Verkoop- en verhuurprijs bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

Verkoop- en verhuurprijs bijenvolken

Bericht door Piet Jager »

Van mijn 11 volken ga ik er volgende week 8 verkopen.
De prijzen hangen echter nog boven de markt, omdat die nog niet gehouden is.

De prijzen zijn echter gerelateerd aan drie factoren

1. uitwintering
2. bestuivingsgelden
3. vraag en aanbod.

No 2 staat min of meer al vast.
Wie kan hier iets over zeggen?

!Piet
heidecap
Contacteer:

Re: Verkoop- en verhuurprijs bijenvolken

Bericht door heidecap »

Ha, die !Piet

Vorig jaar ben ik met imkeren begonnen. Ik heb toen een veger van Albert de Wilde gekregen en tevens een volkje gekregen van mijn mentor imker. Beiden hebben mij enorm op weg geholpen. Is niet het gezegde dat je je 1e volkje om niet krijgt ? Helaas is het 2e volkje helemaal aan varroa ten gronde gegaan.
Dit jaar wil ik uitbreiden naar 4 volken en dus minimaal met 2 volken starten (en later 2 afleggers maken).
Via de vereniging kan ik via collega imkers wel een Carnicavolkje krijgen, maar aangezien ik 1 Buckfastvolk over heb ben ik op zoek naar een 2e Buckfastvolk.
Links en rechts heb ik derhalve geinformeerd naar de prijs van een 2e Buckfastvolk.
Een pseudo handelaar, tevens lid van de vereniging vroeg 50 euro voor een volk dat op 1 broedkamer is ingewinterd.
Via een collega op het werk kwam ik echter met een bestuivingsimker in contact die voor 20-25 Euro wel een soortgelijk volkje wil verkopen.
Wat betreft de uitwintering verwacht ik niet zoveel problemen. Van iedereen hoor ik dat er behoorlijk stuifmeel wordt gehaald. De winter was ook erg zacht, maar dan wel met een lange staart ...
Ongetwijfeld zullen de prijzen ook afhangen van meer dan de door jou genoemde faktoren...
Bijvoorbeeld ras ?
Trouwens de faktor bestuivingsgelden lijkt mij vrij betrekkelijk : je vangt wel een in mijn ogen magere vergoeding voor de bestuiving (was dit geen 50 Euro ??), maar je hebt er ook een hoop werk en onkosten aan...

Groeten, Thomas
kole.amj
Contacteer:

Re: Verkoop- en verhuurprijs bijenvolken

Bericht door kole.amj »

Piet,

Met welke selectie hebben we hier te maken?
Ik weet dat je erg betrokken was met selecteren,mar heb geen idee
wat het resultaat is geworden.
Bovendien vermoed ik een extra waarde wanneer sprake is van een sterke
selectie,maar dan is het ook weer nodig om de juiste kennis en filosofie te hebben om op de juiste manier alle energie,gestopt in deze selecties,te kunnen benutten en op die manier ook te waarderen.
Ik vergelijk het een beetje met de overname van een melkveestapel
waarin ook de juiste bloedlijnen bij elkaar gebracht zijn en dankzij de kennis van de eigenaar steeds op hoog peil gehouden kan worden.Verkeerd gebruik van de bloedlijnen kan een dergelijke selectie weer tot een gemiddelde veestapel,of minder,voeren.
Wat betreft de vraag en het aanbod heb ik alleen wat inzicht in de vraag vanuit de fruitteelt.De knopvorming,aanbod van bloemen,ziet er gemiddeld zeer goed uit.Een overvloed aan bloemen,en daardoor bestuivingskansen nopen niet tot extra zorg.De telers die normaal volken benutten zullen dat weer doen maar nieuwkomers omdat bestuiving een probleem zou kunnen zijn verwacht ik niet.Daar komt bij dat een teveel aan vruchten tegenwoordig een groter probleem vormt
,ivm dunning,dan een klein tekort,resulteert in grotere vruchten en
vroegere pluk.Maar een (nacht-)vorst periode in maart/april kan de situatie drastisch wijzigen.Ik neem aan dat je daarop niet wenst te wachten.
Maar mogelijk is er uit andere sectoren,zaadteelt,wel extra belangstelling nav goede resultaten in 2003.Maar ik vertel geen nieuws als ik zeg dat die 2 zaken elkaar opvolgen en niet beconcurreren qua bestuivingsperiode.

Wanneer heb je zicht op de uitwinteringsresultaten?

Groet,
A-3
Plaats reactie