Op voornoemde URL geef ik een beschrijving van een fantastische drachtplant: Leverkruid of Koninginnekruid. De plant staat weer volop in bloei en trekt in ruime mate bijen, hommels en zweefvliegen aan. De Eupatorium Purpurium is een bijzonder mooie plant; groeit breeduit en wordt 2 meter hoog; de kruin bestaat uit een zee van paarse brede bloemschermen; na de bloei sterft zij tot op de grand af en komt het jaar erop opnieuw naar boven.
In de bloemscherm staan op korte steeltjes de bloemhoofdjes; ieder hoofdje heeft een tiental tweeslachtige buisbloempjes. Door de kroonbuis komt het kokertje naar boven dat door de meeldraden wordt gevormd; het stuifmeel wordt aan de binnenzijde van dit kokertje afgeleverd; door het kokertje heen komt de stijl naar boven met zijn tweelobbige stempel; deze stijlen vormen het dradenpatroon dat de rijpe bloemen te zien geven. Nectar aan de voet van de meeldraden; dit kokertje is 5 mm. diep; veel bestuivers kunnen er bij.
In mijn tuin (droge zandgrond) staat een grote gewoon inheems koninginnekruid.
Zo-even -begin van de middag- gonsde hij van de wilde bijen, zweefvliegen en vliegen.
Maar: geen bij te bekennen hoewel ze er op 5 meter afstand van staan. Trouwens ook geen hommels die verder nog volop in de tuin aanwezig zijn.
Ik denk dat ie om goede dracht te geven natter moet staan, of op klei, zoals bij jou Hennie.
Maarten, Aanvankelijk kwam ik de plant tegen in de tuinen van Appeltern en verbaasde mij over de grote aantallen bijen en hommels (naast zweefvliegen); ook daar klei! Nu staan de planten (een paar soorten) bij mij in bloei met hetzelfde resultaat; ook bij mij zware klei; misschien heb je gelijk [?].
Een kennis van mij heeft leverkruid op zandgrond staan en deze wordt wel door zijn bijen bevlogen.
Of is er misschien een andere drachtbron in de buurt waar je bijen de voorkeur voor hebben?