Harmen,
How do we breed our disease resistant bees?
Steve Taber began this business in 1979, to breed a Disease Resistant stock of bees which was "hygienic" in its ability to clean up American Foulbrood. He inseminated a breeder with just one drone, from another line with the same characteristics. In this unique way, selection could be made in one generation to change the behavior of the entire resulting line. This stock was later shown to also be resistant to Chalkbrood Disease. Today from research in Germany and Minnesota, we know this behavior is also involved in resistance to Varroa mites. Our first breeding step with any new stock is to test and find this trait. The queens and their offspring will all have hygienic Disease Resistance
!Piet
Varroa-resistente bijen eindrapport.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.
Vanochtend kregen we een lange email (we hebben langzaam telefooninternet hier) : Erik Osterlund stuurde het rapport als PDF file op. Ik ga het zo uitprinten. Bedankt voor alle medewerking !!!!!!
Wat ik een paar weken geleden heb gehoord, is, dat het hygienisch gedrag t.o.v. varroa niet hetzelfde is als dat t.o.v. b.v. vuilbroed. Gary Reuter, die samen werkt met Marla Spivak in Minnesota, vertelde een paar jaar geleden, dat de hygienische Italianen niet statistisch beter met varroa om gingen dan de controle groep.
Maar ze hebben de SMR bijen (ze dachten dat die volken het voortplanten van de mijt onderdrukten)getest en die vertonen "hygienisch gedrag" t.o.v. varroa. Dit wordt bepaald door twee dominante factoren, het is dus een ander soort gedrag, voor zover ze nu weten. Ik weet niet of het al gepubliceerd is ; het is openbaar gemaakt op een van de bijenhoudersvergaderingen in de V.S. dit jaar.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Hallo Piet,Piet Jager schreef: Today from research in Germany and Minnesota, we know this behavior is also involved in resistance to Varroa mites.
!Piet
Wat ik een paar weken geleden heb gehoord, is, dat het hygienisch gedrag t.o.v. varroa niet hetzelfde is als dat t.o.v. b.v. vuilbroed. Gary Reuter, die samen werkt met Marla Spivak in Minnesota, vertelde een paar jaar geleden, dat de hygienische Italianen niet statistisch beter met varroa om gingen dan de controle groep.
Maar ze hebben de SMR bijen (ze dachten dat die volken het voortplanten van de mijt onderdrukten)getest en die vertonen "hygienisch gedrag" t.o.v. varroa. Dit wordt bepaald door twee dominante factoren, het is dus een ander soort gedrag, voor zover ze nu weten. Ik weet niet of het al gepubliceerd is ; het is openbaar gemaakt op een van de bijenhoudersvergaderingen in de V.S. dit jaar.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg