Oxaalzuur verdampen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen

Bericht door wilde »

Hennie, De aantallen mijten bij jou vallen erg mee. Toch zou ik aan het begin van het broedseizoen, wetend dat ik nog 70 mijten kon vangen, ze ook voor een 2e keer verdamping geven.
Ik heb de indruk dat dit bij mij niet nodig was. Bij het verdampen van oxaalzuur vallen de getroffen mijten vrij kort na de behandeling allemaal. Ik heb in de 2e week van december 2004 bij 7 volken oxaalzuurverdamping toegepast en globaal mijten geteld na een paar dagen en dat waren gemiddeld ruim 1500 mijten, het ene volk wat meer het ander wat minder.

Bij de druppelmethode is de mijtenval geheel anders. Ik heb 5 volken met de druppelmethode behandeld en bij 2 stuks tellingen gedaan op de schuiflade onder een rooster. Morgen (de 40e dag) zal ik de laatste telling doen, omdat het dan lang genoeg heeft geduurd en ik het beu raak. Morgenavond zal ik de statistiek van deze 2 volken hier publiceren. Het was voor mij een openbaring dat de werking zo lang doorloopt. Vandaag had ik in die volken nog 5 en 4 mijten (dus in 1 etmaal). Ik zou denken dat dit nu eigenlijk 0 of 1 zou moeten zijn bij een lage besmetting na behandeling, maar het is dus anders. De volken hebben inmiddels vermoedelijk weer broed.
In het ene volk heb ik totaal circa 1700 mijten gevangen; in het andere circa 1400 stuks.
Albert
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

wilde schreef:
Hennie, De aantallen mijten bij jou vallen erg mee. Toch zou ik aan het begin van het broedseizoen, wetend dat ik nog 70 mijten kon vangen, ze ook voor een 2e keer verdamping geven.
Albert
Gisteren, 22 januari, wilde ik met een collega imker haar bijenvolk met oxaalzuur behandelen ter controle op de effectiviteit van een in november gegeven behandeling tegen Varroa, maar........ er was al weer gesloten werksterbroed aanwezig. In één raam zagen we aan beide zijden een ronde plaat broed met een diameter van ongeveer 8 cm. Dat betekent toch al gauw tussen de 200 en 300 cellen waar varroamijten in kunnen zitten en die niet meer worden 'gepakt'
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ook al is er broed elke varroa die nu sneuveld krijgt geen nakomenlingen!
Hans
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Hans van der Post schreef:
Ook al is er broed elke varroa die nu sneuveld krijgt geen nakomenlingen!
Hans
Hallo Hans,

Ik ben het met je eens dat elke mijt die we nu verliezen, winst betekent, maar.......
Ik zou op dit punt niet aan het advies van PPO-bijen in het 'jaarschema Varroabestrijding'
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Ok, dat is duidelijk. Zelf ben er niet voor om de laatste varroa's er uit te halen!
Als je door omstandigheden niet aan een "verwijdering" van varroa bent toegekomen en met die opmerking; "Ook al is er broed elke varroa die nu sneuveld krijgt geen nakomenlingen!" bedoelde ik dit.
Hans
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

[quote="Lammert van Beek"]

Ik ben het met je eens dat elke mijt die we nu verliezen, winst betekent, maar.......
Ik zou op dit punt niet aan het advies van PPO-bijen in het 'jaarschema Varroabestrijding'
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Ik paar maanden geleden stond er een afbeelding van een oxaalzuurverdamper op beesource. Zie dit engelstalige bericht:
http://www.beesource.com/cgi-bin/ubbcgi ... 284#000012
Helaas heb ik die afbeelding toen niet veiliggesteld.
Heeft iemand wel eens een verdamper gezien die gemaakt was van glas. Het plaatje dat ik toendertijd heb gezien maakte gebruik van een reageerbuis om oxaalzuur in te verdampen. Het voordeel daarvan is dat je door het glas kunt zien wanneer alle zuur is verdampt.

groet,
Hennie
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Hij valt weer op de deurmat; "Bijen" Het Maandblad voor de Nederlandstalige imker!
Op blz.104 "Varroabestrijding in broedloze periode" door Hennie Peters.
Hij schrijft over zijn Uitvinding die hier op het forum is beschreven. Aangestoken door zijn verhaal ben ik opzoek gegaan op mijn harde schijf: ik had nog ergens een afbeelding die met een gasbrandertje werkte
Afbeelding
verder op deze adressen verschillende verdampfers op gas en 12 volt,
Hans
http://de.geocities.com/vaporizerklaus/verdampfer.htm

http://www.biohonigbonn.de/Gesundheit/gesundheit.html
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Gisteren heb ik via beesource.com een "private message" gestuurd naar magnet-man. Ik heb hem gevraagd of hij de afbeelding van de glazen verdamper nog ergens beschikbaar heeft.

Hans,
Ook de verdamper die jij toont heeft geen mogelijkheid om te zien hoeveel oxaalzuur er nog over is.

Doordat je de blaasbalg moet bedienen sta je dus gedurende het hele proces met je neus boven het apparaat.
Ondanks de goede bescherming die beschermingsmaskers bieden vind ik het toch prettiger om de brander op de verdamper te richten en even een eindje weg te lopen. Ik vraag me af of de blaasbalg het proces werkelijk versnelt.

groet,
Hennie
Plaats reactie