Oxaalzuur druppelen
-
- Contacteer:
Re: Oxaalzuur druppelen
Hennie,
Indien er sprake is van vaste deeltjes dan volstaat een P3 masker.
Zie tevens http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0529.html
Groet Gert
ps. aerosol is een mengsel van stof in een gas.
Indien er sprake is van vaste deeltjes dan volstaat een P3 masker.
Zie tevens http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0529.html
Groet Gert
ps. aerosol is een mengsel van stof in een gas.
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo Allemaal,
We hebben gister vergadering gehad met onze bijen vereniging, en we gaan alle bijenkasten (+/-150) op Terschelling tussen Kerst en oud en nieuw druppelen met oxaaluur
We hopen dat de varroa dan een forse dreun krijgt
groeten Harmen
We hebben gister vergadering gehad met onze bijen vereniging, en we gaan alle bijenkasten (+/-150) op Terschelling tussen Kerst en oud en nieuw druppelen met oxaaluur

We hopen dat de varroa dan een forse dreun krijgt
groeten Harmen
Vandaag, zaterdag 18 december, precies een week na de start van de behandeling heb ik nog eens de mijten op de lades geteld. Vervolgens heb ik de lades verwijderd. Ik maak de eindbalans op :
Bij volkje 1 lagen er nog eens 250 mijten
Het totaal komt hiermee op 200+150+250 = 600 mijten
Bij volkje 2 lagen er 150 mijten
Totaal 200+150+150 = 500 mijten
Volkje 3 vielen er de afgelopen dagen maar liefst 350
Totaal 200+150+350 = 700 mijten
Bij volkje 4 vielen er dit keer minder : 100
Totaal 200+200+100 = 500 mijten
Zoals je ziet zijn het allemaal ronde getallen. Ik houd van de grote lijn. Ik heb telkens de helft van het aantal mijten op de lade geteld, dit met 2 vermenigvuldigd en afgerond op een veelvoud van 50.
Er zullen nu best nog wel een aantal mijten vallen, maar ik denk dat ik een goede indruk heb gekregen van de aard van de besmetting van de volken. Deze was behoorlijk.
Groeten, Thomas
Bij volkje 1 lagen er nog eens 250 mijten
Het totaal komt hiermee op 200+150+250 = 600 mijten
Bij volkje 2 lagen er 150 mijten
Totaal 200+150+150 = 500 mijten
Volkje 3 vielen er de afgelopen dagen maar liefst 350
Totaal 200+150+350 = 700 mijten
Bij volkje 4 vielen er dit keer minder : 100
Totaal 200+200+100 = 500 mijten
Zoals je ziet zijn het allemaal ronde getallen. Ik houd van de grote lijn. Ik heb telkens de helft van het aantal mijten op de lade geteld, dit met 2 vermenigvuldigd en afgerond op een veelvoud van 50.
Er zullen nu best nog wel een aantal mijten vallen, maar ik denk dat ik een goede indruk heb gekregen van de aard van de besmetting van de volken. Deze was behoorlijk.
Groeten, Thomas
Als ik mijn totaal dode mijtenbestand op 2000 voor de ene en 1100 voor de andere kast zet dan heb ik goed bestreden ?
Groet, Bert.
Groet, Bert.
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Op 9 dec. behandelde ik 2 redelijk grote volken met oxaalzuur druppels (ca. 50 ml).
Tot en met vandaag 18 dec. ving ik in ieder volk circa 700 mijten. Vandaag nog ongeveer 70 mijten per volk. De mijtenval is dus nog niet geheel klaar. Als ze meer dan 1000 mijten blijken te hebben gehad, overweeg ik ze nog een keer met oxaalzuurverdamping te behandelen.
Heeft iemand ervaring met het toepassen van oxaaalzuur druppelen en verdampen in hetzelfde volk binnen een tijd van bijv. 4 weken?
Verdampen zou volgens de gebruiksaanwijzing zonder schade enkele keren herhaald kunnnen worden.
Albert
Tot en met vandaag 18 dec. ving ik in ieder volk circa 700 mijten. Vandaag nog ongeveer 70 mijten per volk. De mijtenval is dus nog niet geheel klaar. Als ze meer dan 1000 mijten blijken te hebben gehad, overweeg ik ze nog een keer met oxaalzuurverdamping te behandelen.
Heeft iemand ervaring met het toepassen van oxaaalzuur druppelen en verdampen in hetzelfde volk binnen een tijd van bijv. 4 weken?
Verdampen zou volgens de gebruiksaanwijzing zonder schade enkele keren herhaald kunnnen worden.
Albert
- wilde
- Contacteer:
Enkele dagen geleden heb ik de rest van mijn kastvolken behandeld met oxaalzuurverdamping. Vandaag telde ik de mijten. Dat was gemiddeld circa 1500 stuks per volk. Alle volken zijn van een redelijk tot goed omvangsformaat. Deze volken hebben na de oxaalzuurverdamping van vorig jaar geen andere anti-mijt-behandeling gehad dan enkele keren wat darrenraat uitsnijden.
De 2 met oxaalzuur-druppels behandelde volken zijn van een redelijk formaat, dus die zullen waarschijnlijk ook wel die aantallen hebben. Het enige verschil met mijn andere volken is, dat ik die 2 volken in september 1 x 15ml. mierenzuur op bierviltjes heb gegeven en alle andere volken niet. Het ene volk had veel mijtenval (enkele honderden); het andere weinig. Nu hebben ze praktisch hetzelfde aantal. Door de eerdere mierenzuurshock zullen ze wel wat minder mijten hebben dan de rest vermoedelijk.
Zodra de mijtenval ophoudt in deze volken zal ik ze als proef toch nog een keer oxaalzuurverdamping geven als restontmijting. Als ze het niet overleven zal ik het ook eerlijk melden, maar ik denk dat de verdraagbaarheid zal meevallen.
Albert
De 2 met oxaalzuur-druppels behandelde volken zijn van een redelijk formaat, dus die zullen waarschijnlijk ook wel die aantallen hebben. Het enige verschil met mijn andere volken is, dat ik die 2 volken in september 1 x 15ml. mierenzuur op bierviltjes heb gegeven en alle andere volken niet. Het ene volk had veel mijtenval (enkele honderden); het andere weinig. Nu hebben ze praktisch hetzelfde aantal. Door de eerdere mierenzuurshock zullen ze wel wat minder mijten hebben dan de rest vermoedelijk.
Zodra de mijtenval ophoudt in deze volken zal ik ze als proef toch nog een keer oxaalzuurverdamping geven als restontmijting. Als ze het niet overleven zal ik het ook eerlijk melden, maar ik denk dat de verdraagbaarheid zal meevallen.
Albert
-
- Contacteer:
In september de bijen behandeld met apicart en na 2 weken nog eens herhaald.
Wanneer ik nu de bijen nog eens wil behandelen met oxaalzuur moet ik dezelfde verhouding gebruiken of moet ik dan rekening houden met eerdere bestrijdingen.
Wanneer ik nu de bijen nog eens wil behandelen met oxaalzuur moet ik dezelfde verhouding gebruiken of moet ik dan rekening houden met eerdere bestrijdingen.
- wilde
- Contacteer:
Dag Henk, wat bedoel je met 'dezelfde verhouding'? Het druppelen van oxaalzuur moet altijd met een 3,7% oplossing in suikerwater (1 op 1), dus ook als je eerder een ander middel gebruikte. Wat is de werkzame stof van apicart? Of bedoel je apiguard?
Groetend, Albert
Groetend, Albert
-
- Contacteer:
Beste Albert, Dat krijg je als je de verpakking weggooid, dan weet je de juiste naam niet meer[:I].
Oke ongeacht eerdere bestrijdingen is het dus van belang de juiste dosering aan te houden.
Bedankt.
Oke ongeacht eerdere bestrijdingen is het dus van belang de juiste dosering aan te houden.
Bedankt.
-
- Contacteer:
Hallo Henk,hbeugeling schreef:
In september de bijen behandeld met apicart en na 2 weken nog eens herhaald.
Apicart heb ik niet in imkerstijdschriften en op het internet kunnen vinden als middel tegen Varroa, ook niet via Google.
Uit jouw vermelding, dat je de behandeling na twee weken hebt herhaald, leid ik af dat het kan gaan om Apiguard®, wat Albert de Wilde ook als mogelijkheid noemde.
Apiguard® bevat thymol als actief bestanddeel.
Ik vond tussen mijn imkerstijdschriften een informatieblad over Apiguard®, getiteld 'De natuurlijke weg naar gezonde bijen'