kastanjebomen worden ziek !

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Frans vanTongeren

kastanjebomen worden ziek !

Bericht door Frans vanTongeren »

In Het Deventer Dagblad van 18-11-04 stond het volgende bericht:

Een mysterieuze ziekte tast kastanjebomen aan
-De geheimzinnige kwaal werd onlangs ontdekt. Na enkele meldingen in Friesland en Noord-Holland heeft de ziekte zich inmiddels over heel Nederland verspreid. In Den Haag heeft de ziekte al ongeveer een kwart van de 5000 bomen aangetast.
De symptomen bestaan eruit dat verspreid over de hele stam kleine roestbruine vlekken verschijnen en zich snel uitbreiden over de rest van de stam en de takken. Uit de vlekken druipt een donkerrode ,stroperige vloeistof. In de nazomer drogen de vlekken op en ontstaan er ruwe zwarte korsten. In het daaropvolgende voorjaar en zelfs al in de loop van hetzelfde jaar verdroogt de bast tussen de vlekken en sterft af. Zodra de bast volledig rondom de stam afsterft, sterft ook de boom. Bij jonge bomen gebeurt dit eerder dan bij oude, dikke exemplaren.-
(Gelukkig hebben mijn kastanjes er nog zin in...)
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: kastanjebomen worden ziek !

Bericht door apiario »

Goede middag, Meneer van Tongeren

Loerende op de site kwam ik u verhaal tegen, over de kastanjeziekte
Inderdaad is ook onze kastanje er mee besmet.
Ik hoop er nag een jaartje van te genieten, en dan zal hij wel het
loodje leggen. Toen de kinderen rond de 2/3 jaar waren hebben ze hem geplant in de vorm van een kastanje inmiddels 40 jaar geleden
Aescelus hipocastanium heet hij geloof ik.

Bertus
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Tot de Hippocastanáceae rekent men in onze noordelijke streken doorgaans twee soorten:
de Aesculus hippocástanum : de witte paardekastanje of de wilde kastanje
de Aesculus X carnea Hayne: de rode paardekastanje
De witte bloeit doorgaans mei-juni en heeft een stroperige zeer suikerrijke nectar. Bij mij heeft hij ook in de herfst wel eens een tweede bloei gehad.

Niet te verwarren met onze tamme kastanje die tot de Beukenfamilie behoort: de Castanea sativa.
hennie oes

Afbeelding
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Soms kwamen de bijen rood aan de bovenkant van het stuifmeel terug
van de rode kastanje. Anderen dachten dat ze bij Wim Kok onze oud premier waren geweest.
Als de echte Kastanje de geslachtsnaam Castanea is, als ik het goed begrijp, dan is Aesculus geen echte kastanje, Maar misschien gelijkende op? Alhoewel ze misschien wel allebij tot de napjesdragende behoren?

Bertus
Frans vanTongeren

Dag Bertus,
Een beetje somber word ik wel van die kastanjeziekte...
Vrolijk word je van de volgende berichten over de:
de paardekastanje
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... stanjeboom
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Bertus,
Als de echte Kastanje de geslachtsnaam Castanea is,
Als wij het over de kastanje hebben, bedoelen wij de Paardekastanje; het stuifmeel ervan is rood en heeft niets met de kleur van de bloem te maken.
De z.g. Tamme Kastanje is hier niet inheems; gedijdt hier ook nauwelijks; in de oudheid (griekse-) kwam de boom die wij tamme kastanje noemen uit de KleinAziatische plaats Kastanea; de boom levert de zoete vrucht die in de Middelandse zee landen nog steeds veel wordt gegeten ( geroosterd); zij dankt haar naam aan de plaats van herkomst, maar heeft met onze Kastanje ( de Paardekastanje) niets van doen.
hennie oes

Afbeelding
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hans, Hartelijk bedankt voor de verwijzing,met genoegen gelezen.
Hennie, Ja nou weet ik het even niet meer'¦..Is het niet zo als men een goede botanische onderscheiding volgd , en men neemt de loofbomen Beuken,Eiken en Kastanje dan behoren deze allemaal tot de familie der Fagaceae doch de beuken tot het geslacht Fagus de Eiken tot het geslacht Quercus en de kastanje tot het geslacht Castanea (Dus geen Aesculus) dentata
doelt op het getande blad

Wat het inheemse betreft tenopzichte van de( echte kastanje) dus de Castanea dentata deze
komt hier in Nederland in grote getale voor in de streek rond Nijmegen (Beek) waar de Romeinen ze hebben meegenomen. In de jaren zeventig ging ik er met de bijen naar toe
en kon goede opbrengst meenemen naar huis. In het kastanjedal is daar ook de oudste
kastanjeboom te vinden ,of dat hij zins kort gesneuveld is, kan ook.

Kort om, de Paardenkastanje waar wij het altijd over hebben is mijns inziens geen echte Kastanje ,anders zou hij de naam moeten hebben Castanea'¦. En het is Aeculus (Fam.Sapindaceae)

Wij kennen dit verschijnsel hier in Nederland wel meer. We spreken op de veluwe van de Grove den. Wat een onzin, Pinus Silvesteris is de naam en heeft niets temaken met een den
Straks zingen we weer 'O denne boom O denne boom met de kerst ' en staan we met onze snufferd voor een Spar(Picea exselsa) We spreken van een Tulpenboom en bedoelen daar een magnolia mee. We spreken van, we zetten de bijen op de Acasia en bedoelen de Robinia pseudeacasia. En zo houden we de verwarring goed instand.

Bertus
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

ls.
om al de verwarring te omzeilen gebruiken we gewoon de wetenschappelijke naam samen met een nederlandse naam
tamme kastanje Castanea sativa,wilde kastanje Aesculus.
om het moeilijk te maken:vroeger(1770) kende men de tamme, wilde,en de virginische laage kastanjeboom,= Castanea
en de KASTANJE EQUINE;paards-kastanje;ros-kastanje;in het latijn Castanea equina

groeten ,Æbe

Æ.
Frans vanTongeren

Maar...wat doen we aan die ziekte ?
Daar gaat het toch om !
Op Tenerif zag ik ooit de drakenbloedboom; ook die verloor bloed, maar weet dat te overleven.
Zou er verwantschap zijn ?
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

In de houtwereld doet men dat altijd.
Zodra men over hout praat vermeld men de wetenschappelijke naam.
Ander ziet men door de bomen het bos niet meer.
Maar..... daar staat mijn kastanje met een ziekte en wat doen we er aan. Poe..Ik weet het niet. Inderdaad zijn er meer bomen die het verschijnsel vertonen. Maar ik weet niet of dat altijd een ziekte is
Veel bomen hebben van nature inhoudstoffen Merbauw een boomsoort uit Indische Archipel vertoont ook het bloeden, een donkerroodbruine vloeistof. Enkele Eucalyptus soorten hebben een barst die soms een
bloedrode vloeistoffen laten weg druppelen.Wordt het nu bij de paardenkastaje veroorzaak door ziekte of is het een inhoudstof die van nature al aanwezig is? Misschien is er een deskundige die dit leest,en een antwoord weet.

Bertus

Drakenbloedboom, Als we de wetenschappelijke naam wisten dan hadden
we een antwoord. Want een (planten)familie verlogend zich niet
Alle Dalbergias vertonen de zelfde eigenschappen over de hele wereld.
Plaats reactie