De paarse dovenetel is al eerder onderwerp geweest op het forum; dank zij veler hulp kon ik mijn vermeende Hondsdraf als Paarse Dovenetel identificeren. In mijn tuin staan er inmiddels hele plakkaten van en volop in bloei.
Het bloempje blijft mij enorm boeien; vandaar dat ik er nog even op terug kom.

het plantje heeft een groot aantal , volkomen symmetrische bloempjes met lipvormige kroon,; groter dan 10 mm. zijn ze niet; rechts is de bij op kop en rug bestrooid met rood stuifmeel; het korfje op haar achterpoten heeft een paar mooie roodglanzende bolletjes.
De onderlip lokt bestuivers aan; zij heeft een aparte geur en een aantal kleurvlekken, die als honingmerk dienen en het eerste lokmiddel zijn. Ook dient zij als landingsplaats van de bestuivende insecten, vooral hommels en honingbijen. De nectar bevindt zich onder in de bloem boven op het vruchtbeginsel en heeft een hoog suikergehalte van 42%. Voor kleinere insecten is de bloem te diep.

De bovenlip vormt een kapje dat het inwendige van de bloem beschermt; zij bergt wat op het eerste oog lijkt op vier zwarte streepjes, die soms rood gekleurd zijn. Dit zijn duidelijk de helmknoppen die door het kapje en een rijke beharing beschermd worden tegen koude en vocht.
Wat mij bijzonder interesseerde -en dat is de reden van de foto's - was, hoe de stamper eruit zou zien. Ik kon hem niet vinden. Sommige bloemen met zwarte helmstrepen laten een klein knalrood puntje zien. Dat moest ermee te maken hebben. De microscoop erbij gehaald om verder te vergroten:

links: de helmknoppen zijn uitgedoofd; het rode puntje moet de stempel zijn die ruim van rode pollen is voorzien.
Rechts: Nog scherper onder de overkapping gekeken en de stamper verraadt zich. De stempel begint te kleuren; de vier helmknoppen zijn nog rijp.
Zo knikt tussen de vier rijpe helmknoppen door de stempel naar beneden. Het insect, komend van een andere bloem, beroert met kop en rug eerst de stempel, voordat de helmknoppen haar pollen afvegen aan kop en rug; de hommel/bij doet zich tegoed aan de rijke nectar en neemt vervolgens ook de rijke pollenvoorraad mee.
Ik maak tevreden dit verslag.
Hennie oes