Brasil en bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ria van den Berg
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Ria van den Berg »

De prijs voor stuifmeel is stukken beter
Beste Arno,

Toen wij het bedrijf zeven jaar geleden het bedrijf over namen, werd ons aangeraden om stuifmeel te winnen. Wij zitten in een prima gebied ervoor en er zijn vrij veel collega's die het doen. Maar Leen,ik en één medewerkster, die eigenlijk schooljuf was en onze kinderen (toen tussen 17 en 7) die hielpen in de vakantie, hadden onze handen vol aan de 865 volken. Het jaar erop kelderden de stuifmeelprijzen en daarna hebben we er maar vanaf gezien. We hebben een gemiddelde honing produktie van 100 kg per volk en zeker met de prijzen van de afgelopen jaren kunnen we daar goed van leven.
We voeren onze bijen geen stuifmeel in het voorjaar (Els, hier noemen ze het "hamburgertjes", kroketten zijn typisch Nederlands)en hoeven daarom geen stuifmeel voor onszelf te winnen. Voeren van stuifmeel van een ander bedrijf is berucht vanwege de verspreiding van AVB, daarom wordt het bestraald.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste allemaal,

Voerhoutje
Terug komende op de opmerking van dat "gekke houtje" Heb ik toch bij mij zelf gedacht, kan best zijn dat iemand die een beetje knutselen kan er iets aan heeft.En volgens mij zijn er veel imkers die aardig
met zaag en hamer om kunnen gaan. Vandaar dat ik tussen de bedrijven door even een plaatje heb getekend. Mischien is het iets voor jullie.Ik hoor het wel.

Bertus

Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

He kunstenaar!

Nectapoll is een zeer proteine rijk goedje, aangelengd met andere stoffen(suikers). Wat er precies in zit weet ik niet. De bijen lusten het graag. Ooit voerde ik het de bijen, maar in feite is het overbodig. Aleen in schrale gebieden, bij jonge volken en koninginneteelt zou ik goedje toepassen.

j.p.
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Ik heb me ooit laten vertellen dat Nectapoll bestaat uit een mengsel van suikerdeeg en stuifmeel. Op de verpakking staat het in ieder geval niet.

groet,
Hennie

Afbeelding

Afbeelding

even klikken op de foto dan wordt het leesbaar Hans.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste J.P en Hennie,

Dattege bedankt zeit wittege.

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Allemaal,

Voor een regenachtige dag

zoals gister.
http://www.minamel.com.br
http://www.apisilvestre.com.br
http://www.amelzonia.com.br

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste allemal,

Simpele kasten
Spaarkasten
piepschuimkasten Beste allemaal,
zelfgemaaktekasten
kustenstofkasten(lemmerse)
Kustofkasten(variant op de Lemmerse
Dekenkistkasten
dadantkasten
Rendementkasten

hierbij introduceer ik dan toch maar een nieuwe kast, de boomkast, ideaal voor het verkrijgen van een breuk of fikse hernia'¦.:D
Een maal op zijn plaats, ketting of een stuk staaldraad er om heen en vast staat hij.
Nimmer hoef je deze kolos te schilderen, bovendien staat dat het als een vlag op een strontschuit
Raampjes, afstand reepjes,doorzichtigdekplaat, daar heeft hij nooit van gehoord
Als de kast iets hoort mompelen over piepschuim isolatie dan fronst hij zijn nerven
en je ziet hem denken van ' nu twijfel ik echt aan hun verstandelijke vermogens'
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

De bijen ze zijn een stuk kleiner. De grote van een vlieg die wij hier kennen. Ik zal even zoeken naar een plaatje, want ik heb ze wel eens gefotografeerd.
Toen we er bij kwamen was er weinig te doen. Maar even later moest ik toch de auto in. Want steken deden ze wel.

Afbeelding

Ook heb ik heel bijzondere stuifmeel/honing van een imkermevrouw mee gekregen. Maar op een of andere manier ben ik dat schijnbaar vergeten Het ligt nog in Brasil
Dat was van bijen die je hier kan vergelijken met de mug zo klein waren die. Maar die waren angelloos Ik herrinner me wel dat er een bijzondere werking vauit ging (zalf) Dat zou iets geweldig zijn geweest voor Els Maar ja....
Het een en ander zal ik nog eens aan Arno voorleggen hoe dat precies zat. Alles wat ik daar hoorde moest worden vertaald,en dan kan er ook wel iets misgaan.Brasiliaans-portugees spreek ik niet Fries wel,Maar ja......

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Kerst en nieuwjaarsgroet

Het is nog een beetje vroeg,maar goed het moet er toch van komen.

Afbeelding
Ingekleurde ets

Arno en Bertus wensen alle imkers pretige feestdagen en een gelukkig
nieuw(bijen) jaar.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Hennie,

Blij te horen dat je genoten heb van Brasil en Bijen.
En dat ik nu een naam( Trigonas) heb voor die bijen die ik daar zag. We vonden ze zowel in het wild in holle bomen, als dat ze in boomstammen werden gehouden.
Toen ik een bezoek bracht aan een onderzoekstation voor de kolibrie's ontdekte ik dat ze van die boomstammen toch een hele mooie vorm van een bijstal hadden gemaakt.

Afbeelding

Maar wat ik mij ook af vraag is of deze Trigonas bijen ook hun raad (voor zover je daar van kan spreken)in de grond bouwen
Op verschillende plaatsen heb ik dat waargenomen, onder voorbehoud of het de zelfde zijn.

Nu krijg ik van mijn dochter (net terug uit New Zealand) een potje Manukahoning, is dat een soort thijm of lavendel honing? Weet jij daar een antwoord op?

Bertus
Plaats reactie