"hoe weet ik of ik een wespennest in tuin heb?"

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Henk Klok

"hoe weet ik of ik een wespennest in tuin heb?"

Bericht door Henk Klok »

e-mail aan bijenhouden.nl:
Geachte lezer,

Ik heb een struik in de tuin en het stikt van de wespen in die struik. Zit er misschien een wespennest achter?
Weten jullie misschien imkers in Den Helder?
Ik ben zelf panisch voor wespen, dus durf niet in die struik te graaien, er zitter echt vet veel wespen in.
Ik hoop op een snel antwoord.

Met vriendelijke groet,
 Jessica Westerveld,

jessicawesterveldAPENSTAARThotmail.com
Groet,
Henk
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Re: "hoe weet ik of ik een wespennest in tuin heb?"

Bericht door Erik Speksnijder »

Hoi Jessica,

"Wespen" is een breed begrip. Je hebt allerlei soorten wespen - wespen die totaal nooit overlast veroorzaken en wespen, die in een kleine periode van het jaar overlast veroorzaken. Verder heb je tal van andere beestjes, die voor niet-insectenminners ook heel erg veel op wespen lijken.
Kun je misschien een foto maken van de wespen in jouw tuin, dan kunnen we hier misschien iets meer over deze beestjes vertellen.
Groetjes,

Erik
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Het zou interessant zijn te weten welke struik het is. Gewone wespen (vespula vulgaris) zijn alleen in het voor- en najaar actief op bloemen voor de nectar. In het voorjaar zie wel koninginnen nectar zoeken. Ik zag ze op appelbloesem. In het najaar vooral op bloeiende klimop. Zodra ze een broednest hebben zoeken ze dierlijk voedsel voor het broed en krijgen ze van de larven suikers terug.
Het zullen deze wespen dus nu niet zijn.

Vermoedelijk zijn het gewoon honingbijen op een bloeiende heester. Ooit werd ik voor een zwerm bijen geroepen en het bleken enkele honderden zweefvliegen te zijn op gulden roede. Ook daar is de beoordeling van een insectensoort dikwijls verkeerd door de leek.

De paniek voor allerlei insecten zit meestal tussen de oren, want als je vraagt naar de overlast (ook bijv. bij hommelnesten) blijkt die eigenlijk niet aanwezig. De insecten zelf worden als overlast beschouwd maar er is dan geen steek gevallen en normaal gesproken zal die ook niet vallen. Voor ons is het onbegrijpelijk waar men zich druk om maakt, maar het gebeurt toch. Meestal zijn ze ook bang voor spinnen e.d. Ook die doen niets wat de mens kan hinderen, ja aanwezig zijn: gelukkig maar!
Albert
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Jessica,
Ik sluit mij aan bij het verhaal van Albert en Erik en laat je voor de duidelijkheid een wespennest zien van de "gewone wesp" (ronde bol van fijngeknaagd hout) en een ("gewone") wesp die binnendrong in een bijennest en daar even meesnoept ( dit om het verschil tussen wesp en bij te verduidelijken); zij gaan steken als je erop trapt met blote voeten terwijl zij in het gras van het een of ander aan het snoepen zijn; als zij hinderlijk op de boterham afkomen worden zij alleen lastig als je ernaar gaat slaan; snelle beweging maakt ze agressief; met zachte hand wegwuiven levert geen enkel probleem op; overigens doet zich dat verschijnsel alleen in de nazomer/najaar voor.

Afbeelding
hennie oes
Afbeelding
Plaats reactie