Bijen aan de kast??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DaanL
Contacteer:

Bijen aan de kast??

Bericht door DaanL »

Vandaag word ik gebeld door mijn reedsverhuise exburen. De bijen staan nog op het oude adres. Daan wil je even naar de bijen kijken het volkje hangt buiten de kast. Half uur later kom ik thuis, niks meer. Een paar verdwaalde bijen op de vliegplank verder niks meer. Naast ons staat een stacaravan waar op het moment mensen in zitten en die vertelden mij dat een tros ter grote van een zwerm aan de plank hing. ??? Wat is dat?? 6 graden dan ben je tog gek om aan je voordeur te gaan hangen?

ik maak trouwens van de gelegenheid gebruik om iedreen een prettig kerstfeest te wensen, voor zover dat prettig is....

Daan
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Bijen aan de kast??

Bericht door Oude Essink »

Dit is wel een zeer snelle melding van de "verdwijnziekte". De dames zullen het niet naar haar zin gehad hebben: niet goed georganiseerd voor de winter? honger? ( tref je ze meestal met de koppen in de raten aan) te zeer verzwakt door een of ander virus, opgelopen door Varroa of anderszins? iets met de moer niet in orde? (meestal wachten ze dan toch het voorjaar af.) Varroabestrijding verkeerd toegepast?
De dames zijn verdwenen en zullen de winter niet overleven. Ik zou grondig de kast inspecteren om te zien of er aanwijzingen zijn!
een prettig kerstfeest te wensen, voor zover dat prettig is....
Een prettig kerstfeest is altijd prettig anders noem je het niet prettig. of slaat dat laatste prettig op het toewensen. Ik vind ook dat prettig en wens jou hetzelfde toe.
hennie oes

Afbeelding
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Vandaag was het tien graden in de schaduw; af en toe blauwe lucht; de bijen zouden dus ...een stapje kunnen maken; de oorzaak Daan, zou je moeten achterhalen door bij dit volk 'op bezoek' te gaan.
Het allerbeste voor jou en voor dit volk !
DaanL
Contacteer:

Bericht door DaanL »

GIsteravond nog even stiekem onder het kleedje gekeken, ik weet niet hoe groot het vokl eerst was maar ze zat nog op drie ramen. De verdwijnziekte kan het dus denk ik niet zijn.... En als bijen moeten "poepen" gaan ze toch niet eerst 2 uur aan een kast hangen?
Plaats reactie