Vreemd......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
DaanL
Contacteer:

Vreemd......

Bericht door DaanL »

[:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0]

Een maand geleden
Bij de eerste controle van het jaar bleek dat er een volk moerloos was. Er was een eierleggende werkster bezig. Enorm veel darrenbroed.
Achteraf bleek dat het stom van mij was maar ik heb de eirleggende werkster eruit geknikkerd.Een raam met eitjes erin en, 13 dagen later doppen breken.

13 dagen later
Dinsdag 13 dagen later, het was mooi weer, gelukkig wel want ik zou doppen breken. Ik kom bij de betreffende kast en tot mijn grote verbazing: géén doppen. Allemaal mooi gesloten werksterbroed. Wat denk ik dus; het volk had wel darrenbroed maar nu zit er werksterbroed in.[:0]Raar.[:0] Vreemd.[:0] Maargoed, werksterbroed is alleen maar goed dus lekker zijn gang laten gaan.

Vandaag, 12 april.
Mooi weer, laat ik eens in de bijen kijken. Zoals hierboven staat, is het "moerlose" volk niet meer moerloos. Nooit geweest. Alle volken staan er goed bij en ik kom vrolijk bij "kast 12" en lees op de kastkaart dat die "moerloos" geweest was. Dekkleedje verwijderd en wat raampjes gelicht. Mooi voer niks aan de hand. Tot dat ik bij het broednest kwam. Stikvol met darrenbroed.

Eierleggende wqerkster???
Ik weet het niet. Ik ben erg benieuwd of iemand mij hier iets meer over kan vertellen.

Met vriendelijke groet,

Daan Ludwig
(Hoenderloo)
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Vreemd......

Bericht door Hans van der Post. »

Daan als het leggende werksters zijn vind je meer eieren in een cel. Ook vind je aangezette redcellen. Verder is het volk onrustig. Er staat een mooie kleuren foto van belegde werkstersraat in het april No. van het maandblad "Bijen". Bij een leggende darrenbroedige moer netjes een ei in een cel en over het algemeen geen redcellen.
Hans.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

DaanL schreef:
[:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0]

Achteraf bleek dat het stom van mij was maar ik heb de eirleggende werkster eruit geknikkerd.Een raam met eitjes erin en, 13 dagen later doppen breken.
Daan, ik ben benieuwd hoe jij eierleggende werksters herkend ?
Wat denk je te bereiken met een raam met eitjes in te hangen rond deze tijd van het jaar als er nog geen darren zijn ?

Ben benieuwd !

Thomas
DaanL
Contacteer:

Bericht door DaanL »

Een raam met eitjes inhangen als er nog geen darren zijn? De darren zijn het prrobleem juist. Het volk zat vol met darrenbroed. Een eirellegende werkster dus!
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Het volk zat vol met darrenbroed. Een eirellegende werkster dus!
Daan, Zoals ook Hans al zei is die conclusie niet juist! Als er in de cellen meerdere eitjes liggen dan is er een leggende werkster: moeilijk te hanteren; de beste optie is het volk een eind van de kast van de raten kloppen, zodat ze zich elders kunnen indelen en dan maar hopen, dat de betreffende werkster niet meekomt of bij een goede geurende moer haar activiteiten staakt. Als er in iedere cel normaal één eitje ligt, maar slechts darren oplevert, dan heb je met een onbevruchte moer te doen of een moer die geen zaadcellen meer heeft: in dat geval zoek je de moer op, verwijdert deze en verenigt het volk met een moergoed volk. Het darrenbroed verwijderen dan ben je gelijk het restant Varoa's kwijt. good luck
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie