Werken aan dracht
Moderator: maartenkleijne
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Werken aan dracht
Goed idee Frans:
Ik heb twee Tetradiums Danielii geplant. Ééntje had ik gekocht en de ander kreeg ik later van een clublid van onze bijenvereniging. Deze begint nu uit te lopen.
En ik een zakje korenbloemenzaad uitgestrooid in het nieuwe park bij mijn huis. Ik ben overigens benieuwd of dit nog wat wordt want er zal vast wel geschoffeld gaan worden wat tot nu toe nog niet gebeurd is.
O ja, de gemeente heeft bij mij in de buurt ongeveer honderd oude populieren omgezaagd en er ongeveer honderdvijftig lindebomen voor in de plaats neergezet.
Lijkt me niet verkeerd toe.
Met vriendelijke groet,
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim
Ik heb twee Tetradiums Danielii geplant. Ééntje had ik gekocht en de ander kreeg ik later van een clublid van onze bijenvereniging. Deze begint nu uit te lopen.
En ik een zakje korenbloemenzaad uitgestrooid in het nieuwe park bij mijn huis. Ik ben overigens benieuwd of dit nog wat wordt want er zal vast wel geschoffeld gaan worden wat tot nu toe nog niet gebeurd is.
O ja, de gemeente heeft bij mij in de buurt ongeveer honderd oude populieren omgezaagd en er ongeveer honderdvijftig lindebomen voor in de plaats neergezet.
Lijkt me niet verkeerd toe.
Met vriendelijke groet,
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim
-
Re: Werken aan dracht
Een week geleden heb ik 900 sneeuwklokjes uitgeplant rondom de bijenstal in mijn tuin.
De bieen van 2005 zullen er hopelijk blij mee kunnen zijn !
De bieen van 2005 zullen er hopelijk blij mee kunnen zijn !
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Frans, vorig jaar heb ik wat verteld over het zaaien van bolgewassen. Dat heb ik de laatste jaren gedaan met botanische krokus, anemone blanda, kievitsbloem en winterakoniet. De eerste 2 zijn op onderstaande fotolink te zien. Tussen al mijn zaailingen stonden een stuk of 20 prachtige kleine bekerzwammen. Ook die fotografeer ik graag. Bij toeval staan er wat sprieten (krokus) en kiempjes met 2 blaadjes (anemoon) op. Alle zijn kiempjes van zaaisels van vorig jaar. In het 3e jaar bloeien ze al. Het was vandaag op de oude, bloeiende anemonen zeer druk met bijenbezoek. Dat geeft dus weer een hoop nieuw zaad.[:)]
Albert
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/bekerzwam04b.jpg
Albert
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/bekerzwam04b.jpg
Over kievitsbloemen gesproken. Dit exemplaar groeit nu in mijn bescheiden tuintje. 3 bloemen aan 1 steel. Toch wel bijzonder vind ik.

- wilde
- Contacteer:
Dag Erik, die 3 bloemen op 1 steel is vermoedelijk een speling van de natuur. Ik zag het ook wel eens, maar bij mij is het een uitzondering.
Mijn oudere zaailingen doen het zo goed, dat ze eigenlijk een beetje een plaag zijn. Ik wil niet dat ze overheersen en dat doen ze nu wel op een bepaalde plek, maar het gaat me ook aan het hart om ze te dunnen. Ik haal wel tijdig het meeste zaad weg, want daar zijn ze zeer scheutig mee. In mijn schuur heb ik heb nog zaad van vorig jaar liggen voor liefhebbers (even Mailtje met adres sturen).
Bij mij zitten er ook geheel witte exemplaren tussen. Het blauw op de achtergrond is van Anemone blanda. Daar wil ik wél de voortuin van vol hebben. De grasachtige structuren op de voorgrond is allemaal kievisbloem. Er staan er inmiddels honderden.
Groetend, Albert
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/kievitsbloem03b.jpg
Mijn oudere zaailingen doen het zo goed, dat ze eigenlijk een beetje een plaag zijn. Ik wil niet dat ze overheersen en dat doen ze nu wel op een bepaalde plek, maar het gaat me ook aan het hart om ze te dunnen. Ik haal wel tijdig het meeste zaad weg, want daar zijn ze zeer scheutig mee. In mijn schuur heb ik heb nog zaad van vorig jaar liggen voor liefhebbers (even Mailtje met adres sturen).
