Van de 4 6-ramers die ik me vorige herfst aanschafte zaten er 3 in een sika kast (isolatiekast) de 4e in een enkelwandige houten kast.
In het voorjaar viel het me op dat in de houten 6-ramer dagelijks een 25-tal bijen dood lagen in de vliegopening. Bij controle bleken op de bodem nog veel meer lijken te liggen, het volk was zwak, de buitenste ramen waren erg beschimmeld, de andere ramen hadden nog voldoende voedsel en de koningin was er nog.
Zodra het mogelijk was, werd het volk overgehangen in een isolatiekast, het bezette op dat ogenblik 2 Dadant ramen. De sterfte verminderde maar bleef toch groter dan bij de andere 3 kasten.
In plaats van dit volk te verenigen probeerde ik het er bovenop te krijgen door bijvoeding te geven en dat lukte aanvankelijk.
De fout werd echter gemaakt om het vlieggat ( 6 mm ) over de ganse lengte open te laten.
Op goed 3 dagen tijd werd de kast volledig afgestoken en leeg geroofd door een sterk zwart volk uit de natuur. Bij bezoek waren ze nog volop bezig, de takjes die ik snel voor het vlieggat plaatste werden zelfs door de massa zwarte bijen, die gevuld naar buiten wilden, weggeduwd !
Opmerkelijk hierbij : dezelfde tekening op de kast die ook Ati aangeeft, dus toch duidelijk een kenmerk van roverij.

foto van de rovers
De andere kast met sterk volk, op enkele meter er vandaan, werd met rust gelaten !
Les :
- liefst geen kleine enkelwandige houten (natte) kasten gebruiken om te overwinteren, tenzij er bijkomend kan geïsoleerd worden
- zwakke volken best dadelijk verenigen
- wil je ze toch redden dan vlieggat danig verkleinen
Marc