Gisteren trof ik een zwerm aan, of zelfs wel 2, want er hingen in de struiken op ongeveer 2 meter van elkaar 2 trossen bijen.
Eenmaal alles in gereedheid gebracht, waren de trossen weg en hadden zich naar mijn mening verenigd even verder tot 1 tros. Deze geschept.
Op de oude plaats waar 1 van de trossen hing trof ik een uurtje later een restant aan van de trossen. Ik heb deze getracht te scheppen, maar de bijen vlogen net zo hard weer weg, richting de struik.
Vandaag zag ik wederom op dezelfde plek de tros (verkleumd) hangen. Hij was aanzienlijk groter. Wederom geprobeerd te scheppen, echter de bijen waren behoorlijk stekeriger ( waarschijnlijk een lege maag) en lieten zich niet of nauwelijks vangen. Ze vlogen telkens terug naar die ene tak.
Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken. Is dit een restant dat zichzelf hardnekkig de dood injaagt, nu het weer slechter gaat worden?
Hardnekkige zwerm
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Hardnekkige zwerm
Hallo
Ik zou de tak waaraan het laatste trosje hing afknippen dan is de geur van de moer daar niet meer. Grote kans dat het restant terug keert naar de kast
Succes
Hankel
Ik zou de tak waaraan het laatste trosje hing afknippen dan is de geur van de moer daar niet meer. Grote kans dat het restant terug keert naar de kast
Succes
Hankel
-
- Contacteer:
Re: Hardnekkige zwerm
Het lijkt een goed idee. Geur van de moer, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik dacht meer aan het feit dat de zwerm er al enkele dagen had gehangen en het als een definitieve plek hadden beschouwd.
Bedankt voor de tip.
Bedankt voor de tip.