Metarhizium, middel tegen varroa.
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Metarhizium, middel tegen varroa.
Een soort zwam als bestrijdingsmiddel tegen varroa. Hier heb ik het stukje vandaan: http://www.ars.usda.gov/is/AR/archive/o ... es1004.htm
Ik heb het relevante stukje eruit gehaald (vertaling staat eronder):
Since 2000, scientists in the ARS Beneficial Insects Research Unit (BIRU) at Weslaco, Texas, have been looking for a disease-causing agent, or pathogen, that can stop Varroa mites. The mite has developed resistance to the only approved chemicals'”fluvalinate and coumaphos'”now used for control, and coumaphos is on the U.S. Environmental Protection Agency's "hit list" for possible removal from the market. So the researchers have looked at various disease agents, tried different dosages and application methods, and conducted toxicity tests. Finally, they selected a strain of the fungus Metarhizium anisopliae that was highly pathogenic to Varroa mites.
This potent fungus, which also kills termites, doesn't harm bees or affect their queen's production. To test it, the scientists coated plastic strips with dry fungal spores and placed them inside the hives. Since bees naturally attack anything entering their hives, they tried to chew up the strips, spreading the spores throughout the colony.
In field trials, once the strips were inside the hives, several bees quickly made contact with the spores. Within 5 to 10 minutes, all the bees in the hive were exposed to the fungus, and most of the mites on them died within 3 to 5 days. The fungus provided excellent control of Varroa without impeding colony development or population size.
"We tried to find a pathogen of Varroa, and we did it!" says ARS entomologist Walker A. Jones, research leader of the BIRU. Tests showed that Metarhizium was as effective as fluvalinate, even 42 days after application. "Commercial beekeepers are very edgy about using fluvalinate and coumaphos and are eager to see this natural control get to market," Jones says.
This research was begun by Rosalind James, formerly with the Weslaco unit. Lambert H.B. Kanga, former BIRU research associate and now chair of the Entomology Department at Florida A&M University at Tallahassee, continues to collaborate on the project. "While Metarhizium doesn't kill as fast as fluvalinate and coumaphos, the result is the same," Kanga says. "Metarhizium gets the job done, and we won't have to worry about Varroa becoming resistant to the fungus."
Nu dan de vertaling:
Sinds 2000 zijn wetenschappers van de ARS Beneficial Insects Research Unit (BIRU) in Weslaco aan het zoeken geweest naar een ziekteveroorzakend middel of ziekteverwekker, die de Varroa mijten kan stoppen. De mijt heeft resistentie ontwikkeld tegen de enige toegelaten chemicaliën -fluvalinate en coumaphos '“ nu gebruikt voor beheersing, en coumaphos staat op de 'lijst'
Ik heb het relevante stukje eruit gehaald (vertaling staat eronder):
Since 2000, scientists in the ARS Beneficial Insects Research Unit (BIRU) at Weslaco, Texas, have been looking for a disease-causing agent, or pathogen, that can stop Varroa mites. The mite has developed resistance to the only approved chemicals'”fluvalinate and coumaphos'”now used for control, and coumaphos is on the U.S. Environmental Protection Agency's "hit list" for possible removal from the market. So the researchers have looked at various disease agents, tried different dosages and application methods, and conducted toxicity tests. Finally, they selected a strain of the fungus Metarhizium anisopliae that was highly pathogenic to Varroa mites.
This potent fungus, which also kills termites, doesn't harm bees or affect their queen's production. To test it, the scientists coated plastic strips with dry fungal spores and placed them inside the hives. Since bees naturally attack anything entering their hives, they tried to chew up the strips, spreading the spores throughout the colony.
In field trials, once the strips were inside the hives, several bees quickly made contact with the spores. Within 5 to 10 minutes, all the bees in the hive were exposed to the fungus, and most of the mites on them died within 3 to 5 days. The fungus provided excellent control of Varroa without impeding colony development or population size.
"We tried to find a pathogen of Varroa, and we did it!" says ARS entomologist Walker A. Jones, research leader of the BIRU. Tests showed that Metarhizium was as effective as fluvalinate, even 42 days after application. "Commercial beekeepers are very edgy about using fluvalinate and coumaphos and are eager to see this natural control get to market," Jones says.
This research was begun by Rosalind James, formerly with the Weslaco unit. Lambert H.B. Kanga, former BIRU research associate and now chair of the Entomology Department at Florida A&M University at Tallahassee, continues to collaborate on the project. "While Metarhizium doesn't kill as fast as fluvalinate and coumaphos, the result is the same," Kanga says. "Metarhizium gets the job done, and we won't have to worry about Varroa becoming resistant to the fungus."
Nu dan de vertaling:
Sinds 2000 zijn wetenschappers van de ARS Beneficial Insects Research Unit (BIRU) in Weslaco aan het zoeken geweest naar een ziekteveroorzakend middel of ziekteverwekker, die de Varroa mijten kan stoppen. De mijt heeft resistentie ontwikkeld tegen de enige toegelaten chemicaliën -fluvalinate en coumaphos '“ nu gebruikt voor beheersing, en coumaphos staat op de 'lijst'
Re: Metarhizium, middel tegen varroa.
Ik heb een paar jaar terug iets dergelijks gelezen in American Bee JournalWim Joosten schreef:
Een soort zwam als bestrijdingsmiddel tegen varroa.
++++
Varroabestrijding met schimmels ?
De honingbij is van groot economisch belang voor de landbouw, niet alleen voor de honingopbrengst maar ook voor de bestuiving van vele gewassen. De laatste twintig wordt de imkerij ernstig bedreigd door een echte plaag : de mijt Varroa destructor die parasiteert op de bijen waardoor ze gewicht verliezen, misvormd worden en een veel kortere levensduur hebben.
Bovendien veroorzaakt deze aantasting verschillende andere ziekten in de bijenkolonies. Zonder afdoende bestrijding van de varroamijt zal een bijenkolonie volledig uitsterven en op enkele maanden tijd volledig verdwijnen. De dodelijke varroamijt heeft zich over bijna heel de wereld verspreid.
Apistan (tau-fluvalinaat) en Check-Mite (coumaphos) strippen zijn de meest gebruikte varroa-bestrijdingsmiddelen in de VS en Canada. Andere chemische varroabehandelingen zijn arbeidsintensief, duur of brengen giftige residu's in de honing of de was. De mijten in Europa en de VS ontwikkelden een weerstand tegen de miticides waardoor de bijenindustrie nu ernstig bedreigd wordt. Bijgevolg is er dringend nood aan een alternatieve bestrijdingsstrategie die goedkoop, milieuvriendelijk en veilig voor mens en bij is. De biologische bestrijding van de varroamijten door middel van schimmels opent nieuwe veelbelovende wegen voor de bijenhoudersindustrie. In tegenstelling tot bacteriën en virussen, moeten deze schimmels niet ingenomen worden om een infectie te veroorzaken : zij kunnen rechtstreeks binnendringen via de opperhuid van de gastheer. Door deze eigenschap zijn schimmels gemakkelijker toe te passen dan andere ziekteverwekkers.
Wij hebben de schimmels Hirsutella thompsonii en Metarhizium anisopliae onderzocht, en vonden bij beide soorten enkele stammen die zeer pathologisch (ziekteverwekkend) zijn voor de varroamijt bij de temperatuur die heerst in een bijenvolk. De infectietijd (tijd nodig om 90% cumulatieve sterfte van de mijten te bekomen) varieerde van 4 tot 5 dagen.
Het behandelen van observatiekasten met H. thompsonii resulteerde in een belangrijke mijtensterfte gedurende een periode van 42 dagen. Pieken in de mijtenval traden op 3 à 4 dagen nadat de sporen waren toegediend . Op dezelfde manier werd in Westlaco (Texas) de behandeling met M. anisopliae-sporen getest, zowel in poedervorm als in stripvorm bedekt met de schimmelsporen. Beide behandelingen gaven een afdoende bestrijding van de mijtenpopulatie in de bijenkolonies : deze behandelingen met schimmels waren even effectief als Apistan (zelfs na een behandeling van 42 dagen). De schimmels hadden geen nadelige invloed op de bijen of op de eierleg van de koningin.
De mijtensterfte was in hoge mate afhankelijk van het aantal sporen dat we konden terugvinden op de bijen die we op verschillende tijdstippen controleerden. Door het vervliegen van de vliegbijen worden de schimmelsporen klaarblijkelijk verspreid over de verschillende kolonies van de bijenstand. We vonden de schimmel eveneens terug in de dode mijten, wat er op wijst dat de schimmel de mijten infecteerde en doodde. We stelden ook vast dat de schimmel zich kan vermeerderen op de mijten.
Wij hebben nu een overeenkomst bereikt met het bedrijf Sylvan Bio-products Inc., dat zal meewerken bij het ontwikkelen van methodes om de schimmels voor varroabestrijding te produceren.
Op dit ogenblik ontwikkelen we een betere toepassingsmethode om de behandelingstijd per kolonie korter te maken zodat de behandeling rendabel wordt voor beroepsimkers. In het algemeen kunnen deze schimmels goed aangewend worden als een effectief biologisch bestrijdingsmiddel tegen de varroamijt. Hopelijk kunnen wij de imkers dit nieuwe bestrijdingsmiddel in de nabije toekomst aanbieden.
uit American Bee Journal juli 2002
++++
mvg,
Hugo (halve SYSTRAN-bij)
ps. Op de (voormalige) Ambrosiushoeve trok men maar een bedenkelijk gezicht toen ik deze methode vermelde.
