Vandaag, 21 april een rare waarneming.
Toen ik in de namiddag van het werk thuis kwam ging ik eerst even bij de bijen langs.
De vier kasten die nog thuis zijn vlogen allen goed, alleen viel mij dadelijk op dat er bij het eerste volk massaal veel bijen op de vliegplank en vooraan op de kast zaten, ruim meer dan honderd.
De oorzaak hiervan bleken mieren te zijn. Op, in en rond de kast zitten massaal veel zéér grote donkere mieren.
Welk effect deze op het volk hebben is nog niet helemaal duidelijk, alleen weet ik wel dat ik deze hier nog nooit waargenomen heb.
Onder de kast zie ik deze mieren naarstig met dode bijen vertrekken. Dat ze bijen uit de kasten halen heb ik niet kunnen vaststellen.
Wie heeft dit reeds meegemaakt? Het gebeurde wel dat in de zomer kleine mieren rond de kasten of onder de dekplank kruipen, maar dit zijn werkelijk zéér grote exemplaren.
Moet ik hier iets aan doen en wat dan wel?
vriendelijke groeten
dirk
mieren als parasiet?
-
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: mieren als parasiet?
Er zijn bijensoorten, die het probleem zelf oplossen:

hennie oes

hennie oes

- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Re: mieren als parasiet?
Hoi daar,
De bijen staan op een betonnen constuctie. De mieren kunnen daar natuurlijk makkelijk naar boven wandelen.
Ik heb het wat van dichterbij bekeken en het lijkt er inderdaad wel op dat het hier om rode bosmieren gaat.
Vandaag ook hevige gevechten gezien met nog levende bijen!
Wat ik wel gek vind is dat ik deze mieren nooit eerder opgemerkt heb en dat ik nu niet bepaald dicht bij bosgebied woon?
Zaterdag gaan ook deze laatste vier volken naar de dracht, hopen maar dat wanneer de bijen hier weg zijn de mieren ook verder trekken.
vriendelijke groeten
dirk
De bijen staan op een betonnen constuctie. De mieren kunnen daar natuurlijk makkelijk naar boven wandelen.
Ik heb het wat van dichterbij bekeken en het lijkt er inderdaad wel op dat het hier om rode bosmieren gaat.
Vandaag ook hevige gevechten gezien met nog levende bijen!
Wat ik wel gek vind is dat ik deze mieren nooit eerder opgemerkt heb en dat ik nu niet bepaald dicht bij bosgebied woon?
Zaterdag gaan ook deze laatste vier volken naar de dracht, hopen maar dat wanneer de bijen hier weg zijn de mieren ook verder trekken.
vriendelijke groeten
dirk