oxaalzuur in "kunstzwerm"

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jacob mus
Contacteer:

oxaalzuur in "kunstzwerm"

Bericht door jacob mus »

Momenteel ben ik als herintredend imker mijn voorjaarsplannen aan het maken.
Ik ben van plan om met de methode van de verzamelbroedaflegger uit het "groentje"van maart 2 vliegen in een klap te vangen. Zwermbeheersing en koninginnenteelt.

In de beschreven methode wordt geadviseerd om 2-3 dagen na het maken van de VBA te behandelen met mierenzuur. Daar heb ik de spullen niet voor.

Mijn plan is om de VBA waarin ik koninginnen heb geteeld te splitsen in een aantal 3-raamsvolkjes. Kan ik op het moment dat ik splits en ieder volkje een uitlopende dop mee geef ook met oxaalzuur druppelen? Lijkt mij reuze makkelijk maar zijn de dames (en heren) daar blij mee of verlaat moeders in spe de kast om nooit meer in die stinkboel terug te keren? Wie weet raad?
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: oxaalzuur in "kunstzwerm"

Bericht door wilde »

Jacob, het lijkt mij geen probleem. Ik doe het al enkele jaren bij een paar volken en dat geeft geen moeilijkheden. Ik druppel de korven op de 25e dag na de voorzwerm. Dan is al het darrenbroed uitgelopen. Ik heb nooit een moerloos volk ten gevolge daarvan gehad. Ik heb ook kastvolken met oxaalzuur behandeld in de zomer. Dit jaar ga ik bij alle volken op de 25e dag na zwerm of kunstzwerm oxaalzuur druppelen. Eerder heb ik ook verdamping in de zomer geprobeerd, maar dat is niet gemakkelijk, omdat het dan te warm is en de bijen vlug naar buiten komen.
Groetend, Albert de Wilde
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: oxaalzuur in "kunstzwerm"

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Albert,

Voor het behandelen van de zwermen met oxaalzuur, welke concentratie in suikerwater 1:1 gebruik je dan. Ik las in 'Bijen' iets over 2,1%. In de winter gebruik ik een concentratie van 3,5%. Zit er nl. over te denken om de afleggers waarin ik mijn jonge bevruchte moeren invoer, na een aantal dagen te behandelen met oxaalzuur. Krijgen ze een goede mijtvrije start

Groeten........

Gerard
Plaats reactie