Ik heb vorige week een varroa lade onder mijn bijen gehad, en wat schets mijn verbazing, veel te veel mijten +/- 7 per dag.(deze winter nog oxaalzuur behandeling), maar ik heb ook verenigd[:(] Verder zag ik kreukvleugel bijen voor een kast. Dus er moet wat gebeuren. Ze halen momenteel volop wilgenhoning, dus geen chemische methode
Maar gelukkig het groentje bracht uitkomst, dus ik heb het raampje in elkaar gesleuteld (zie foto) en ik ga het er inzetten als het weer opknapt (zaterdag), nou is mijn vraag waar moet je het plaatsen in de kast? en moet je onderin voorbouw werksterbroed doen?
volgens jou moet dit darrenraat voorstellen. Even nadenken. Leuk geknutsel, maar is het wel praktisch? Lijkt mij niet.
Hang een raampje in met een strookje kunstraat. Als je een redelijk sterk volk hebt kun je het over 10 dagen uitsnijden.
Hoef je niet zo moeilijk te doen...
Harmen, het raam waarin je darrebroed hoopt te krijgen moet je naast het broednest hangen. Bijen zelf bouwen darreraat ook aan de randen van het broed. Daar heb je de meeste kans.
Ik heb zelf een raam helemaal in drieën gedeeld, zonder onderrand. Ik zou onderin niets insmelten.
Pas maar op dat de oudere garde niet leest dat jij het blad Bijen 'Groentje' noemt, dat mag niet hoor [;)]
heidecap schreef:
Leuk geknutsel, maar is het wel praktisch? Lijkt mij niet.
Het handige van een indeling in drie stukken van zo'n raampje is dat je het kunt laten uitbouwen en beleggen in een sterk volk, en daarna een deel uit kunt nemen en als varroavangraam in een minder volk kunt hangen. Dat volk proviteert dan van het sterkere.
volgens jou moet dit darrenraat voorstellen. Even nadenken. Leuk geknutsel, maar is het wel praktisch? Lijkt mij niet.
Hang een raampje in met een strookje kunstraat. Als je een redelijk sterk volk hebt kun je het over 10 dagen uitsnijden.
Hoef je niet zo moeilijk te doen...
Heb je het blad "bijen" nummer 14-4 bladzijde 116 gelezen. Hierin staat uitgelegd waarom het zo moet.Als het goed is zullen de bijen de bovenste drie vakjes uitbouwen met darreraad.
Lees het maar eens.
Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van mijn ervaringen met deze methode.
Harmen, ik heb het zojuist gelezen.
Je vraagt naar de bekende weg.
Ik mag toch wel aannemen dat jij weet waar je kunstraat moet hangen ??!!
Het opdelen in 3 secties (de 4e sectie onder voegt weinig toe) heeft alleen zin als je werkt met een aantal zwakke volken naast je hoofdvolk(en). Ik ben er voor de goede orde even vanuitgegaan dat je volken hebt die allemaal redelijk op sterkte zijn. Als dit het geval is kun je in elk volk afzonderlijk darrenraat hangen, of misschien wel beter een strookje werkster/darrenraat. Dan kun je na 10 dagen het gesloten darrenbroed ruimen.
Het is bewezen dat je volken op deze manier nauwelijks lijden onder het afnemen van broed.
Als je gaat priegelen zoals jij van plan bent in het belang van zwakke bijvolkjes kun je wel gaan knutselen.
Beter kun je verenigen en later aan teelt doen.
Momenteel heb ik 6 sterke volken, dus wat mij betreft gaat het niet om voor darreraad te zorgen voor zwakkere volken.Wat volgens mij het idee van de auteur van het het artikel is om constant open darre broed te hebben, zodat de mijten gedurende langer tijd in open darre broed kunnen lopen, daarom deze drie kleine vakjes. Natuurlijk kan ik ook een half/heel raam darre raat er in hangen. Verder was mijn vraag eigenlijk of ik het onderste deel moet laten uitbouwen met werkster broed of gewoon open laten en eventueel ook darre broed uit laten bouwen. Voor sommige de bekende weg, ik bewandel soms nog wat onwennig het imker pad [:)]
ik heb meneer Pieter Roelands zojuist maar even gebeld, want blijkbaar begrijpt niemand (inclusief mezelf) de strekking van het verhaal uit bijen.
Volgens Roelands is het artikel iets ingekort, waarschijnlijk uit ruimtegebrek. Erg jammer vind hij het dat de door hem meegestuurde foto ontbreekt in het blad. Maar, gelukkig heb JIJ, Harmen hierboven de juiste foto kunnen plaatsen.
in de bovenste 3 secties gaat helemaal niets. In de onderste sectie werksterkunstraat.
Na een week snijdt Roelands sectie 2 en 3 uit. Dit om wekelijks 1 sectie met gesloten darrenbroed te kunnen uitsnijden. Om te beginnen na 1 week sectie 1.
Hij werkt met deze secties omdat het inhangen van een heel raam te veel energie voor het volk zou kosten.
Volgens mij kun je als variatie ook nog in week 1 een vulblokje gebruiken voor sectie 2 en 3. Volgens Roelands levert dit echter weinig voordeel op.
Denk ervan wat je ervan denken wilt.
Ik neem aan dat er nu geen vragen meer zijn over het artikel.