Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » zo 29 aug 2004, 15:44

Buca's, een nieuw '˜ras' met perspectief ..?

Buca,s zijn een kruising tussen Buckfastbijen en Carnica's (!Piet). Verwar ze echter niet met Nuka's, want dat zijn in de veeteelt nuchtere kalveren. In ons land vindt er tussen beide rassen bij standbevruchting al veelvuldig '˜kruisbestuiving' plaats. Nu de Carnicaliefhebbers zich ook gaan organiseren, evenals de Buckfastliefhebbers, zal dat op termijn haar '˜vruchten' afwerpen op het bijenhouden van de gewone imker met zijn '˜vuilnisbakkenrasje'. Van de oorspronkelijke zwarte bij zijn nog nauwelijks restanten aanwezig.

Sinds enkele jaren imker ik met beide rassen op één stand en zijn de nakomelingen van deze volken tot nu toe, tot mijn vreugde, prima volken om mee te imkeren. Ze hebben allen grote broednesten, zijn zachtaardig, hebben een prima haaldrift en een goede nesthygiëne en nestopbouw. Vraag me niet hoe het kan, maar ik geniet er wel van. Misschien is het een wederzijds heterosis effect.. Als de B.B.V. en de Carnicaclub elkaar in hun onderlinge groei een beetje in evenwicht weten te houden, ligt er voor de gewone imkers een goede toekomst in het verschiet, want zij plukken er de vruchten van.

Natuurlijk weet ik, dat het heterosis effect eenmalig is en zich alleen maar kan herhalen in de uitgangssituatie (-rassen), maar er blijven bij doortelen genoeg goede eigenschappen achter die de moeite waard zijn om te selecteren. Misschien gaan deze eigenschappen zich op termijn in onze volken stabiel verervend gedragen en vervolgens zich blijvend manifesteren We krijgen dan op op de duur een nieuw ras met vitale volken en goede eigenschappen via een meer natuurlijke weg..

!Piet.

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » ma 30 aug 2004, 21:12

P.S. Redden die hap, nu er nog iets te redden is.
Ik bespeur een grote voorliefde voor het klassieke europese ras. Helaas, Don Quichotte, het is al te laat. Je kunt geen netwerk rond Nederland opwerpen, al het bestaande rondvliegende "genetische schroot" afmaken en iedereen verplicht stellen de oerhollandse bij te gebruiken.
Zelfs al zou je bovenstaande voorbeeld uit kunnen voeren, dan is het na 20 jaar of zo al weer helemaal mis. Voor een dar zijn er n.l geen landsgrenzen.
Een vroegere liefhebber van het Oud Hollandse ras.
Met inmiddels Carnica's en "zwarte, ondefinieerbare" bijen.
Jelle

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door LWPisa » ma 30 aug 2004, 21:14

mmm...

wanneer is een zwarte bij zwart? Als ie een gemiddeld lage cubitaalindex heeft en lange haren op de achterste geledingen?

Ik overweeg al een paar jaar om een zwarte moer aan te schaffen maar heb nog geen teler gevonden die een uniform zwarte bij heeft.

Over dochters van een buckfast (Marken) moer bevrucht op een carnica stand niets dan goeds. Vet grote volken met een roodbruine glans, honing goed boven het broednest.

mvg,
L.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » di 31 aug 2004, 11:43

van Willem

wat moet die gewone iemker met al dat ongecontroleerd rondvliegend genetisch schroot?
Van schroot en schroot(jes) zijn soms hele mooie dingen te maken.
Dat is niet overweldigend, maar om dan te spreken van nauwelijks..... Nederland ca 2 volken voor zover mij bekend
Als je goed leest heb ik het over ONS LAND! Hier leven wij, wonen wij en werken we met onze bijen.
P.S. Redden die hap, nu er nog iets te redden is.
Dat is in ONS LAND al lang een gepasseerd station. We moeten nu verder en roeien met de riemen die we NU hebben. We moeten het dus over een andere boeg gooien.

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 31 aug 2004, 15:12

Een interessante opmerking naar mijn mening is:
Als je 't niet WILT zien dan kijk je er ook makkelijk langs.
Niet op de persoon gemund, maar in het algemeen is bovenstaande opmerking maar al te waar in onze indivudualistische imkerwereld.

