Zag veel bijen vliegen bij 6 graden boven 0 ...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Zag veel bijen vliegen bij 6 graden boven 0 ...

Bericht door heidecap »

Vandaag heb ik mijn stalletje bezocht.
Naast 2 kasten van een andere imker heb ik hier zelf 5 volken ingewinterd.
Bij mijn volken was er rond het middaguur geen enkele activiteit.
De vliegspleet van alle kasten was middels een verkleinplankje netjes afgesloten tegen nieuwschierige muizen.
Mijn collage-imker had de vliegspleet van zijn 2 kasten echter niet verkleind en zijn bijen vlogen volop !!
Ik denk dat dit komt omdat het laaghangende zonnetje volop vrolijk zijn kast binnen kon schijnen. Verder stond er nauwelijks wind.
Ik zag bij hem zelfs af en toe stuifmeel binnenkomen ! (en dit alles bij 6 graden boven nul !)
Nou ben ik razend benieuwd wie er straks sterker uitwinterd, mijn buurman met 2 volken die nu al vers stuifmeel krijgen, of ik met mijn bijtjes die nu nog lekker warm tegen mekaar gepropt zitten ...

Thomas
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zag veel bijen vliegen bij 6 graden boven 0 ...

Bericht door apiario »

bij mij was het het zelfde. Vlieggat open (zoals Henk klok zegt hoe kouder hoe beter)Maar er werd afgelopen dagen gevlogen Vandaag was de wind op het zuid/westen en was het stil, iets te koud.

Had er wel wat op gehoopt ,k'wou een aquarelletje maken van mijn winterakonieten met wat bijen er op.Alles was aanwezig mooi bloeiende akonieten,t'zonnetje,enz,maar die meiden achter in de tuin dachten:
"bekijk jij het maar ouwe"

Weer een bladzijde minder voor de kalender.
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

Ook ik ben vandaag naar mijn stand op wielen gaan kijken en van de 8 kasten waren er 3 waarop vlucht te zien was. Er zijn altijd volken die makkelijker bij lagere temperaturen vliegen dan andere, maar vandaag viel me toch op dat de meeste bijen die vlogen waterhaalsters zijn; volgens mij een teken dat de koningin reeds aan de leg is, het water is nodig om samen met stuifmeel en suiker de brei te maken om de larven te verzorgen. Van stuifmeeldracht heb ik vandaag niets gemerkt.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Vrijdag flirtte de temperatuur in Belgisch Limburg even met de 10° en van de 2 kasten die naast elkaar in een halletje staan hieldt één kast haar reiningingsvlucht, een mooi schouwspel trouwens (voor wie er niet te dicht bij stond). De andere bleef verder 'slapen'. Na een uurtje vlogen heel wat bijen reeds uit, de meesten op water. Veel vonden ook snel de kertsrozen en de winteraconiet die in bloei staan.

Afbeelding
kerstroos

Afbeelding
winteraconiet

Opvallend is dat de kerstroos meer bevlogen wordt dan de aconiet, alhoewel deze toch iets hoger aangeschreven staat als bijenplant.

Thomas, ook ik hou de verdere evolutie van de 2 volken in de gaten, er is hier ook duidelijk een volk dat bij koudere temp. vliegt dan het andere. Dit was me trouwens vorig najaar al opgevallen, dat volk vloog ook reeds van vroeg in de morgen.

Marc
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

Vandaag een dag later en ik ben om enkele nieuwgierigen een realistisch beeld te geven van de voordelen van een afdekfolie, naar mijn bijen gaan kijken ,(zie condensatie) en de volken die gisteren zo goed vlogen en water gingen halen waren bijna niet meer aan de bovenkant van de kastenen te zien die ik op 2 rompen heb ingewinterd. Door het grote verluchtingsgaas dat ik gebruik kan je wel zien dat er lager een grote hoeveelheid bijen zitten om dat dit ondoorzichtbaar zwart is terwijl er bij een mindere kast je door de bodem heen kan kijken, zo een kast heb ik er ook tussen???? Wat met deze aan de hand is weet ik nog niet,dat zal later wel blijken bij de eeerste controle. Wel kan ik jullie vertellen dat mijn bijen vanaf augustus met 8 kasten 200 kg kristalsuier gekregen hebben inb een verhouding van 2 op 1. hiervoor heb ik zelf een suikersmelter vervaardigd die voor iedereen aan te raden is ( kostprijs, 1 boortje diameter 2 mm en 1 aftapkraan van 2 euro). Wat zou er eventueel zijn misgegaan ik ben zelf nog een groentje en leer heel graag nog iets biuj . In de 5 jaar dat ik nu met bijen bezig ben heb ik al ontzetten veel geleerd en al wat ik verkondig is zeker geen waarheid, alleen een reactie van mijn gezond verstand en door heel veel lezen en me bezig houden met de algemene materie van het bijen houden. Zelf hou, ik elke stap die ik doe en elke actie die ik bij mijn bijen onderneem, bij in een kastfiche, dewelke i!k elke, winter doorneem, en analiseer (eigen interpretatie) en dan kijk wat ik het volgend seizoen wil berijken. Op deze gegevens probeer ik mijn handeling uit te voeren.[?]
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Vrijdag was het prachtig zonnig weer, en ben ik naar m'n bijen wezen kijken; alles vloog [8D]. Bij één kast hingen ze prachtig heen en weer vliegend voor de kast. Ook de bijen uit mijn holle boom vlogen. Het is elk jaar weer spannend of die het halen. De boomholte is niet erg groot, dus het volk ook niet. Hopen maar dat ze allemaal ook de mogelijke verdere winter nog doorhalen.

groet,
Henk
Plaats reactie