Hello imkers,
Ik heb een oude broedstoof op de kop kunnen tikken.
Welke instellingen moet ik gebruiken?
Temperatuur : 34 of 35 °C ? Is er hier een bovengrens en ondergrens ?
Vochtigheid: op de website van Tempelman lees ik 50%. Op andere plaatsen lees ik 70% en zelfs 80 %.
Is hier ook een ondergrens (vb 50% ) en een bovengrens (vb 80%) en mag die daartussen schommelen?
Wie heeft hier ervaring mee? Kroese? Piet Jager?
Groeten,
Stefaan
T° en vochtigheidsgraad in broedstoof ?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: T° en vochtigheidsgraad in broedstoof ?
Broedstoof temperatuur = 33 - 35 graden (maximum) voor moeren in gesloten doppen. Voor jonge uitgelopen moeren is deze temperatuur echter te hoog. Zij moeten op 26-28 graden Celsius worden gehouden
Relatieve vochtigheid = 50% - 80% (boven de 70% voor gesloten doppen, daarna terug naar ca 50% voor uitgelopen moeren. Niet langer dan 12 uur in arrestkooitje houden)
Een zuivere meting hangt veelal af van de soort hygrometer, die je gebruikt.
1.papier-bimetaal 2.kunsthaar 3.natuurlijk haar (de beste)
Alle hygrometers moet je zelf eerst ijken. Ca 1 uur in een nat(goed vochtig) washandje leggen en daarna bijstellen tot op het maximum.
!Piet
Relatieve vochtigheid = 50% - 80% (boven de 70% voor gesloten doppen, daarna terug naar ca 50% voor uitgelopen moeren. Niet langer dan 12 uur in arrestkooitje houden)
Een zuivere meting hangt veelal af van de soort hygrometer, die je gebruikt.
1.papier-bimetaal 2.kunsthaar 3.natuurlijk haar (de beste)
Alle hygrometers moet je zelf eerst ijken. Ca 1 uur in een nat(goed vochtig) washandje leggen en daarna bijstellen tot op het maximum.
!Piet
S.,
Plaats in de broedstof 1 spons in 1 recipient (crème-glace bakje of i.d.) en vul dit volledig met water. Dit volstaat om de vochtigheidsgraad op peil te houden.
Temperatuur is niet zo kritisch : ca. 34°C (>33 en <35).
Hoe hoger de temperatuur hoe vlugger de moertjes geboren worden (12de dag), hoe lager de tempertuur hoe later zij uit de moerdop kruipen (14de dag). Als de temperatuur gemiddeld maar 34° C bedraagt
Ik heb ooit een kweek gehad waarbij de temp. gedaald was tot 20° (stekker broedstoof uitgetrokken door 1 of ander kieken) zonder nadelige gevolgen.
mvg,
Hugo (1/2 bij)
Nobodies prefetc
Plaats in de broedstof 1 spons in 1 recipient (crème-glace bakje of i.d.) en vul dit volledig met water. Dit volstaat om de vochtigheidsgraad op peil te houden.
Temperatuur is niet zo kritisch : ca. 34°C (>33 en <35).
Hoe hoger de temperatuur hoe vlugger de moertjes geboren worden (12de dag), hoe lager de tempertuur hoe later zij uit de moerdop kruipen (14de dag). Als de temperatuur gemiddeld maar 34° C bedraagt
Ik heb ooit een kweek gehad waarbij de temp. gedaald was tot 20° (stekker broedstoof uitgetrokken door 1 of ander kieken) zonder nadelige gevolgen.
mvg,
Hugo (1/2 bij)
Nobodies prefetc
-
- Contacteer:
Bedankt voor de klare en duidelijke uitleg.
Morgen ga ik er gesloten doppen inhangen.
Groeten,
Stefaan
Morgen ga ik er gesloten doppen inhangen.
Groeten,
Stefaan