rood imkerpak

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

rood imkerpak

Bericht door marianvoor » do 15 apr 2004, 22:14

Naar aanleiding van het verhaal van Elze Lammerts, over de man in de rode overall (alg.berichten 06-04-2004 "We verven onze bijenkasten II") heb ik mijn imkerjack en een witte broek met Dylon stoffenverf, Pagode-rood geverfd.
Op 11 maart, omdat het zo lekker warm was, vond ik het nodig om de bodem van mijn 1ste kast schoon te maken. Ik dacht dat de dames wel blij zouden zijn dat ik ze ging helpen met de voorjaarsschoonmaak, maar nee hoor. Er kwamen 3 in mijn kap om in m'n oor te fluisteren dat ik op moest soppen en de helft van mijn fanclub kwam me (volgzaam als vrouwen zijn) achterna toen ik dat echt niet wou. Er zaten ettelijke angeltjes in de buitenkant van mijn broek en 1 meisje er in.
Vanmiddag heb ik, gekleed in mijn rode pak, de kast geopend. Er kwam 1 bij op mijn handschoen, de rest vloog rond, maar zat niet op mijn broek of jack. Dat heb ik bij dit volk nog niet eerder meegemaakt, want behalve sterk is ze ook heel boos. Ik heb gemerkt dat je in een rood pak veel rustiger kan werken.
Met hartelijke dank aan Erik Rene die het lichtje deed branden, aan Elze die het juiste zetje gaf en Frans voor zijn altijd goede raad.


marian voorneman

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: rood imkerpak

Bericht door Harm van de Pas » vr 16 apr 2004, 00:41

marianvoor schreef:
Vanmiddag heb ik, gekleed in mijn rode pak, de kast geopend. Er kwam 1 bij op mijn handschoen, de rest vloog rond, maar zat niet op mijn broek of jack. Dat heb ik bij dit volk nog niet eerder meegemaakt, want behalve sterk is ze ook heel boos. Ik heb gemerkt dat je in een rood pak veel rustiger kan werken.
Met hartelijke dank aan Erik Rene die het lichtje deed branden, aan Elze die het juiste zetje gaf en Frans voor zijn altijd goede raad.

marian voorneman
Het feit dat bijen de kleur rood niet kunnen zien wil nog niet zeggen dat een rood voorwerp voor de bijen onzichtbaar is. Bijen zien namelijk de kleur rood als zwart. Op een mooie heldere dag als vandaag ben je in een rood (zwart) pak alleen maar beter zichtbaar voor de bijen dan bijv in een wit pak. Dat de bijen met het rode pak minder agressief waren berust denk ik op toeval. Het komt zo vaak voor dat de bijen de ene dag erg aggresief en de volgende dag weer zo mak als lammetjes zijn. Persoonlijk denk ik dat bijen meer op geuren reageren dan op kleuren.


Harm van de Pas

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: rood imkerpak

Bericht door Erik » vr 16 apr 2004, 09:13

Ik denk het ook. Vorig seizoen werkte ik in het begin met normale handschoenen. Soms waren de bijen inderdaad erg onrustig en prikten ze in de handschoen. Nadat ik ergens gelezen had dat het helpt als je wat blaadjes of gras tussen je handschoenen vermaalt omdat dit de bijen erg rustig maakt heb ik dit eens geprobeert.
En inderdaad, (bijna) nooit meer last gehad van stekende dames. Dus blijkbaar maakt de natuurlijke geur de bijen rustiger.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: rood imkerpak

Bericht door Ruinerweg » ma 19 apr 2004, 21:03

Wat betreft de kleur rood bij de behandeling van de bijen weet ik niet zo zeker of mijn vriendinnen mij met rust zullen laten.Er zijn wel wat grotere dieren die hier nogal fel op reageren.

Wat betreft de handen in een pluk gras in de handen fijn wrijven en "wassen" is mij opgevallen dat de bijen dan op je handen een stuk rustiger zijn.

Ook heb ik altijd een fles azijn in de stal staan. Als je de handen hier even mee bevochtigd -heb ervaren-, dan zijn de bijen ook een stuk rustiger.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten