Regeren is vooruit zien!
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: Regeren is vooruit zien!
JP,
In casus 1 (Schiermonnikoog) was jij nog maar 4 jaar imker (lukte het deze twee ervaren rotten???) en gaat het niet over een koningin zoeken in een bijenkast, waarop juist de voorzwerm is teruggeslagen. Er wordt slechts in vermeld dat jij boven een duintop uit een zwerm zag, dat is alles! Ook gaat het hier over een gemerkte moer (en vonden die met gemak, ja een kunst!) en toevallig kwamen ze ook een bevruchte, ongemerkte, jonge moer tegen, waarna ze niet naar op zoek waren. Ook wordt er niet vermeld, dat jij die ongemerkte jonge moer vond. Je spreekt over oude rotten die binnen een half uur en gemerkte moer vonden en toevallig een niet gemerkte moer aantroffen. Hoe het verder met de zwerm is gegaan, want daar ging het uitendelijk om, wordt verder niets gezegd.
Nogmaals jouw casus gaat aan alle kanten mank!!!!
!Piet
In casus 1 (Schiermonnikoog) was jij nog maar 4 jaar imker (lukte het deze twee ervaren rotten???) en gaat het niet over een koningin zoeken in een bijenkast, waarop juist de voorzwerm is teruggeslagen. Er wordt slechts in vermeld dat jij boven een duintop uit een zwerm zag, dat is alles! Ook gaat het hier over een gemerkte moer (en vonden die met gemak, ja een kunst!) en toevallig kwamen ze ook een bevruchte, ongemerkte, jonge moer tegen, waarna ze niet naar op zoek waren. Ook wordt er niet vermeld, dat jij die ongemerkte jonge moer vond. Je spreekt over oude rotten die binnen een half uur en gemerkte moer vonden en toevallig een niet gemerkte moer aantroffen. Hoe het verder met de zwerm is gegaan, want daar ging het uitendelijk om, wordt verder niets gezegd.
Nogmaals jouw casus gaat aan alle kanten mank!!!!
!Piet
-
Dag Marja,
Eh.., ken ik jou niet?
Vreemd vind ik het dat er amper doppen waren te zien.
De koningin gaat pas zwermen als de eerste dop gesloten wordt. Voor die vertrektijd worden er tien tot vijftien aangemaakt. Daar zou je er toch een aantal van gezien moeten/kunnen hebben.
-
Een andere theorie zou kunnen zijn dat de voorzwerm al een week geleden vertrokken is en dat nu de jonge koningin nu op bruidsvlucht zou zijn gegaan. Dat laatste zou waar kunnen zijn als je geen eitje weet te vinden in dat volkje.
Eh.., ken ik jou niet?
Vreemd vind ik het dat er amper doppen waren te zien.
De koningin gaat pas zwermen als de eerste dop gesloten wordt. Voor die vertrektijd worden er tien tot vijftien aangemaakt. Daar zou je er toch een aantal van gezien moeten/kunnen hebben.
-
Een andere theorie zou kunnen zijn dat de voorzwerm al een week geleden vertrokken is en dat nu de jonge koningin nu op bruidsvlucht zou zijn gegaan. Dat laatste zou waar kunnen zijn als je geen eitje weet te vinden in dat volkje.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Kom zeg niet meteen zo beleefd. Je kent de achtegrond niet goed. Pieterput is piets 'koosnaamje'.Wat een vervelende reactie JP.
Als buitenstaander begrijp ik het misschien niet helemaal.
De toonzetting. Het kleineren. Waar gaat het hier om.
Strijd om het gelijk of om de oudste of jongste rot ?
Wordt hier op de man ipv de bal gespeeld ?
Ik zou graag aan de discussie meedoen, maar dit nodigt me niet uit.
Verder pretendeer ik helemaal niets. Duw het niet meteen in een hoek waar het niet in hoort!
j.p.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
(lukte het deze twee ervaren rotten???)
Twee ervaren rotten, dat waren Bram de Schmidt en Jaap Andringa. Samen zo'n 80 jaar imkerservaring!Hoe het verder met de zwerm is gegaan, want daar ging het uitendelijk om, wordt verder niets gezegd.
Verder kan ik je vertellen hoe het met de zwerm is afgelopen. Zij (ouwe rotten) hadden enkele doppen over het hoofd gezien. (Waarschijnlijk niet alle ramen doorgenomen wegens het vroege tijdstip). Na doppen te hebben gebroken leefde het volk nog prettig en lang tot........enkele jaren later.....etc.
j.p.
- hans hoogendoorn
- Contacteer:
[quote="Jelte Pieter Dijkstra"]
[quote]
Kom zeg niet meteen zo beleefd. Je kent de achtegrond niet goed. Pieterput is piets 'koosnaamje'.
Verder pretendeer ik helemaal niets. Duw het niet meteen in een hoek waar het niet in hoort!
j.p.
[/quote]
Oh, je was aan het minne-kozen. Had ik niet door.
Ben ik effe blij, dat ik niet meegedaan heb !
Ik heb mijn mening gegeven en dat was niet meteen twee keer meteen,
maar wel gemeend.
Het is me wel goed zo.
met vriendelijke imkergroet,
hans
[quote]
Kom zeg niet meteen zo beleefd. Je kent de achtegrond niet goed. Pieterput is piets 'koosnaamje'.
j.p.
[/quote]
Oh, je was aan het minne-kozen. Had ik niet door.
Ben ik effe blij, dat ik niet meegedaan heb !
Ik heb mijn mening gegeven en dat was niet meteen twee keer meteen,
maar wel gemeend.
Het is me wel goed zo.
met vriendelijke imkergroet,
hans
-
- Contacteer:
JP,Verder kan ik je vertellen hoe het met de zwerm is afgelopen
Nu vertel je weer niets over die zwerm, maar over het volk!
Ik krijg sterk de indruk dat jullie gewoon aan het doppen breken waren en daarbij even de moer zochten om jullie te vergewissen of die zwerm in de lucht soms iets met die kast te maken had. Ik hoor tenminste niets over een teruggeslagen zwerm, no nada! Was die zwerm wel van die kast??? Was die zwerm wel van dat bevruchtingsstation??? Is die zwerm wel teruggeslagen??? Was het Überhaupt wel een zwerm? Of was het een bruidszwerm en dat is een heel ander verhaal. Maar een bruidszwerm omstreeks eind april en voor een waddeneiland, daar kan ik haast niet bij. Vliegt hij soms nog steeds boven het eiland?
JP, als ik dichterbij kom, verander je steeds van golflengte!
Ik stop nu met reageren op jouw reacties, want door jouw ontwijkende manoeuvres en niet ter zake dienende argumenten wordt het vervelend voor de lezers.
!Piet
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ik vind het een beetje flauw van je Piet om mijn waarnemingen als ongeloofwaardig af te schetsen. Zo kan ik het ook. Het siert je bepaald niet. Ik schrijf net zoals jij ter goeder trouw op dit forum.JP,
Nu vertel je weer niets over die zwerm, maar over het volk!
Ik krijg sterk de indruk dat jullie gewoon aan het doppen breken waren en daarbij even de moer zochten om jullie te vergewissen of die zwerm in de lucht soms iets met die kast te maken had. Ik hoor tenminste niets over een teruggeslagen zwerm, no nada! Was die zwerm wel van die kast??? Was die zwerm wel van dat bevruchtingsstation??? Is die zwerm wel teruggeslagen??? Volgens mij was het een bruidszwerm en dat is een heel ander verhaal. Maar een bruidszwerm omstreeks eind april en voor een waddeneiland, daar kan ik haast niet bij. Vliegt hij soms nog steeds boven het eiland?
Naar ik meen is Jaap Andringa overleden, maar Bram de Schmidt en Wim(wiens achternaam ik zo even ben vergeten) waren getuige, bovendien heb ik foto's van het desbtreffende moment zelfs nog via Bram de Schmidt verkregen.
Wij zaten buiten in een duinpan te lunchen op het moment dat ik een zwerm af zag komen en niet aan! zag komen. De wolk bijen hoog in de lucht duidt op het afkomen van de zwerm. Zeg maar het voorspel.
We hebben onze lunch afgebroken en ik denk idd dat we precies op tijd waren om de zwerm het afkomen te beletten. Aangezien de moeren de moeren geknipt worden gehouden zou de zwerm indien afgekomen terug geslagen zijn op de kast.
Jammer Piet. Wie was nu voor een de open discussie??JP, als ik dichterbij kom, verander je steeds van golflengte!
Ik stop nu met reageren op jouw reacties, want door jouw ontwijkende manoeuvres en niet ter zake dienende argumenten wordt het vervelend voor de lezers.
J.P.
dank jullie wel Piet en Frans (ik ken jou trouwens niet geloof ik, ik woon in het zuidens des Lands) voor jullie reacties.
15.00 uur is inderdaad laat, hoewel het in de natuur wel een uur vroeger is, en er zaten wel eitjes in de raten, dus het was geen bruidsvlucht. De koningin heb ik niet gevonden (niet gemerkt en niet geknipt, maar het wordt dus wel tijd dat ik dat ga oefenen)
In ieder geval zal ik over enkele dagen alert zijn!
Piet, mag ik nog vragen waarom jij de zwerm af laat komen en waarom maak je geen kunstzwerm?
Groet
Marja
15.00 uur is inderdaad laat, hoewel het in de natuur wel een uur vroeger is, en er zaten wel eitjes in de raten, dus het was geen bruidsvlucht. De koningin heb ik niet gevonden (niet gemerkt en niet geknipt, maar het wordt dus wel tijd dat ik dat ga oefenen)
In ieder geval zal ik over enkele dagen alert zijn!
Piet, mag ik nog vragen waarom jij de zwerm af laat komen en waarom maak je geen kunstzwerm?
Groet
Marja
-
- Contacteer:
Marja,Piet, mag ik nog vragen waarom jij de zwerm af laat komen en waarom maak je geen kunstzwerm?
Een zwerm is voor mij als de geboorte van een baby, die laat je als een heilige eenheid uit de moederschoot komen. De leeftijdsopbouw in een natuurzwerm is m.i. heel fijn en harmonisch op elkaar afgestemd. In al die 30 jaar heb ik slechts 1x een kunstzwerm bij mezelf gemaakt. Uiteraard wel vele malen bij collega imkers.
Als je 1x een natuurzwerm op 10 nieuwe raampjes en 10 vellen kunstraat hebt gezet en ziet hoeveel energie er van een natuurzwerm uitgaat en al die maagdelijkheid, dan maak je nooit een kunstzwerm weer. Wat een power!!! Dat is LICHT en LEVEN!
Bij een kunstzwerm op eigen stand gemaakt en geplaatst, vliegen alle haalbijen terug naar de oude stock. Zo'n kunstzwerm is nauwelijks vooruit te branden. Dat voelt voor mij als het uitgaan van een brandende kaars!
Jouw imkerij moet echter wel op een dusdanige locatie liggen, dat natuurzwermen geen overlast voor anderen geven en zelf moet je in de zwermtijd eigenlijk constant bij huis zijn.
!Piet
'Regeren is vooruit zien', staat er als titel bij dit discussiepunt. Ik ben volledig akkoord met je dat het natuurlijk laten zwermen van een sterk volk je een nieuw en dynamisch volk opbrengt. Het is meteen ook de beste manier om ergens op een varroavrije manier terug van start te gaan. Als voltijds arbeider zie ik het zo: mijn moertjes zijn gemerkt en geknipt. De volken kunnen hun hang gaan tot de eerste slingerbeurt einde mei en dan maak ik van al mijn kolonies kunstzwermen. Ik heb enkel de zaterdag en zondag om goed werk te maken bij de bijen en mijn stand staat niet bij me thuis. Het knippen is een voorzorg voor mocht er toch eens onverwacht een zwerm afkomen. Ieder jaar vernieuw ik ook de helft van mijn koninginnen.
Op die manier 'zie ik als imker vooruit' om de bijen vóór te zijn.
Ik ben het zeker met je eens om de bijen te laten zwermen, maar ik denk dat ook bij sommige imkers het moeilijk is om de bijen zo hun gang te laten gaan.
Op die manier 'zie ik als imker vooruit' om de bijen vóór te zijn.
Ik ben het zeker met je eens om de bijen te laten zwermen, maar ik denk dat ook bij sommige imkers het moeilijk is om de bijen zo hun gang te laten gaan.