begin van het einde...?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Harmen vd Ende
Contacteer:

begin van het einde...?

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo,

Vanochtend half twaalf ging ik controleren op mijn stand, en tot mijn schrik zag ik een kast met honderden dode bijen op de vliegplank.
Ik heb snel mijn kap opgedaan en gekeken. het volk zag er verder goed uit met broed en eitjes,het was een aflegger, welke ik vorige week dinsdag gemaakt heb. Wat kan er aan de hand zijn....

Ik probeer hieronder een beschrijving te geven van de geschiedenis van het volk:
Vorig jaar is dit volk ontstaan uit een aflegger en een zwerm die in augustus vorig jaar is aan komen vliegen (krant ertussen), de moer van de aflegger behouden. In oktober heb ik een mierenzuur behandeling toegepast.(Nasserheide). In het voorjaar had ik een goede ontwikeling en heb er een Honingkamer opgezet,redelijke opbrengst
Na de Wilg heb ik een tweede broedbak gezet en de varroa lade er onder gelegd en zag tot mijn schrik dat er 30 mijten per dag vielen, direkt mieren zuur behandeld, (heel veel mijten val, na de behandeling de Broedbakken gesplitst en de moer op de nieue stand gezet.(vorige week dinsdag).
Gister avond heb ik er een voerbak op gezet +/20.30 uur, bee fit er ingedaan en vanochtend dit... (Mijn andere volken hebben ook Bee fit uit dezelfde jerrycan en geen probleem)

Ik denk aan de volgende oozaak(en)
- De voerbak is vervuild? (Ik kijk het nog even aan vanavond weer dode bijen zijn, dan eerst voerbak verwisselen).
- Zijn ze vannacht verstoord?
- Slaat de varroa toe (In dit geval zou het andere volk van de aflegger nu ook moeten sterven
Ik ben nog niet naar het andere volk gaan kijken is iets verder van huis.
- Is het roverij, ik heb het vliegat al heel klein gemaakt.

Heeft iemand suggesties

Ik houd jullie op de hoogte

Ik ben vanavond wezen kijken en er zijn nu geen dode bijen meer op de vliegplank, morgen afwachten....

Overigens had de koolmees een goede dag, deze heeft alle bijen opgepeuzeld

Harmen
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: begin van het einde...?

Bericht door wilde »

Na de winter had ik nogal wat ramen uit opgeruimde kleine voorjaarsvolken die te veel beschimmeld stuifmeel hadden om verder te gebruiken in de volken. Omdat er nog wat verzegelde honing en suiker in zat heb ik die achterin de stal in een bak gehangen. Het was een paar kilo voer in totaal. Er was wel enige interesse maar nooit overdadig. Het duurde een aantal dagen voordat het op was. Op sommige plekken was het echter wel dringen. Ik heb een deel van het voer met een oude vork open gekrabt.

Het viel mij op dat er ondanks de niet sterke roverij toch veel dode bijen vielen. Een paar honderd in totaal. Een deel doordat wat honing was uitgelopen, maar de meeste niet direct verklaarbaar. Ik vermoed gewoon ruzie op de raat en afgestoken. In het najaar heb ik dat ook wel gezien bij het aanbieden van zegelwas na het slingeren. Dan is er zo veel enthousiasme dat er doden vallen.

Harmen, ik vermoed bij jou ook zoiets: roverij en verdediging. Iets anders kan ik niet verzinnen als bij de andere volken op dezelfde stand, die hetzelfde voer kregen, niets te zien is van dode bijen.

Groetend, Albert
Harmen vd Ende
Contacteer:

Re: begin van het einde...?

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Albert,

Ik heb vanochtend weer gekeken en er was gelukkig niets aan de hand.
Ik had het vlieggat gister al verkleind en zag toen indedaad al dat ze gelijk in de verdediging gingen.
Ik heb gister ook nog met Ko Zoet gebeld en die kwam tot dezelfde conclusie als jij, en voegde er nog aan toe dat een volk wat aan varroa ten onder gaat ook in de kast niet goed zit, dit was bij mij niet het geval, de moer had net nog een raam met eitjes belegd
Ik houd het nog in de gaten en ik denk dat het toch roverij geweest is[:I]

4/6
Het is inmiddels Ruim een week later, en alles is keurig rustig, er zit goed broed en voer in, en ze vliegen prima, dus ik ga ervan uit dat het dus roverij geweest is.:D

groeten Harmen
Plaats reactie