Wat de zwarte bij betreft. Ik weet een behoorlijk aantal stands waar de zwarte bij de boventoon voert. Ik weet ook een aantal stand waar de inmenging van het gele ras sterk is. Ik vraag me af of de roeicapaciteit (van de zwarte bij) bedroevend klein is dat een herstelplan tot een gepasseerd station maakt.

***

Ik heb in Bijen ooit eens gelezen (ik meende in 1999) over een werkgroep die de zwarte bij wil promoten. De groep opereert in Twente. Wat is er nog over van deze groep?

j.p.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » di 31 aug 2004, 15:45

Waar praten we eigenlijk over?

'Ze (de zwarte of bruine bij) was goed aan het Atlantische kustgebied aangepast, qua weersbestendigheid, doch wat zwermdrift en aggressiviteit betreft, behoort ze niet tot de gemakkelijkste rassen. De voorjaarsontwikkeling gebeurt langzaam, maar houdt het hoogste ontwikkelingsniveau tijdens de zomer lang in stand.'

Wie van het huidig forumledenbestand heeft ook daadwerkelijk met de zwarte bij geimkerd?

en .....

Hoeveel van de nu actieve bijenhouders in Nederland?

Met de zwarte bij bedoel ik niet een 'donker vuilnisbakkenrasje'!

Of staan zoals altijd de beste stuurlui weer aan wal?

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 31 aug 2004, 18:08

Als ik in Burgum (zal niet voor alle plaatsen gelden)vijf jaar lang met ongeveer twintig volken werk(en steeds selecteer op de meest zwarte bij) dan ben ik ervan overtuigd dat ik binnen die tijd een bij heb die grote overeenkomstige kenmerken heeft met de zwarte bij. Ik merk dat nu al. Ik heb nl. volken (gehad) die hetzelfde 'hanggedrag' vertonen als de zwarte bij. Dus het over de raat rennen en binnen de kortste keren onder aan de raat in kluiten hangen. Het broed wordt alleen gelaten. Een K. zoeken is onmogelijk dan. Dit 'kluitenhangen' is voor mij het ultieme karateristieke gedrag van die zwarte bij. ik zou het nog eens moeten testen met door middel van cubitaal index metingen.

j.p.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » di 31 aug 2004, 18:18

Jelte,

Natuurlijk kan dat, maar dat is niet het criterium.
Willlen we dat ook echt??????????

Sinds de zwarte bij is de kombebouwing in Nederland enorm toegenomen en inherent het aantal inwoners en het aantal imkers, dat in de bebouwde kom bijen houdt.

We krijgen dan ook nog eens een versterkte herhaling van de invloeden van onze beide importrassen met alle sores van dien.

Ook ligt onze dracht voornamelijk in het voorjaar.

Nee Jelte, wees nuchter als de Groningers! Echt, het is allang een gepasseerd station!!!!!!!!!

Om twee rassen in ons kleine landje naast elkaar te houden is al een enorm probleem en jij wilt dan 3 rassen.

Maak van die 2 rassen 1 ras. De Buckfastbij draagt van huis uit al veel Carnicabloed met zich mee.

!Piet

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door LWPisa » di 31 aug 2004, 21:49

Piet en JP,

wat is voor jullie een zwarte bij? Die in de Natuurhistorische collectie van 1850 of zomaar een bij die zwart is of 1 die sinds 1924 onveranderd zwart is gebleven?

Wie in NL heeft z'n bijen GOED doorgemeten ("Ruttner criteria")?

L.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door heidecap » di 31 aug 2004, 22:01

LWPisa schreef:
mmm...

wanneer is een zwarte bij zwart? Als ie een gemiddeld lage cubitaalindex heeft en lange haren op de achterste geledingen?

Ik overweeg al een paar jaar om een zwarte moer aan te schaffen maar heb nog geen teler gevonden die een uniform zwarte bij heeft.

Hallo, Lennard,


voorzover ik weet is de enige plek waar men de zwarte bij nog in stand heeft kunnenhouden het Deeense eiland Laessoe.
Het probleem op het eiland Laessoe is echter dat er 2 bijenverenigingen zijn, zodat er naast de zwarte bij ook andere rassen gehouden worden.
Door afspraken op Deens regeringsnivo is echter afgesproken dat er op het eiland 2 paringsstations zijn : 1 voor de bruine bij en 1 voor de gele bij :

Afbeelding




Groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten