Brasil en bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario »

Hallo imkers

Een tijdje geleden heb ik op het forum de vraag gesteld wat ik het beste
kon gebruiken voor de bodem van een wassmelter.
Zwarte Trespa en leisteen kwam uit de bus. Volgoede moet op pad daar
aan de andere kant van de plas. Maar in de bergen op het platteland was het antwoord:
nooit van gehoord of ja het zal er wel zijn, maar waar.
Dus maar aan de slag met de middelen die ik voorhanden had.

Afbeelding

Het resultaat was niet slecht. Maar ik moet er wel bij zeggen de natuur ook niet.
Als de zon om deze tijd daar staat te branden recht boven de smelter,dan heb je in een paar uur een emmer vol raat en wasdekseltjes gesmolten, en nog mooi schoon ook.
Gemiddeld haalde ik een maximum temperatuur van 85 graden.
Met een minimum aan middelen een maximum aan resultaat.

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste allemaal,

In het onderwerp uitkomen van koninginnedoppen hebben we het er al eens over gehad ,hier heb ik nog een plaatje van. Hier betreft het een experiment met een oude kast die toch niet veel meer waard was. Onderweg op de route naar een van de apiario,s een paar bomen op gezocht, en daar tussen had Arno de kast geplaatst. Het hing wel een beetje schot en scheef,maar dat mocht de pret niet drukken

Afbeelding

En jawel na enige tijd was er een bijenzwerm in getrokken. Toen het volk een beetje op sterkte was , hebben Arno en ik het geheel overgeplaatst in een betere kast. Met een groot mes wordt de raat los gesneden en de stukken worden met twee elastiekjes om het raampje gedaan en klaar is kees. Alleen ik verwonderde me over de grote hoeveelheid doppen die er op zaten. Geen probleem de beste koningin blijft over. En weer een volkje er bij.

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Els,

Hartelijk dank voor de reactie, t'is goed te horen dat men er van genoten heeft.Maar ik zelf ook hoor.

Wat de stuifmeel productie betreft,het volgende: Voor vele mensen hier en ik zelf ook is het bijenhouden niet de bron om in het dagelijks brood te voorzien.Als we hier een gemiddeld brutoloon nemen moeten we het haast twee tot drie maal verhogen willen we er redelijk van kunnen rond komen als zelfstandige. Hetgeen in de meeste gebieden hier in nederland een schieronmogelijke taak is wat bijenhouden betreft.

Ook bij Arno in Brasil, is het los van het houden van bijen , nog meer van belang dat het zakelijk goed in elkaar zit. Anders geen bijenhouden. En aangezien hij geen Arno Romario (brasiliaanse topvoetballer) heet moet hij het hier maar mee doen. Dat houd dan weer verder in dat wanneer het stuifmeel twee keer zoveel opbrengd dan honing ,hij zich nu werpt op de productie van stuifmeel.
Gedurende de weken dat ik er was is de productie een beetje stil komen te liggen Na mijn vertrek moest men er weer hard aan trekken om alles weer goed te laten funtioneren. De tijd om te mailen naar het forum schoot er bij in. Maar dit ter zijde.

Afbeelding

De weg die de bijen moeten belopen is als volgt: De oude reguliere vliegopening wordt ditgestopt. De nieuwe ingang loopt via de stuifmeelbak. Ik heb me er over verbaast dat ze dat razend snel doen. Terwijl we de kast in orde maakten liepen de eersten al naar boven of er niets was gebeurd. De foto van 8 Oktober toont het plaatsen van de stuifmeelbak. Tijdens het plaatsen van de bak wordt de vliegopening dichtgestopt, na paar minuutjes lopen de dames dan al naar boven de nieuwe ingang (via de stuifmeelbak) in.

Afbeelding

De val opzichzelf is een plaatje van kunststof waar Arno gaatjes in heeft geboord met een ijzerboortje van 4.3 of 4.5 mm en het werkt voortreffelijk. Dit plaatje kunststof wordt er na twee dagen in geschoven. De bijen hebben even de tijd nodig om aan de nieuwe vliegopening te wennen.

Afbeelding

Met vriendelijke groet Bertus
Apiario-Florin-Brasil
Contacteer:

Bericht door Apiario-Florin-Brasil »

Beste Els en Bertus,

Jullie verhalen en vragen omtrent de stuifmeelproduktie zetten mij weer aan het schrijven. De afgelopen tijd niets anders gedaan dan pogen de stuifmeelproduktie weer in het gareel te krijgen. Ook de honingproduktie nam de nodige tijd in beslag, kortom weinig tijd voor forumriedeltjes.

Stuifmeel én honingproduktie
Ten eerste dit: het produceren van stuifmeel is een goede inkomstenbron, echter de basisstructuur van de imkerij moet op en top in orde zijn. Ook vergt het nogal wat vakkennis. Het produceren van honing ligt wat eenvoudiger, doch kan niet losgezien worden van de honingproductie. Je hebt ze beide nodig. Produceer je minder of geen stuifmeel, dan produceer je honing.

Stilzetten van stuifmeelproduktieDe eerste week dat Bertus in Brazilie was regende het. Dat betekende geen stuifmeelproduktie. De regen spoelt de stuifmeelpolen van de bloem af. De tweede en derde week ben ik met Bertus op reis geweest en kregen we nog bezoek van vrienden uit Holland. Kortom Hollandse weken, erg gezellig allemaal maar het werk schoot er bij in. Dit was voorzien (bah wat klinkt dat hollands zeg), voordat we op vakantie gingen hebben we de stuifmeelvallen er uitgetrokken. Zodoende hoefde niemand (een maal per twee dagen) de kasten langs om stuifmeel te oogsten. Ook de tiendaagse inspectie verviel.
Kortom de gehele stuifmeelproduktie heeft bijna drie weken stilgelegen. De honingproduktie kon rustig doorgaan, dat kon wel een aantal weken zonder inspectie.

Reactiveren produktie
Nadat iedereen terug was naar Holland hebben we de zaak weer op orde pogen te zetten. Dat was niet eenvoudig. De volken hadden het prima naar hun zin gehad en waren flink gegroeid. In veel gevallen te groot voor het produceren van stuifmeel. Een gehele apiario (10 kasten) heb ik simpelweg overgezet op de honingproduktie. De stuifmeelbak vervangen door een honingkamer en de oude vliegopening weer in ere hersteld.
Andere apiarios heb ik de nodige ramen Gesloten Broed weg moeten nemen en vervangen door nieuwe, lege, uitgebouwde ramen. Laat je teveel Gesloten Broed in de kast zitten dan groeit het volk te snel en krijg je problemen met de stuifmeelval, de nodige verkeers-opstoppingen om het zomaar te zeggen.
Ook overmaat aan stuifmeel in de kast heb ik weggehaald. De bijen moeten geprikkeld worden om stuifmeel te gaan halen. Als dat al vollop in de kast aanwezig is gebeurd dat dus niet (bijen zijn ook niet gek). Ook dient (een hoog %) Open Broed aanwezig te zijn, immers larven hebben stuifmeel nodig. Een goede koningin en enkele lege mooi uitgebouwde ramen dus! De rest gaat vanzelf.

Belangrijke aandachtspunten bij de stuifmeelproduktie zijn het bijvoederen, de juiste maat van de stuifmeelval en het goed dichtstoppen van de nodige gaatjes.

Bijvoederen
Doordat de bijen relatief meer tijd moeten besteden aan het verzamelen van stuifmeel schiet de zoektocht naar nectar er wat bij in. Om dit te compenseren voederen we 150 ml suikerwater per dag bij. Hierdoor ontvangen de bijen alsnog genoeg koolhydraten.

Stuifmeelval
Dat is een kunstofplaatje wat je via een geleiderail in de bak schuift. Daarbij moet je goed opletten dat de kunststofplaat goed geplaatst word. Als er een opening overblijft kruipen de bijen er achter langs en produceer je geen druppel stuifmeel. Ook de maat van de gaatjes zijn van levensbelang 4,3 tot 4,5 mm. Dat betekent dus de juiste selectie van je bijenvolken. Bijen uit de wilde natuur zijn vaak wat kleiner en lopen vrij, met pollen en al, door de stuifmeelval. Zijn de gaatjes te klein, of de bijen te groot dan heb je dus een probleem!

