geissoleerde kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jaap
Contacteer:

geissoleerde kasten

Bericht door jaap »

onze bijen vlogen vandaag een beetje en ik zag dat de kasten uit lemmer die van issolatie materiaal zijn gemaakt het eerste en het beste vlogen. de houten kasten later en minder.is dit nu een goed of slecht teken. jaap jager texel

jager
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: geissoleerde kasten

Bericht door Oude Essink »

Hoi Jaap,
is dit nu een goed of slecht teken[?]
Geen van beide denk ik. Van mijn kasten hebben sommige als onderste bak een honingkamer met enkel een paar klauterramen; in die kasten blijven de bijen langer in haar winterzit en je ziet ze pas buiten als het net weer een graadje warmer is.
hennie oes

Afbeelding
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hier, wat Zuidelijker in Zeeland vliegen de bijen in mijn tuin volop om water te halen op de raamkozijnen en in de vijverrand. Ze hebben al weer enige tijd broed. In de tuin bloeien de eerste winteraconieten en scilla's. Dat is wel super vroeg dit jaar.
Dat vroege broed is wel jammer, want ik moet nu afzien van verdere testbehandeling tegen de varroamijten, omdat het nu geen zin meer heeft.
Groetend, Albert
jacob mus
Contacteer:

Bericht door jacob mus »

Bij mij vlogen de bijen vandaag massaal. De kasten hebben een laagje noppenfolie, staan uit de wind en in de zon. Er kwamen ook bijen terug met stuifmeel. Sommigen knalgeel, anderen met wit/grijs stuifmeel. Wat dat is weet ik niet want bij mij in de tuin staat niets in bloei
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Het witgrijze stuifmeel is afkomstig van de winterheide.
Het ene volk dat in mijn achtertuin staat verzamelde vandaag . . . . . verf! Heb de hoge temperatuur vanmiddag gebruikt om het schuurtje wit te verven. Eerst zag ik 1 bij op de nog natte verf zitten en eraan likken, later nog een aantal. Daarna was het gelukkig afgelopen, denk dat ze het toch niet zo lekker vonden [:)]. Heb hierover wel eens gelezen, maar had het nog nooit gezien.
Er bloeien momenteel in de omgeving wel een aantal voor bijen aantrekkelijke plantensoorten, gebrek aan stuifmeel kan het dus niet geweest zijn. Hou het maar op nieuwsgierigheid.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

wilde schreef:
Ze hebben al weer enige tijd broed. In de tuin bloeien de eerste winteraconieten en scilla's. Dat is wel super vroeg dit jaar.
Dat vroege broed is wel jammer, want ik moet nu afzien van verdere testbehandeling tegen de varroamijten, omdat het nu geen zin meer heeft.
Groetend, Albert
Hallo, Albert, jammer dat je de oxaalzuurtestbehandeling niet af kunt maken. Hier zat ik nou net op te wachten. Blijkbaar is de moer bij jou al langer dan een week aan de leg. Oxaalzuur werkt immers pas bij gesloten broed niet meer.
Zijn al jou beoogde testvolken (2?) al aan de leg en ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie bent gekomen ?
Hen je gevoeld of de dekplaat warm was of heb je de kast opengemaakt of zag je misschien stuifmeel binnenkomen ??

Groeten, Thomas
Plaats reactie