Condens in de winter.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Condens in de winter.

Bericht door Els Kleijnendorst »

Patrick, ben benieuwd naar je foto's. Zou je ze naar Hans v.d. Post (foto editeur forum) willen zenden, dan kan iedereen ze zien.
Welk soort tempex gebruik jij voor je sluitblokken en verpak je die nog ergens in? Tempex wordt immers aangeknaagd door de bijen. Heb vroeger wel gewone sluitblokken gebruikt, maar ook dan had ik last van die aangetaste ramen (nog meer dan nu met die oude raat aan de zijkanten).
Je vertelt dat je 5 jaar imkert, waarvan 4 met het plastic op de raat. Dan ben je in mijn ogen op dit punt een rot in 't vak. Ik imker 22 jaar maar heb er geen enkele ervaring mee, ben dus een groentje op dit gebied.[^]
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

Ik heb zoals gevraagd enkele foto's doorgemaild en ik hoop dat iedereen ze kan bekijken, maar waar kan ik ze dan zelf ook bekijken? Ik ben nog niet zo bekend met deze technologie maar we krijgen het meeste toch gevonden.[}:)]
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Goedenavond, Els,

net als jij heb ik ondanks dat ik 's winters geen lades gebruik nog steeds last van schimmelramen. Vandaar ook dat ik deze discussie met interesse volg. Ondanks veel gepieker heb ik helaas geen oplossing kunnen bedenken. Na het opnieuw lezen van jouw vraagstelling pieker ik het meest over variant 1.
Ben benieuwd naar de "oplosiing" van Patrick.

Groeten, Thomas
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Els,
ik imker al meer dan tien jaar met
een plasticvel op de raten, daarop
swinters isolatie en dan een dekplank.
het voordeel is dat je kan zien waar
de tros zit in de winter zonder warmte
verlies, is het vel te vuil dan is het
goedkoop te vervangen en bovendien
heel gemakkelijk ook zomers er af te halen,
indien je aan de bijen wil werken, geen
aangekitte dekplank.
Het is in onze vereniging een gewoonte en
heb nog geen nadelen gehoord.

Frits
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

Bij deze probeer ik om al enkele foto's op dit forum te krijgen, sorry als het me niet van de eerste keer lukt.
Afbeelding
,hierzou je een folie met een opening op een 11-raams romp moeten zien
Afbeelding
terwijl een vulblok is met tempex en aan de buitenkanten dezelfde folie
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Beste Els,
Heelwat oude Groentjes doorgebladert,maar helaas als je iets zoekt vindt je het niet.De doorluchting heeft plaats, doordat de voor en achterkant van het kastdeksel, vier centimeter uitsteekt, dat is inclusief dikte hout van twee centimeter. Er blijft dus een ruimte van twee cenimeter over welke met gaas wordt afgesloten.Binnenkant deksel rondom tegen de bovenkant,twee bij twee centimeter latten,Dit om ruimte boven het dekkleedje te creëren. Met een tekening zou alles wat duidelijker te maken zijn.Misschie vindt een speurder in oude Groentjes het artikel nog eens.
Met Vgr. Minne.
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

hoi deelnemers, ik heb hans om enkele codes gevraagd zodat ik nog enkele live foto's van vandaag om 1400 u genomen bij een temperatuur van 6.8 graden met geen vlucht en een luchtvochtigheid van 68%. Wat me wel opgevallen is dat op de kasten waar ik gisteren veel vlucht van waterhaalsters heb gezien, ik bijna geen bijen meer tegen het oppervlakte vind terwijl bij de kasten die nog niet vliegen je de wintertros heel goed kan waarnemen onder de folie. Wel moet ik zeggen dat je als je heel goed naar de foto kijkt je toch condentasiedruppels ziet hangen aan de rand van de folie.
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Minne,
Als de onderkant van de kleedjes geheel
is dicht gekit met propolis, hoe laat het
dan lucht met waterdamp door.

Frits
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Beste Frits,
Ik schreef " gekit " en niet "dicht gekit". Ik controleer de kleedjes altijd met er door heen te blazen. Een zekerheid dat het de lucht met waterdamp doorlaat heb ik vanwege dat er winterdag een zakje met hooi op licht.
De onderkant van het hooizakje is droog en warm als er broed is, de boven kant meestal klam en wat vochtig.Het hooi neeemt aan de onder kant het vocht op en geeft boven weer af.Daar is een duur woord voor wat me nu net niet even te binnen wil schieten.Persoonlijk vindt ik een dergelijk afdekken van de wintertros natuurlijker dan het gedoe met plastiek en piepschuim.
Met vgr. Minne.
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

Beste minne, Daar ikzelf nog maar 4 jaar bijen heb is het zeker niet mijn bedoeling om als leek mijn bedrijfsmethode aan Jan en alleman op te dringen. wel hoop ik dat ik door mijn bijdrage aan dit onderwerp misschien één imker kan helpen. Ik ben zelf ontzettend leergierig en dat is ook de reden dat ik op zoveel reageer op allerhande in dit forum. Volgens mij is dit forum toch om een discussie op gang te brengen tussen verschillende imkers om daarna gezamelijk een alternatief te vinden op onze eigen problemen anex vragen.Ik vind, hoe meer deelnemers aan een vrrag of probleem hoe meer raad en informatie we kunnen inwinnen. Het is natuurlijk aan onszelf wat we met deze informatie doen. Het enige dat telt denk ik is dat we door het meedelen van onze ervaringen en vragen een antwoorsd krijgen op onze vragen en problemen . Een beetje goede kritiek en raad is altijd op zijn plaats[:p]
Plaats reactie