Dichtstoppen van gaatjes

Dat is soms een waar probleem, de bijen zoeken allerlei wegen om de stuifmeelval te omzeilen, als het echt niet anders kan lopen ze via de stuifmeelval naar binnen. Als de deksel of bodem niet goed sluit produceer je geen of minder stuifmeel. Door het warme weer zetten bepaalde houtsoorten nogal eens uit, hierdoor ontstaan kieren en gaatjes. Zaak dus om goede kasten (cederhout) te hebben. Ik heb een aantal eucaliptus-kasten waarvan het hout niet goed voorgedroogd is. Daar springen soms de kieren in. Heb de leverancier hiermee om zijn oren geslagen en een gedeeltelijke teruggaaf kunnen bedingen. Helaas heb ik nog niet alle kasten kunnen vervangen, vandaar.

Bedrijfsstructuur, nader bekeken

Belangrijk punt van aandacht is de bedrijfsstructuur, je moet alles goed op een rijtje hebben staan. Goed vervoer, goede materialen en de juiste maatregelen op het juiste moment. Om de twee dagen loop je langs de kasten op stuifmeel te oogsten, eens in de tien dagen voer je een inspectie uit en tref je de nodige maatregelen om het volk in produktie te houden.
Ik kwam de afgelopen week lege, uitgebouwde ramen tekort. De honingproduktie en de kweek van nieuwe volken hadden alle ramen nagenoeg opgeslokt. Dat was dus pech. Heb moeten improviceren met afgeven van niet-uitgebouwde-ramen. Hierdoor liepen we dus produktie mis.

Daarnaast voorzie ik voor de komende week een tweede probleem. Het uitnemen van Gesloten Broed (om groei van het volk te beperken) is één, echter waar heen te gaan met deze ramen als al je (kleine, nieuwe) volken al op 8 of 9 ramen zitten. Dat wordt dus volken splitsen. Daar moet je weer voldoende kasten voor hebben (kast, deksel en bodem). Ik kom dus een aantal bodems tekort.

Afgelopen jaar hadden we circa 100 kasten in produktie, dit jaar worden dat er ongeveer 150. Daarbij lopen we zo nu en dan tegen wat logestieke problemen aan, voldoende materialen is daar een van. Dat klinkt lullig als je een schuur vol kasten en toebehoren hebt staan. Echter als je 10 deksels hebt en maar 6 bodems kom je er dus 4 tekort! Lagere schoolvoorbeeld, echter het overkomt een ieder!

Personele inzet is ook zoiets!
Het is makkelijk stellen (op z'n Hollands gezegd) als je het druk hebt, dan neem je er toch een mannetje bij. Helaas bijenhouden is geen aardappels poten, met alle respect. Er komt nogal wat bij kijken, bovendien kan het goed misgaan als je niet over het nodige geduld of ervaring beschikt. Je zult dus mensen moeten trainen. Niet iedereen is even serieus of wil met bijen werken.
Wij runnen onze imkerij (circa 150 kasten) met twee personen. Zo nu en dan een hulpje voor het grasmaaien en het zwaardere werk. Niet meer dan dat. Per persoon kan je hier in Brasil ongeveer 100 kasten draaien. Ons doel is om het werk met twee personen te blijven doen, lukt dat niet dan zal de produktie (efficiente, terugbrengen, verleggen produktie) worden aangepast. Personeel aannemen is een keuze en heeft zo zijn voor- en nadelen. Onze keuze is om dat vooralsnog niet te doen.

Groet, Arno
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Bertus, bedankt voor de uitleg. Als ik het goed begrijp zit Arno's stuifmeelval als op mijn (klunzige) tekeningetje in elkaar.
Afbeelding
Volgens mij een aanzienlijke verbetering van de stuifmeelvallen die in Nederland worden gebruikt, die moeten immers op de bestaande vliegplank en tegen de vliegopening aangeschoven worden. Of, als de val in een vliegplank is geïntegreerd, moeten eerst de broedbak(ken) opgetild worden.
Maar deze Braziliaanse heeft het voordeel dat ze eenvoudig te plaatsen is én dat het stuifmeel in het opvangbakje droog blijft. Het stuifmeel zal zelfs al gedeeltelijk drogen door de warmte van het volk. En het geheel is ook heel eenvoudig met een plaatje tegen de regen af te dekken.
Kortom: ik ga deze winter een Braziliaanse stuifmeelval maken.
Dienen die 2 buisjes ter hoogte van de val om deze op z'n plaats te houden of zitten ze er als extra ontluchting?

Je vraagt je wellicht af waarom ik zo nodig stuifmeel wil verzamelen. Nee, niet voor het commerciële, maar ik heb stuifmeel nodig voor het goede doel. Zoals je wellicht weet doe ik mee aan het onderzoek naar de invloed van bijengif bij MS patiënten (zgn. bijensteektherapie). Het officiële onderzoek is bijna afgelopen, maar 'mijn'
garrit
Contacteer:

Bericht door garrit »

Hallo Els,die opening aan de achterzijde bovenin is er omdat je de stuifmeelval dan ook onderop kunt plaatsen.Ikzelf heb zon stuifmeelvalen hij bevalt prima.Hij is ook verkrijgbaaar bij het bijenhuis te Wageningen.Een paar gaatjes heb ik groter gemaakt zodat de darren ook in en uit kunnen en er genoeg stuifmeel voor de bijen zelf binnenkomt.Groetjes Garrit
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Goede Morgen Els,

Voor dat ik aan het werk ('˜k ben bezig met de markt van Breda op de etsplaat te zetten)
nog gauw een riedeltje.
Knap gedaan dat tekeningetje,het geeft aan dat je goed bestudeerd hebt, en de bak goed voor je ziet. De ruimte die achter in de bak over is, wordt simpel gebruikt voor het ophangen
van drie raampjes . Die zaten er toen de foto werd gemaakt nog niet in.
Arno heeft het ook wel eens vergeten en toen we het deksel van de kast haalden hadden
de bijen er zelf maar wat aangedaan zie foto.

Afbeelding

Ik heb gisteren nog op verschillende www's zitten zoeken naar een folder waar alle vormen
van stuifmeelbakken waren te zien ,maar het lukt niet, Ze hebben er ook een die je onderop
kan zetten. Maaaar'¦'¦'¦'¦'¦. Wat je hier veel ter lande ziet is dat de kasten veeeel te laag staan . Na twee hernia's ben ik daar wel achter gekomen. En als je in Brasil 150 kasten te
verzorgen heb dan moet je zorgen dat je rug heel blijft. Je ziet daar ook dat alle kasten op
palen staan, ongeveer 80 cm van de grond Als je daar dan drie bakken segerbergers op zet,
jaaa'¦'¦'¦dan heb je ook een probleem. Kortom houd de rug recht.

Groetjes maar weer Bertus
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Wat goed: 3 raampjes in die loze ruimte! Dat worden bij mij 3 lege raampjes en/of voorbewerkte secties, want op deze plek moet raathoning verkrijgen super eenvoudig zijn.
Blijft over: waarvoor dienen die 2 buisjes bovenaan?
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Inderdaad was het zo dat de honing die daar uit kwam, in stukjes gesneden wordt en als raathoning wordt verkocht.
Die twee buisjes zijn de schoorsteenpijpen voor de kacheltjes die binnen in de kast staan te branden. Hamburgers worden er op klaar gestookt(grapje)
Neer hoor, gewoon een darrenuitlaat

Afbeelding

Foto: Het versnijden van raathoning. Op de achtergrond de droogstoof.
Die bij later inzien voor kleiner gebruik heel makkelijk gemaakt kan worden van een tempexkisje met een haardroger en wat gaatjes er in

Groet Bertus
Els Kleijnendorst schreef:
Wat goed: 3 raampjes in die loze ruimte! Dat worden bij mij 3 lege raampjes en/of voorbewerkte secties, want op deze plek moet raathoning verkrijgen super eenvoudig zijn.
Blijft over: waarvoor dienen die 2 buisjes bovenaan?
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik zou de achterkant dichthouden met een klein stukje triplex. Paar gaatjes erin en klaar is kees. Het zelfde zie je met voerbakken. Je kunt inderdad de lege ruimte vullen met secties, maar vullen met raampjes lijkt mij veel gedoe te geven. Je hebt dan weer afwijkende maten lijkt me.

j.p.
Plaats reactie