Het voer is bijna op !

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Het voer is bijna op !

Bericht door heidecap »

Hallo, collegae !

Vandaag heb ik mijn 25 Euro volkje overgezet van een van de verkoper geleende Segeberger kast naar mijn spaarkast.(De raampjes bleken trouwens perfect uitwisselbaar, Frans)
Vorige week vrijdag 2 april had ik al meteen ruimte gegeven middels een 2e Segeberger broedkamer, want de bijen zaten al behoorlijk krap.
Bij het overhangen vandaag moest ik vrij snel werken want het was buiten slechts 8 graden :

Afbeelding

Afbeelding

In alle gauwigheid telde ik 7 ramen broed in de onderbak en in de bovenbak zag ik ook al een raam met eitjes.
Op 2 april had ik extra ramen met voer aan de zijkanten van de bovenste broedkamer gehangen. Hiervan was nu ongeveer de helft gebruikt. In de onderste bak zat nauwelijks nog voer. Hooguit nog 1 raam in totaal.
Dus opgeteld nog 2 ramen voer voor 8 ramen broed !!

Afbeelding

Ik maak me een klein beetje zorgen en hoop dat het snel warmer wordt zodat de bijtjes zelf in hun honingbehoefte kunnen voorzien.
In ieder geval lijkt het me oppassen geblazen en ik zal dan ook uiterlijk over een week weer de voervoorraat moeten controleren.
Zo kan het verkeren, zo hoop je op een snelle honingoogst en zo heb je een tekort ...
Imkers, zijt gewaarschuwd !

Groeten, Thomas
Frans vanTongeren

Re: Het voer is bijna op !

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Thomas,
Ben blij dat de raampjes passen..!
Heel goed voor ons lezers, dat je de naderende hongerdood in het nieuws brengt.
Het gaat hard met consumeren in het voorjaar. Meer bijen/veel broed en meer beweging in de kast.
Misschien moet je apifonda gaan gebruiken als je geen raam met voer meer hebt. Dat is een soort versuikerde pasta dat de bijen niet hoeven in te dikken. (een soort 'fast food')
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Het voer heb ik gepikt van het volk in de rechter (gele) kast.
Dit volk heb ik vorig jaar gekregen van Albert de Wilde.
Van dit Buckfast volk van Albert heb ik vorig jaar niet geslingerd, daarnaast wel gevoerd met nog eens een kilo of 8 aan suiker. Het had tot voor kort nog meer dan voldoende, maar als ik niet oppas heb ik binnenkort 2 volken in de problemen, want het volkje van Albert stond er op 30 maart j.l. ook al zo bij :

Afbeelding

Thomas
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Thomas
Zal het niet tijd worden om bij te voeren en
het liefst met suikerdeeg/apifonda of zo iets
dergelijks in een goede bijenwinkel te koop.
Met dit weer is bijvoeren geen dood zonde.
mvrgr Frits

Frits
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Hallo Frits[:p],
Zo te lezen..,sta je achter mijn advies !
Plaats reactie