Vragen over "Mijn manier van imkeren"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Vragen over "Mijn manier van imkeren"

Bericht door Wim Joosten »

Naar aanleiding van JP's opmerking om "mijn manier van imkeren" te gaan lezen, heb ik dan ook gedaan. Ik had de indruk dat er meerdere beschrijvingen zouden zijn maar, ik vond allen een beschrijving gemaakt door Frans. Zijn er nog meer?
Ik heb die van Frans met grote interesse gelezen.
Ik heb nog veel te leren over het imkeren en daarom heb ik daar nog wat vragen/opmerkingen over;

Frans schrijft, dat hij voor de heidedracht in de HK aan beide zijden een uitgebouwde raam als kant(klim)raam hangt. Daartussen raampjes met een cm. kunstraat.
Is het werkelijk zo dat de bijen zich in dit geval aan de aanwijzingen van de imker houden? Dit wil ik dan ook komende heidedracht proberen.
Ik heb geleerd om dit om en om te doen; dus een raam met kunstraat of uitgebouwde raat en dan een raampje met een cm. kunstraat. Ik had het idee dat de bijen ook dwars raten zouden gaan bouwen met zo'n grote tussenruimte, zoals bij de methode van Frans.
De methode van Frans levert meer raathoning op en dus minder slingerwerk. Dus ga ik daar komend jaar voor.

Frans schrijft ook dat bijen op de heide niets naar boven willen brengen. Ik heb dit inderdaad bij andere imkers op de heide gezien. Maar na het weghalen van het koninginnerooster gingen de bijen wel de HK in.
Maar Frans schrijft specifiek over bijen op de heide. Kun je daar wat meer over vertellen?

Frans had het over een zoemlijst. Deze heb ik niet kunnen vinden. Bestaat deze nog?

Veel linken in dat verhaal werkten niet meer. Jammer, ik had ze nog wel willen lezen. Vooral die trucendoos over het slingeren van heidehoning.

Frans beschrijft ook dat voor de heidedracht de bijen in een zo klein mogelijke ruimte moet behuizen. Dus zo mogelijk in één BK. Later (17/9)schrijf je toch weer over een onderste en bovenste BK. Dit geeft dus wat verwarring bij mij. Zou Frans dit nog voor mij kunnen verduidelijken?

Met vriendelijke groet,
Wim
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Vragen over "Mijn manier van imkeren"

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Een boek wat niet wordt geherdrukt(en wordt aangepast) verouderd binnen de kortste keren. Gelukkig is de auteur springlevend, dus hij zal je graag nieuwe informatie willen verschaffen.

j.p.
Frans vanTongeren

Re: Vragen over "Mijn manier van imkeren"

Bericht door Frans vanTongeren »

Hallo Wim,
Leuk om te lezen dat je de beschrijving met interesse hebt doorgenomen. Wie weet ga jij zelf ooit zo'n jaarverslag schrijven!
*Je schreef (1):
Ik heb geleerd om dit om en om te doen; dus een raam met kunstraat of uitgebouwde raat en dan een raampje met een cm. kunstraat
Dan voorkom je zeker ellende; vooral als de kasten niet zuid/noord zijn opgesteld. Als bijen het voor het zeggen hebben, kiezen ze voor deze 'koers'
Het nadeel is dat je minder raathoning zult hebben; je zal tevens moeten gaan slingeren.
Als je in het voorjaar al wat lege ramen laat uitbouwen op eigen kracht, zou je die er op de hei tussen kunnen hangen. Dat scheelt je weer wat heidehoning-slingerwerk.
*Je schreef (2):
Frans schrijft ook dat bijen op de heide niets naar boven willen brengen. Ik heb dit inderdaad bij andere imkers op de heide gezien. Maar na het weghalen van het koninginnerooster gingen de bijen wel de HK in.
Een goed idee; na een week blijft de koningin wel onderin voortgaan met eitjes leggen.
Je schreef (3):
Frans beschrijft ook dat voor de heidedracht de bijen in een zo klein mogelijke ruimte moet behuizen. Dus zo mogelijk in één BK. Later (17/9)schrijf je toch weer over een onderste en bovenste BK. Dit geeft dus wat verwarring bij mij. Zou Frans dit nog voor mij kunnen verduidelijken?
Dat komt omdat ik getracteerd was op 16 ramen broed. Ik vond het zonde om vijf ramen broed thuis te laten en heb de onderbak aangevuld met zes houten vulblokken (heb 11-raams kasten.
Wellicht zou het nog beter zijn geweest om acht raampjes broed in de bovenkamer te hangen en acht raampjes broed in de benedenkamer (broed boven elkaar)
*
Ga nog even op speurtocht/wordt vervolgd
22.10
Je schreef (4)
Veel linken in dat verhaal werkten niet meer. Jammer, ik had ze nog wel willen lezen. Vooral die trucendoos over het slingeren van heidehoning.
Daar komt het een en ander...:
A Kolben van heidehoning
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=160
B heideverhalen
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1325
C Imkeren op de Luneburgerhei
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1273
Plaats reactie