Deze zaden zijn het resultaat van een goede bevruchting van deze plant in mijn tuin door o.a. honingbijen. Het is een pruim-achtig vruchtje met een pit. De vruchten zijn ongeveer 1,5 cm lang en vallen nu pas, dus ruim na de winter op de grond. Wie weet wat het is?
De eerste goede oplossing wordt beloond met een pakketje verse zaden van anemone blanda, kievitsbloem, winteraconiet en botanische krokus.
Ze zijn mooi hè?
Klik op de foto voor een vergroting (800 x 600).
Groetend, Albert de Wilde
Zaad-raadsel
Moderator: maartenkleijne
Re: Zaad-raadsel
Albert,
Dit zijn de vruchten van de Elaeagnus (Olijfwilg). Ik hoop dat ik de eerste ben.
Vriendelijke groet,
Dennis van Randen
Dit zijn de vruchten van de Elaeagnus (Olijfwilg). Ik hoop dat ik de eerste ben.
Vriendelijke groet,
Dennis van Randen
Hoi Dennis,Dit zijn de vruchten van de Elaeagnus (Olijfwilg). Ik hoop dat ik de eerste ben.
Daar zijn volgens mij, na enig speurwerk, meerdere soorten van o.a.: angustifolia, umbellata en pungens, met nogal wat afwijkende groei en vruchten. Dus dat is niet goed genoeg.
Ik ga voor die laatste dus de Elaeagnus multiflora
groet
Huib
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ja, inderdaad de olijfwilg. Ik heb er 2 soorten van maar ze zijn praktisch gelijk: gewoon blad en bont blad. De vruchten zijn ook gelijk. Als je er genoeg van zou hebben zijn ze geschikt voor het maken van jam. Ik heb ze geproefd, maar er zit niet veel smaak aan: licht zurig.
De soorten die ik heb zijn (vermoedelijk) Elaeagnus ebbingei en Elaeagnus ebbingei Lime Light.
Huib, de E. multiflora is het zeker niet. Die heeft minder langgerekte vruchten aan veel langere stelen.
Beide reken ik goed. Ik had gedacht dat het moeilijker was.
Van Huib heb ik een adres.
Dennis, mail mij je adres, dan zal ik je binnen een aantal weken een pakketje zaden van voorjaarsbloeiende bolletjes toezenden, iets meer dan Huib, want jij was de snelste.
Het was een goed voorjaar dus ik heb veel zaad. Ze moeten in het najaar (bijv. september) gezaaid worden.
Gemotiveerde verzoeken van niet-deelnemers aan de prijsvraag wil ik in overweging nemen.
Van de zaden moeten alleen die van de kievitsbloemen nog afrijpen. De rest heb ik al geoogst, maar dat moet eerst nog wat indrogen.
Groetend, Albert
De soorten die ik heb zijn (vermoedelijk) Elaeagnus ebbingei en Elaeagnus ebbingei Lime Light.
Huib, de E. multiflora is het zeker niet. Die heeft minder langgerekte vruchten aan veel langere stelen.
Beide reken ik goed. Ik had gedacht dat het moeilijker was.
Van Huib heb ik een adres.
Dennis, mail mij je adres, dan zal ik je binnen een aantal weken een pakketje zaden van voorjaarsbloeiende bolletjes toezenden, iets meer dan Huib, want jij was de snelste.
Het was een goed voorjaar dus ik heb veel zaad. Ze moeten in het najaar (bijv. september) gezaaid worden.
Gemotiveerde verzoeken van niet-deelnemers aan de prijsvraag wil ik in overweging nemen.

Van de zaden moeten alleen die van de kievitsbloemen nog afrijpen. De rest heb ik al geoogst, maar dat moet eerst nog wat indrogen.
Groetend, Albert
Best wel leuk dit soort quiz-jes op het forum [:)]
Jammer dat ik er geen verstand van heb [B)]
Groet!,
Henk
Jammer dat ik er geen verstand van heb [B)]
Groet!,
Henk
Say's who?
Zijn bijenkasten staan in de Hortus!
(ik geef toe niet in Leiden maar in Amsterdam
)
Zijn bijenkasten staan in de Hortus!
(ik geef toe niet in Leiden maar in Amsterdam

Daar zijn gediplomeerde tuinmensen en biologen voor, ik doe de bijen 
De Hortus in Amsterdam vind ik trouwens mooier!

De Hortus in Amsterdam vind ik trouwens mooier!