Bijenorchis

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bijenorchis

Bericht door wilde »

Bijenorchis (Ophrys apifera)

Bij de orchideeën zijn veel namen van insecten en spinnen vernoemd. Er is dus ook een bijenorchis. Sommige namen hebben betekenis, omdat werkelijk het insect tot de bloem wordt aangetrokken, meestal de mannetjes om te paren. Bijvoorbeeld bij de mooie kleine vliegenorchis schijnt dat te gebeuren. Andere zijn meer op de kleurtekening en de gelijkenis met het insect benoemd denk ik. Bij de bijenorchis zou ik het niet weten. Een honingbij is niet zo kleurig en andere (wilde) bijen ook niet. Als je de hommels er ook toe rekent lijkt er ook geen voorbeeld te vinden, maar er is ook al een zeer fraaie hommelorchis. Wat de relatie met de (honing)bij ook is, het bloemetje is schitterend en bij ons op sommige plaatsen niet zeldzaam. Of er bijen op vliegen als drachtplant is mij niet bekend, maar het zou me niet verbazen als het zo is.
Groetend, Albert de Wilde

Klik op het plaatje voor een vergroting (800 x 600).

Afbeelding
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijenorchis

Bericht door maartenkleijne »

Ik heb me ooit laten vertellen dat ze bijenorchis het, omdat ze qua vorm -dus in zwart/wit- best op een bij lijkt; 'bij' in de spreektaalbetekenis van 'hommels en bijen, enzo'.
Er wordt volgens mijn info alleen op gevlogen door heel kleine beestjes, welke weet ik niet.
Wat een mooie foto weer!!
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Meeuwse in zijn boek "Voortplanting van bloemen" veronderstelt (pg.109) dat de oorspronkelijke "bij" die de kruisbestuiving bij de Ophrys apifera verzorgde door vijandige milieuomstandigheden (ijstijden?) werd uitgeschakeld en dat de plant vervolgens een machanisme voor zelfbestuiving ontwikkelde waardoor zij kon overleven.
hennie oes

Afbeelding
hbeugeling
Contacteer:

Bericht door hbeugeling »

De bijenorchis is volgens de boeken een zeldzaamheid in Nederland.
Toch verscheen afgelopen week in een Rotterdamse krant dat er 1 gevonden was, midden in de stad.
En dat had men niet moeten doen, want nog geen dag later was de bloem geplukt.[V]
Nu maar hopen dat ze het knolletje vinden zodat ze dat op een veilig plekje kunnen beschermen.
Plaats reactie