Groot Hoefblad

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Groot Hoefblad

Bericht door Oude Essink »

Groot Hoefblad

Het Groot Hoefblad staat volop in bloei; de plant heeft mannelijke bloemtoortsen en vrouwelijke. Vorig jaar vlogen de bijen bij mij op de mannelijke volop en haalden er nectar en pollen af; Anderen hadden de vrouwelijke planten staan en deze werden door de bijen genegeerd. Dit jaar heb ik mijn planten kunnen aanvullen met de vrouwelijke en opnieuw worden de mannelijke druk bezocht; op de vrouwelijke kolven: nauwelijks een bij te zien.

Afbeelding
Bij een lekker zonnetje krioelt het van de bijen op de mannelijke bloemtoortsen; de kleur van het stuifmeel is wit; ook nectar wordt ruim door de plant geleverd.

Afbeelding
De toorts zit vol kleine hoofdjes waarop de bloemen staan; hier de mannelijke. Het zijn buisbloempjes: de spitse kroonblaadjes gaan over in een buis; hierin een tweede buisje gevormd door de meeldraden (donker); de helmknoppen leveren haar pollen in de buis af. Een schijnstamper komt naar boven en veegt het pollen naar buiten; pollen wit; onder in de buis bevindt zich ook ruim nectar.

Afbeelding
Het vrouwelijke hoofdje ziet er geheel anders uit. Rond de rand zie je de talloze stempeltjes van de vrouwelijke bloempjes; zij leveren uiteraard geen pollen, maar ook geen nectar; nectariën ontbreken in de uiterst fijne buisjes waardoor de stijltjes naar boven komen. In het hart van het hoofdje zie je een drietal normale bloempjes komen; deze drie hebben nectar in de aanbieding; haar helmknoppen worden niet rijp en leveren dus geen pollen af. Als er een kolonie mannelijke bloemen in de buurt staat, wil er wel eens een bij overspringen en bestuiving tot stand brengen; haar beloning is evenwel uitermate gering.

Als je wilt oogsten van Groot Hoefblad, zorg dan voor een mannelijke kolonie.

Hennie oes

Afbeelding
heidecap
Contacteer:

Re: Groot Hoefblad

Bericht door heidecap »

Goedenavond, Hennie,

erg leuk deze close up foto's rond deze tijd van het jaar van deze prachtige drachtplant.
Ongetwijfeld is het veel gevraagd, maar heb je misschien ook nog ergens een foto op afstand van deze plant (struik?) zodat ik een indruk kan krijgen hoe hij er in de tuin bij zou kunnen staan.
Trouwens prachtig de natuur op dit moment : Kijk maar om je heen, er staat al zoveel meer in bloei dan een week geleden ...

Groeten, Thomas
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Goedenavond, Thomas,

In mijn tuin bloeit het hoefblad volop. Na de bloei wordt het een forse plant met grote bladeren en meer dan een meter hoog.
Je tuin moet geschikt zijn want hij kan erg woekeren.

Afbeelding

Harry
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Dank je Harry, nu hoef ik niet meer te zoeken; voor een kleine tuin is de plant niet geschikt; langs een forse vijver of langs een sloot,
spectaculair die emense bladeren. jouw foto brengt het goed in beeld; het blad komt aan het eide van de bloeitoortsen.
hennie oes

Afbeelding
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Vandaag 25 maart in Trouw door Henk van Halm:

"In het Cruydeboeck (1554)van Rembertus Dodonaeus heet het groot hoefblad Pestilentiewortel. Een krachtig middel tegen 'die pestilentie ende pestilentiale cortsen/want zy doet den mensche sweeten/ende daerdeur drijft zy alle fenijn en quaet vier vander herten' Tegenwoordig afgeraden voor inwendig gebruik, omdat de plant het kankerverwekkende senkirkine bevat"

!Piet
Plaats reactie