Voor bijen is de winteraconiet (het vastenavondzotje) een lentebouquetje van de imker.
Bijen...surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... teraconiet
en je kunt het eerste stuifmeel vergaren!
Oes maakte nog een fotootje op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3068
de winteraconiet
Moderator: maartenkleijne
-
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: de winteraconiet
De winteraconiet (Eranthis hyemalis) bloeit bij nu volop. Als je het bloemetje nader bekijkt zie de stempel en meeldraden, maar ook een aantal buisachtige stucturen aan de buitenkant van de meeldraden, dus binnen de 6 gele bloembladeren. De Nederlandse Oecologische Flora vermeldt hierover:
De bloem heeft zes grote matgele kelkbladen. De kleine kroonbladen zijn bekervormige, aan de top in tweeën gespleten, honingbakjes.
Vanmiddag maakte ik wat foto's van de aconieten in mijn tuin. Die nectarbuisjes (honingbakjes) zijn op de vergrote foto duidelijk te zien. Op het overzichtplaatje een stukje uit mijn voortuin. Het zijn alle zaailingen van circa 3 jaar oud, ook de botanische krokus en anemone blanda die ook al spaarzaam doorkomen. Over enkele weken is het een gesloten tapijt van voorjaarsbloemen.

Klik op de foto voor een vergroting (800 x 600).
Groetend, Albert de Wilde
De bloem heeft zes grote matgele kelkbladen. De kleine kroonbladen zijn bekervormige, aan de top in tweeën gespleten, honingbakjes.
Vanmiddag maakte ik wat foto's van de aconieten in mijn tuin. Die nectarbuisjes (honingbakjes) zijn op de vergrote foto duidelijk te zien. Op het overzichtplaatje een stukje uit mijn voortuin. Het zijn alle zaailingen van circa 3 jaar oud, ook de botanische krokus en anemone blanda die ook al spaarzaam doorkomen. Over enkele weken is het een gesloten tapijt van voorjaarsbloemen.

Klik op de foto voor een vergroting (800 x 600).
Groetend, Albert de Wilde