koningin knippen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
marc
Contacteer:

koningin knippen

Bericht door marc »

Als net gestart imker is deze periode van het jaar ideaal om zoveel mogelijk info te verzamelen en het forum is daar de geknipte plaats voor samen met tal van andere bijensites. Terwijl zoonlief de imkercursus volgt surf ik in mijn (te korte) vrije tijd op zoek naar nuttige info. De puzzel begint aardig in elkaar te vallen.
We starten met 3 6-ramers die ingewinterd zijn zoals het hoort en de Frankenbeute (isolatiekasten) staan gereed om ze bij een zacht temperatuurtje in het voorjaar in over te hangen.
Let wel het blijft bij hobby-imkeren met max. 4 kasten.
Ik zal in het eerste imkerjaar wellicht nog veel (domme) vragen op jullie loslaten telkens er zich een probleem voordoet dat ik in het archief niet dadelijk terug kan vinden.
Een eerste zaakje dat me niet geheel duidelijk is, is het feit dat bij het maken van een kunstzwerm alle reddoppen worden uitgebroken op 2 na, laat die 2 jonge koninginnen gedurende de nacht maar vechten, de volgende ochtend zal er wel een winnaar zijn die regeert.
Mijn vraagje nu : kan men bij het verenigen van 2 volken ook gewoon de 2 koninginnen samen gooien en ze het laten uitvechten of doodt men beter eentje vooraf ? (uitgaande van het feit dat beide volken reeds dezelfde geur hebben).
Tweede vraagje : her en der hoor ik dat je best de koningin knipt, alhoewel ik daar het nut niet van in zie (tenzij je zeker wil spelen dat ze niet vertrekt natuurlijk) vraag ik me af hoe dat in de practijk gebeurt. Ik neem aan dat je ze niet in de hand neemt met het risico dat ze steekt en daardoor afsterft, hoe gebeurt dit ?

imker in spe
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: koningin knippen

Bericht door LWPisa »

vraag 1: vooraf de "beste" (jongste, best leggende?) uitzoeken. Laten vechten kan wel maar als de overblijvende beschadigd is geraakt gaat het mogelijk fout met het totale volk.

vraag 2: er zijn mensen die het doen, je moet eens vragen of ze het kunnen demonstreren. Oefenen op darren of werksters met of zonder "knipkooitje" is heel nuttig (tikje onethisch misschien).

Steken doet die niet snel en sterven na een steek ook niet, er zitten bij haar geen of minder weerhaken aan de angel, ze verliest haar steekapparaat niet na een steek. je kan ze wel met onvoorzichtige vingers beschadigen.

mvg,
Lennard
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Marc,
De reden dat sommige imkers de bevruchte moer knippen is, om te voorkomen dat zij met een zwerm de vleugellatten neemt en pleite is. de geknipte moer ( van een stukje van een van de voorvleugels ontdaan) beland voor de kast en de zwerm keert naar de korf terug en wacht de komst van de tuter af.
Om te weten hoe dat gaat en om überhaupt enige vaardigheden te leren doe je het beste met een ervaren imker mee te lopen of bij een vereniging te gaan waar je behulpzame imkers vindt of _ en dat is verreweg het beste_ een imkercursus lopen.
hennie oes

Afbeelding
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Lennerd, Hennie, bedankt voor de reacties.

Mijn vragen volgen natuurlijk uit het feit dat het opzoeken van de moer niet altijd gemakkelijk is.
Lennard, ik begrijp dat je bij het laten uitvechten niet zeker bent of het wel de gewenste moer is die het haalt, maar gesteld dat je met 2 'ideale' moeren zit (1 jaarse moer en jonge moer) zou het dus toch kunnen. Dat er eentje gehavend uit de strijd zou kunnen komen is natuurlijk een zwak punt, maar dat probleem stelt zich ook bij het doppen breken op 2 na, die vechten ook en in het archief lijkt toch het merendeel van de imkers voor de 2 doppen te kiezen.
Hennie, ik vind het zoals Lennerd trouwens ook niet erg etisch en zeer onnatuurlijk om de moer te knippen, maar het blijkt 'in' te zijn bij veel imkers. Ik vind dat er voldoende andere methoden voorhanden zijn als je maar genoeg tijd hebt om de zaak in de gaten te houden.
De geknipte moer die de kast verlaat (uitzwermt) zal niet ver geraken, de bijen vliegen terug zeg je maar zal ook de moer dan niet weerkeren of eens weg altijd weg ?

marc
wilde
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Marc, als je op dit forum gebruik maakt van de zoekfunctie (met archief aanvinken) kun je veel informatie vinden.
Over het onderwerp 'de moer knippen' schreef ik ooit een stukje, dat je dan gevonden zou hebben, naast een hele hoop andere.

Groetend, Albert

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... in,knippen
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Albert, bedankt hiermee is het knipwerk wel duidelijk
Marc
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Marc,
Jij hoort mïj niet beweren, dat ik een voorstander ben van "moer knippen"; evenwel, als je niet buitenaf woont en het je niet veroorloven kunt, dat "de buurt" met zwermen te maken krijgt en je ook niet in staat bent het uitzwermen van de oude moer te verhinderen, is dit een mogelijkheid, waar je ook weer niet dramatisch over hoeft te doen. Overigens, als je veelal bij huis bent en de zwerm met de geknipte moer ziet afkomen, kun je haar veelal oppakken (er zit doorgaans een kluit bijen omheen) en alsnog een kast met een paar ramen meegeven.
Ik voor mij vind het "op een of twee doppen zetten" aanzienlijk ingrijpender en onnatuurlijker dan het knippen van de moer; je verhindert de bijen zelf de voor haar beste moer uit te kiezen en wat heb je als imker voor criteria; hoogstens een "mooie dop" waar bijen op zitten. met groet,
hennie oes

Afbeelding
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

toespitsing op mijn "bijenethiek",

Een geknipte moer blijft een leggende moer, die doet wat ze moet ook al kan ze niet vliegen. Een proper beheerde moer vliegt zowiezo niet meer in haar verdere leven (of je moet met zwermen werken).
Ik kan vrij continue op de hoogte zijn van de zwermlust van mijn volken (naast mijn huis) dus kan ik op tijd vliegers of K-afleggers maken en knip mijn moeren niet.
Licht onethisch is het oefenen op darren/werksters want je ontneemt hen hun bestaansvereiste en dan kan je ze gelijk afmaken.

L
Plaats reactie