Overstappen op ander soort bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jacob mus
Contacteer:

Overstappen op ander soort bijen

Bericht door jacob mus »

Op dit moment heb ik 3 volken met Hollandse bijen en 2 volken welke nazaten zijn van wat ooit Carnica-bijen waren (iets van F3-F4).

Ik overweeg volgend jaar, als het mogelijk is, over te stappen op Buckfastbijen.
Dat denk ik dan te doen door jonge Buckfastmoeren in mijn volken in te voeren na of een kunstzwerm te hebben gemaakt of het volk moerloos te hebben gemaakt.

Wordt zo'n nieuw type moer wel geaccepteerd. Ontstaan er na enkele weken geen taalproblemen (inburgeringscursus?)tussen de bijen?

Kan ik dit plan doorzetten of worden niet alleen de bijen moerloos maar ook deze imker bijloos?

Wie geeft raad
Wim Vos
Contacteer:

Re: Overstappen op ander soort bijen

Bericht door Wim Vos »

Jacob,
Ik heb ooit voor hetzelfde gestaan, met dien verstande dat ik op carnica´s overging.
Ik heb de dag voordat de nieuwe moer arriveerde een klein volkje voor haar gereed gemaakt in een zesramer. Probeer zoveel mogelijk jonge bijen daar in te krijgen. Die zijn gemakkelijker in de omgang dan oude en zullen haar eerder aannemen. Jonge bijen hebben meer beharing en zijn grijzer. Hang er uiteraard wat ramen voer bij en een of twee ramen uitlopend broed. Niet te veel, want dat kunnen ze niet goed warm houden.
Zo´n volkje zal de nieuwe moer met voldoende liefde opnemen. Stop haar wel nog even in een kluisje voor je haar aan het volk geeft.
Bij mij is het zo goed gelukt.
Kijk na een dag of 4 of alles naar wens is. Is de moer geaccepteerd en aan de leg? Misschien moet er nog een raam voer in, of lege uitgebouwde raat of kunstraat. En controleer zeker ook elke 9 dagen even of er geen doppen zijn aangezet.
Groet,
Wim
Johan Borgeld
Contacteer:

Re: Overstappen op ander soort bijen

Bericht door Johan Borgeld »

Hallo,

Je citaat

Wordt zo'n nieuw type moer wel geaccepteerd. Ontstaan er na enkele weken geen taalproblemen (inburgeringscursus?)tussen de bijen?

Die taalproblemen ontstaan wel wat eerder hoor met meestal fatale afloop van je moer.

Tip: Ga je deze winter goed inlezen hoe je Buckfast moeren succesvol kunt invoeren.

Groet Johan Borgeld
Plaats reactie