Nu al een dop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hennie Peters
Contacteer:

Nu al een dop

Bericht door Hennie Peters »

Vorig jaar heb ik een elftal apideakastjes verenigd en daarin een moer gestopt die ik na het verenigen van kasten overhield. De koningin werd daarbij ingebald maar overleefde dit avontuur wel. Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... hichpage=2

Vandaag vond ik in dit volkje, dat nu nog in de zesramer zit, een dop. Nu weet ik niet of het normaal is om half april al een dop te vinden. Ik ga er vanuit dat dit te vroeg is en dat de moer toch schade heeft opgelopen door het inballen. Als dit de verkeerde conclusie is dan gaat er hieronder vast wel iemand sputteren :-)

Wat een toeval dat ik de kast juist inspecteer op de dag dat de moer het eitje heeft gelegd, zie foto:
Afbeelding

groet,
Hennie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Nu al een dop

Bericht door wilde »

Hennie, een eitje in één dop wil helemaal nog niet zeggen dat dat ook een koningin zal worden. Veel worden direct weer verwijderd. Als ze in de 6-ramer niet veel ruimte hebben, zouden ze misschien toch al zwermplannen kunnen krijgen. Ik had ooit een vroegste voorzwerm op 17 april. Dan zijn er dus nog eerder eitjes geweest. Nu vervangen vanwege inballen een half jaar geleden lijkt me niet zo waarschijnlijk. Dat zouden dan toch nog in het najaar gedaan hebben.

Nu je de dop verwijderd hebt zul nooit weten wat dit geworden was. De volgende dop zou ik laten staan en kijken wat ze doen. Is het inderdaad slechts één dop, dan lijkt het een voortijdige vervanging. Laat ze dat dan gewoon doen.
Groetend, Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Albert,

Omdat de moer er zo verkreukeld uitziet had ik al het plan om haar te vervangen.
Een dop laten zitten wil ik niet omdat er teveel imkers met zwarte bijen in de buurt zitten. De vervanging van de moer zal gecontroleerd moeten gebeuren. Dit volk staat nu nog in de achtertuin omdat ik het in de gaten wilde houden gedurende de winter. Het zit nu op vijf ramen en ik had al een poging gedaan om ze te verhuizen naar een spaarkast en naar mijn bijenstal. Dit was mislukt om dat er nog een kier tussen bij het deksel zat waardoor gevlogen werd.
Het volk wordt me te groot om in de achtertuin te houden. Vanavond wil ik de kast weer afsluiten en morgen opnieuw een poging wagen.
[quote]Ik had ooit een vroegste voorzwerm op 17 april.[/quote]Hoe was het weer toen ?
Wij hebben dit jaar twee keer een week mooi weer gehad, verder was het toch te koud voor de bijen om te kunnen vliegen. Of komt het doordat de temperaturen aan zee wat gunstiger zijn voor de bijtjes ?

groet,
Hennie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Omdat de moer er zo verkreukeld uitziet had ik al het plan om haar te vervangen.
Wat is verkreukeld? Soms is een chitinedeel van het achterlijf ingedeukt. Daar heeft de moer nauwelijks last van. Je kunt proberen het voorzichtig terug te zetten in originele stand (uitdeuken:D).
Als een vleugelaanhechting beschadigd is, waardoor de vleugel er lam bij hangt, is er een groter probleem. Iedere keer dat de moer achteruit een cel ingaat om een ei te leggen, stoort die vleugel. De bijen merken dat en willen haar vervangen. Idem met een lamme voor- of achterpoot. Middelpoten, die verlamd zijn kun je eventueel kort afknippen, maar een dergelijke moer zou ik zelf vervangen. Vorig jaar had ik zo'n moer. Ze deed het gewoon goed (zonder vervangingsdoppen), maar heb haar toch vervangen.
Ik had ooit een vroegste voorzwerm op 17 april.
Hoe was het weer toen ?
Een wat warmere maand april.
Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Albert,

De vleugels van deze moer staan niet allebei in dezelfde hoek t.o.v. de lengteas. Ook is een vleugel iets smaller en gerafeld. Dit was nog niet het geval voor het inballen eind vorig jaar. Ze is vorig jaar op 18 mei uitgelopen en zeer langzaam op gang gekomen. September had ik nog maar 6 ramen broed. Gedurende de hele zomer heb ik een aantal keren een dop gebroken. Ik heb daar toen geen aandacht aan besteed omdat er vorig jaar ook veel werd gezwermd bij andere imkers.
Als de bijen deze moer willen vervangen dan kan ik daar maar het beste aan meewerken.

groet,
Hennie
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Hennie,
Afgelopen zaterdag al een paar doppen uitgebroken.
Volken hebben de laatste twee weken veel voer
gebruikt ivm broed. Het waren zwermdoppen omdat
het er verscheidene waren. Volken op drie bakken
gezet, hier bloeit sinds afgelopen weekend de appel.
Met Pasen al knoppen in de Meidoorn gezien.
Volgens dHr Henschels kan men ook aan het opgeslagen
stuifmeel zien of de bijen zwermneigingen krijgen,
zodra het stuifmeel gaat glimmen.Dit gebeurt als het
volk zwermplannen heeft en op die manier het stuifmeel
geconserveert word.Zo blijf het bruikbaar, een paar weken
geleden zag ik oud stuifmeel naar buiten gebracht
worden, zeker van het najaar en door toevloed van
vers stuifmeel liever uit de kast verwijderd dan
ondeugdelijk stuifmeel voeren. De ramen bevatten
afgelopen zaterdag veel stuifmeel, ook tussen
de broedramen.De bijen weten het toch beter als wij
en vorig jaar ook een voerraam midden in het broednest
gevonden, ik heb dat laten zitten zij weten het toch
beter dan wij wat wel of niet kan.Rommel zo min mogelijk
in het broednest, het aanwezige voer wordt toch als
eerste gebruikt en dan is het broednest weer een geheel.
mvrgr Frits

Frits
Plaats reactie