beperkt tot stuifmeelmeel overdracht tussen rassen Dus pas als stuifmeel van Cox
op bloem van Jonagold komt of andersom spreekt men van KRUIS-bestuiving.Bestuiving met Cox-stuifmeel van een boom uit Zeeland naar
een bloem van een Cox-boom in Limburg heet derhalve geen KRUISBESTUIVING.
Over de resultaten van een bestuiving is wel weer veel geschreven
en dan blijkt er toch best veel onderzoek gedaan te zijn.Zelfs zeer fundamenteel.
En zoals je weet zijn leerboeken/onderzoeksresultaten plus verantwoordingen een resultaat van oa literatuur raadpleging.Dus geen persoonlijk verhaal.Maar er is meer.

Groet,
A-3
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Kruisbestuiving

Bericht door Oude Essink »

Hallo Adri,
De misverstanden over kruisbestuiving, zelfbestuiving, buurbestuiving zijn bijna zo talrijk als er schrijvers zijn die
erover schrijven. De misverstanden komen o.a. in de wereld, omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen bestuiving en bevruchting.
Een stuifmeelkorrel van de paardebloem op de stempel van een appelbloem zou je kruisbestuiving kunnen noemen maar is het natuurlijk niet! die combinatie kan nooit tot bevruchting leiden.
Als wij praten over kruisbestuiving e.a. gaat het over bestuiving die leidt tot genenuitwisseling tussen planten van dezelfde soort, bestuiving dus die tot bevruchting kan leiden. Als de bestuiver (stuifmeelleverancier)van een ander ras is (binnen dezelfde soort) is de kruisbestuiving ideaal; als de bestuiver van hetzelfde ras is, maar de herkomst (in de familie) een andere dan die van de ontvanger,
is er ook sprake van kruisbestuiving. Van zelfbestuiving is sprake als bestuiver en ontvanger van hetzelfde ouderpaar afkomstig zijn;
dus: binnen de bloem bestuift de helmknop de eigen stempel; binnen dezelde plant bestuift de ene bloem de ander (buurbestuiving!) de bloem van de ene uitloper bestuift de bloem van een andere uitloper van dezelfde moederplant (b.v. aardbij). bij zelfbestuiving is derhalve het genetisch materiaal van het stuifmeel identiek aan dat
van de stempel.
n.b. Op zich betekent dit niet, dat alle vruchten uit die combinaties genetisch identiek zijn; de chromosoomcombinaties zijn niet identiek; de aanpassing van de volgende generaties aan de omgevingsfactoren verloopt evenwel aanzienlijk trager en in die zin verzwakt zelfbestuiving de soort.

Ik heb nogal wat geschreven over bestuiving en bestuivers (zie archief); misschien is het nuttig te zien hoe ik aan mijn wijsheid kom
een citaat derhalve uit een van die archiefstukken:

Het zal lezers niet ontgaan zijn, dat ik geen geschoold bioloog ben met bijen en bloemen in zijn portefeuille. Mijn belangstelling voor het onderwerp bestuiving is gewekt, toen ik bij Lei Hensels de cursus bestuiving deed. De cursus was uiteraard toegespitst op land- en tuinbouwgewassen maar was voor mij genoeg om daarna op zoek te gaan naar litteratuur om mijn kennis over het onderwerp te verbreden; daarna ging ik op dingen letten , gebeurtenissen in de tuin en daarbuiten anders observeren en al doende legde ik een dossier aan en daar put ik nu uit.
Pas als je de goede litteratuur te pakken hebt waarmee je het onderwerp bestuiving te lijf kunt gaan, gaat er een wereld open die een enorme verrijking aanbiedt en de bewondering voor de natuur verdiept.
Lezers, die door de enkele onderwerpen, die ik tot nog toe aansneed, geboeid zijn geraakt en die evenals ik zich verder willen verdiepen, zal ik de voornaamste boeken aanreiken die mij inspireren; het zijn boeken die ook voor een leek zeer goed te lezen zijn en waaraan ik onder andere mijn gegevens ontleen.

1. Eigil Holm; Bloembiologie, Thieme 1978 ISBN 90 03 95380 5 Het is een redelijk dun boekje, uit het Deens vertaald, en geeft in theorie, toegelicht met bloemvoorbeelden , foto's en verhelderende tekeningen, in kort bestek alles wat samenhangt met bloemen en bestuivers.
2. B.Meeuse & S.Morris; De voortplanting van Bloemen, vert.Het Spectrum 1984
ISBN 90 274 7788 4. oorspr. Titel The Sex Live of Flowers;
London. Dit boek behandelt het hele wereldgebeuren op gebied van bestuiving; heeft een goed register en een uitgebreide litteratuur lijst; de foto's in dit boek zijn ongelooflijk fraai; de tekst is goed leesbaar, helder en inspirerend.
3. Fr. G. Barth; Insects and Flowers; The Biology of a Partnership, Princeton 1985.
ISBN 0 691 02523 1 oorspr. Titel Biologie einer Begegnung;
Stuttgart. De zuiver wetenschappelijke verhandeling verhinderde de auteur niet er een zeer leesbaar boek van te maken; een zeldzaam voorkomende combinatie; een eye-opener van de hoogste orde; wie de moeite wil nemen zich door dit boek heen te werken, komt niet bedrogen uit; verder mooi fotomateriaal een uitgebreide bibliografie en register.
4. H. Kügler; Blütenecologie, Stuttgart 1970 2e dr. Een wetenschappelijk droog beschrijvende tekst met tekeningen van alle bloemsoorten die je in de flora tegenkomt. Als naslagwerk geschikt.
Binnenkort zal ik weer eens een bezoek aan Wageningen brengen om te zien of er inmiddels meer op de markt is; ik ben er een tijd niet geweest.

met groet,

hennie oes

Afbeelding
kole.amj
Contacteer:

Re: Kruisbestuiving

Bericht door kole.amj »

Hennie,
Wat ik wil is een duidelijke omschrijving.Die heb ik gevonden en die is gangbaar in ons vakgebied.Dus wij bedoelen als collega,s hetzelfde.
Lees je verder in de studies dan merk je dat de rechtlijnigheid in resultaat ontbreekt,maar ook dat kan weer verklaart worden.
Het is slechts een duidelijk startpunt en vandaar vertrekken is goed.
De route daarna wordt bepaald door allerlei factoren en omdat die verschillen kunnen we discusseren.

Groet,
A-3
Plaats reactie