Nobodies prefetc
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo Allemaal,
Ik heb verder gezocht naar deze schimmel en kwam tot de ontdekking dat hij per september in eu/nederland is toegelaten om de taxuskever te bestrijden bij de boomteelt. Het middel is bekend onder de naam
Bio1020 , ik weet niet of het al te verkrijgen is in nederland....http://www.zibb.nl/tuinbouw/groentenfru ... tnr=815711
Dit is wat ik tot nu toe er van weet, maar het heeft de aandacht
groeten Harmen
Ik heb verder gezocht naar deze schimmel en kwam tot de ontdekking dat hij per september in eu/nederland is toegelaten om de taxuskever te bestrijden bij de boomteelt. Het middel is bekend onder de naam
Bio1020 , ik weet niet of het al te verkrijgen is in nederland....http://www.zibb.nl/tuinbouw/groentenfru ... tnr=815711
Dit is wat ik tot nu toe er van weet, maar het heeft de aandacht
groeten Harmen
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
http://www.zibb.nl/tuinbouw/groentenfru ... tnr=815711
CTB laat Oberon en Bio 1020 toe
Het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (CTB) laat het spint- en insectenbestrijdingsmiddel Oberon en het microbiologisch insectenbestrijdingsmiddel Bio 1020 toe.
Oberon, een middel op basis van de werkzame stof spiromesifen, wordt voorlopig toegelaten in de niet grondgebonden teelt onder glas van bloemisterijgewassen, komkommer, courgette, meloen, kalebas, pompoen, squash, tomaat, paprika, aubergine en Spaanse peper.
Bio 1020, een Gewasbeschermingsmiddel van Natuurlijke Oorsprong (GNO) op basis van de werkzame stof Metarhizium anisopliae, wordt onder meer toegelaten in de teelt van aardbeien.
Zibb Tuinbouw Publicatiedatum: 9 september 2004
CTB laat Oberon en Bio 1020 toe
Het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (CTB) laat het spint- en insectenbestrijdingsmiddel Oberon en het microbiologisch insectenbestrijdingsmiddel Bio 1020 toe.
Oberon, een middel op basis van de werkzame stof spiromesifen, wordt voorlopig toegelaten in de niet grondgebonden teelt onder glas van bloemisterijgewassen, komkommer, courgette, meloen, kalebas, pompoen, squash, tomaat, paprika, aubergine en Spaanse peper.
Bio 1020, een Gewasbeschermingsmiddel van Natuurlijke Oorsprong (GNO) op basis van de werkzame stof Metarhizium anisopliae, wordt onder meer toegelaten in de teelt van aardbeien.
Zibb Tuinbouw Publicatiedatum: 9 september 2004
Goedemorgen allemaal,
Misschien werkt het middel ook tegen de kastkever?
Vriendelijke groet,
Dennis van Randen
Misschien werkt het middel ook tegen de kastkever?
Vriendelijke groet,
Dennis van Randen
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Waarom niet toepassen op varroa? Een bestrijding die mij beter toe lijkt dan chemische bestrijding. Een bestrijding uit een onverwachte hoek, in feite voor de hand liggend; biologische bestrijding van plagen wint aan populariteit. Het is steeds meer en meer gemeengoed, alhoewel voor mij een vreedzame symbiose van bij en mijt (van Israelier en Palestijn) de voorkeur heeft. Zonder tussenkomst van wat maar ook.
Ik zou zeggen dat Ambrosiushoeve maar eens dit middeltje moet gaan testen nu het dw ook toegelaten is tot Nederland. Waarom niet?
j.p.
Ik zou zeggen dat Ambrosiushoeve maar eens dit middeltje moet gaan testen nu het dw ook toegelaten is tot Nederland. Waarom niet?
j.p.
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo Jelte,
Ik ben het helemaal met je eens!!!!!
Harmen
Ik ben het helemaal met je eens!!!!!
Harmen
-
- Contacteer:
Beste mensen,
Jullie worden op je wenken bediend. PPO-Bijen onderoekt beide schimmelpreparaten.
Groet,
Henk van der Scheer
Jullie worden op je wenken bediend. PPO-Bijen onderoekt beide schimmelpreparaten.
Groet,
Henk van der Scheer
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Dat is aardig om van het hoofdbestuur te horen. Of liever gezegd van PPO bijen. Up to date informatie. Elke keer als jij Henk reageert op het forum dan is dat nieuws waar imkerend Nederland mee uit de voeten kan.
Wat mij een nuttige aanvulling lijkt, is dat PPO bijen 'preventief' informatie geeft over lopend of startend honingbijenonderzoek. (Met nadruk op honingbijen wat mij betreft). Het is buitengewoon interessant voor de imkers. Bovendien worden imkers meer betrokken bij het onderzoek en kunnen we vanuit het forum aanvullingen geven voor nader onderzoek. (Daarmee bedoel ik een digitale oproep voor inzendingen voor honingbijenonderzoek, wat ook via het blad Bijen gedaan wordt.)
Een gek idee???
j.p.
Wat mij een nuttige aanvulling lijkt, is dat PPO bijen 'preventief' informatie geeft over lopend of startend honingbijenonderzoek. (Met nadruk op honingbijen wat mij betreft). Het is buitengewoon interessant voor de imkers. Bovendien worden imkers meer betrokken bij het onderzoek en kunnen we vanuit het forum aanvullingen geven voor nader onderzoek. (Daarmee bedoel ik een digitale oproep voor inzendingen voor honingbijenonderzoek, wat ook via het blad Bijen gedaan wordt.)
Een gek idee???
j.p.