Bij mij zitten er ook geheel witte exemplaren tussen. Het blauw op de achtergrond is van Anemone blanda. Daar wil ik wél de voortuin van vol hebben. De grasachtige structuren op de voorgrond is allemaal kievisbloem. Er staan er inmiddels honderden.
Groetend, Albert
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/kievitsbloem03b.jpg
Kievitsbloem is in Zuid-Kennemerland moeilijk over te houden. Is jouw tuin of dat gedeelte vochtig? Ze houden van die grens vocht/droog zo weet ik uit Thijsse's Hof, heemtuin in Bloemendaal.Mijn oudere zaailingen doen het zo goed, dat ze eigenlijk een beetje een plaag zijn.
Ik zal je een email sturen om wat zaad.
groet
Huib
- wilde
- Contacteer:
Kievitsbloemen stonden oorspronkelijk in vochtige lage weilanden.Is jouw tuin of dat gedeelte vochtig? Ze houden van die grens vocht/droog zo weet ik uit Thijsse's Hof, heemtuin in Bloemendaal.
Bij mij staan ze in vrij droge kleigrond en doen ze het heel goed.
Albert.
- Wim Joosten
- Erelid
- Contacteer:
Tweemaal de honingboom, sophora japonica, geplant. Indirect dan; momenteel wordt er een park aangelegd grenzend aan mijn tuin. Ik had een verzoek bij de gemeente ingediend om omwille mijn hobby twee honingbomen in het beplantingsschema op te nemen. En zowaar..., gisteren bij thuiskomst ondekte ik dat er bij mijn tuingrens twee honingbomen geplant waren.
Geweldig, nietwaar?!!!
Met vriendelijke groet,
Wim
Geweldig, nietwaar?!!!
Met vriendelijke groet,
Wim
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Je hebt toch wel meer leuke dingen = bomen en struiken voorgesteld?
BV de schietwilg voorjaar of salix semperflorens voorjaar zomer. Deze laatste staat ook in de tuin van het bijenhuis en je moet daar beslist een aantal stekken van planten.
In Oegstgeest hebben we ook zoiets bij de hand gehad. In 1975 was er een nieuwe wijk in voorbereiding. Toevallig zat een dochter van de toenmalige burgermeester jk Eisinga op een beginners cursus voor bijenteelt. Via dat contact en de bereidwilligheid van de plantsoenen diens hebben we het voor elkaar gekregen dat de hele wijk (2800 woningen en tuinen) voor 90% bijen vriendelijke stoffering kreeg. Nu alles is groot gegroeid is het duidelijk merkbaar. Oorspronkelijk was het een groen weiland.
Hans.
BV de schietwilg voorjaar of salix semperflorens voorjaar zomer. Deze laatste staat ook in de tuin van het bijenhuis en je moet daar beslist een aantal stekken van planten.
In Oegstgeest hebben we ook zoiets bij de hand gehad. In 1975 was er een nieuwe wijk in voorbereiding. Toevallig zat een dochter van de toenmalige burgermeester jk Eisinga op een beginners cursus voor bijenteelt. Via dat contact en de bereidwilligheid van de plantsoenen diens hebben we het voor elkaar gekregen dat de hele wijk (2800 woningen en tuinen) voor 90% bijen vriendelijke stoffering kreeg. Nu alles is groot gegroeid is het duidelijk merkbaar. Oorspronkelijk was het een groen weiland.
Hans.
- Wim Joosten
- Erelid
- Contacteer:
Er stonden al veel bijvriendelijke planten in het beplantingsschema, zoals: wilg, brem, ilex, robinia, els, cottoneaster, kastanje, malus florabundi, linde (waar overigens al ongeveer 400 bij mij in de buurt staan).
Onze vereniging heeft ook regelmatig vruchtbaar contact met de gemeente over aanplantingen in Beilen.
Als ik in de buurt ben, dan zou ik wel graag een paar stekken van de salix semperflorens (amandelwilg?) mee willen hebben. Er staan hier al wel wilgen maar deze heb ik nog niet gezien.
Met vriendelijke groet,
Wim
Onze vereniging heeft ook regelmatig vruchtbaar contact met de gemeente over aanplantingen in Beilen.
Als ik in de buurt ben, dan zou ik wel graag een paar stekken van de salix semperflorens (amandelwilg?) mee willen hebben. Er staan hier al wel wilgen maar deze heb ik nog niet gezien.
Met vriendelijke groet,
Wim