Bovist

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
garrit
Berichten: 71
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Bovist

Bericht door garrit » do 22 jul 2004, 07:38

Toen we terugreden van de markt in Veenendaal,zagen we nog een paar bovisten in het gras staan (van die grote witte paddestoelen,die op een voetbal lijken).Helaas zaten er al beestjes in,maar gedroogd door de bijentabak is een goede tweede bestemming.De bijen worden er een beetje high van en steken niet zo snel.Dit heeft men al in 1700 en nog wat ontdekt en ik gebruik het al jaren.Als er geen beestjes in zitten ,snij ze dan in plakken van een cm. en paneer ze als een snitzel.Serveer ze met zelfgemaakte majo en de dag kan niet meer stuk.Van het eten word je niet high,maar eet er zoals altijd bij paddestoelen,niet te veel van.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bovist

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 20 sep 2004, 23:13

Een paar dagen geleden stonden ze daar ineens een aantal bovisten, midden in de stad op de grasberm tussen de rijbanen voor mijn huis. Er vanavond een paar geplukt en in plakjes gesneden om te laten drogen om volgend jaar in m'n beroker te stoppen.
Heb de plakjes hierna uitgelegd in huis maar ik vind ze vrij onaangenaam ruiken. Kan iemand mij vertellen hoe ik ze zo snel mogelijk kan drogen, bijv. in de oven?

garrit
Berichten: 71
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: Bovist

Bericht door garrit » di 21 sep 2004, 08:10

Hallo Els,
Zelf droog ik alles in de stockli droogtoren.Dit is een droger die werkt met verwarming en een ventilator.Maar in de oven moet het ook lukken.Maak de plakken niet dikker dan een cm. en droog op een lage temperatuur(tussen de 30 en 60 graden.Wanneer je de plakken kunt breken zijn ze droog.Daarna laat je ze afkoelen en kun je ze in jampotjes doen.Groetjes uit Kinderdijk.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bovist

Bericht door Els Kleijnendorst » di 21 sep 2004, 12:07

Garrit, bedankt voor het advies. Had ze gisteravond al in plakjes van ca 4 mm gesneden. Vanmorgen roken ze al aanzienlijk minder. Vanavond gaan ze in de oven waarvan ik de deur op een kiertje laat staan.

zwaakse liefde
Berichten: 28
Lid geworden op: di 08 jun 2004, 13:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bovist

Bericht door zwaakse liefde » ma 27 sep 2004, 18:54

Al voor 1700 werden ze gebruikt er is uit literatuur onderzoek in 1473 al gebruik van de bovist bekend maar ook het uitroken met blauwzuurgas.

peter hundepool

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten