Toverhazelaar

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Toverhazelaar

Bericht door Oude Essink »

Toverhazelaar: Hamamelis Japonica

Afbeelding

Wie kent niet de prachtig gele Toverhazelaar die de hele winter door koude, regen , sneeuw doorstaat en als het even kan weer haar ruime gele en welriekende bloemen laat zien; er zijn varianten in zacht rood of bleekgroen. ( niet te verwarren met de gewone Hazelaar, de Corylus, dat is een geheel andere plant).
Op het kale hout bloeien zij; de bloemen hebben lange lintvormige kroonbladen; ogenschijnlijk een wirwar, maar iedere bloem heeft er vier; in het hart van de bloem zie je vier omgekrulde kelkbladen zitten; de bloem is tweeslachtig; op het blote oog moeilijk te zien,
Een vergroting helpt ons verder:

Afbeelding
4 smalle kroonbladen; 4 gekrulde kelkbladen erachter; 2 delige stijl met witte knopstempels; vier meeldraden met '“zo te zien - ieder twee helmknoppen.
Enkele gaan net open (wit), enkele leveren al rijp geel stuifmeel.

Het is buiten 9 graden; bijen vliegen op de Viburnum vlakbij de hazelaar; zij vliegen op de struikkamperfoelie meer verderop en wat mij verbaast is, dat ik er geen op de Toverhazelaar zie; in de litteratuur kan ik niets over de bestuiving van de Toverhazelaar vinden.

Vandaar mijn vraag: wie van jullie heeft er op gelet en kan er iets over vertellen??

Hennie oes

Afbeelding
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Toverhazelaar

Bericht door Hans van der Post. »

Ja Hennie bij mijn overburen in de voortuin op het zuiden -warm- zitten tientallen bijen op de toverhazelaar de "gewone" gele. Er wordt nectar en stuifmeel gehaald. In de zomer worden de nootachtige vormen die lijken op een grote beukennoot aan korte steeltjes in de oksels van de takken, zichtbaar.
Hans
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hans, Bedankt voor vermelden van deze waarneming; het moest ook wel zo zijn, dat er bijen op vliegen; de hele inrichting van de bloem geeft dat aan. Wellicht staat de struik bij mij toch te koud in de schaduw.
hennie oes

Afbeelding
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Vlak bij mijn voordeur heb ik een kleine toverhazelaar, naast een witte helleborus met ca. 10 bloemen. Als het lentezonnetje even schijnt zitten er op beide bijen, vanuit een klein volkje dat op het balkon staat, de eerste zuiderzon vangt, en vanaf 6 graden C vliegt.

Trouwens: gisteren zag ik de eerste crocus bloeien.
Plaats reactie