Van 2 volken op verplaatsing had ik op woe 11.05 twee broedafleggers gemaakt met elk 2 mooie doppen. De vliegopening werd op 20x6 mm² geplaatst. Die afleggers kregen op zat. 14.05 's avonds, voor ik er vertrok, elk 1 liter siroop 1:1 als bijvoeding.
Vandaag weer ter plaatse geweest en vastgesteld (14u00) dat een hoofdvolk de beide afleggers plunderde. Ik heb daarom dadelijk de vliegopening op 1 bij-grootte gezet en de kasten nagekeken.
Alle meegegeven voederramen zijn zo goed als leeg, er zitten nog wel voldoende bijen in (2 ramen) met nog wat gesloten broed, één kast heeft zelfs al een jonge moer die pas uitgekomen moet zijn want de doppen waren nog open bij het afleggen.
Het verkleinen van het vlieggat leek te werken tot ik rond 7u30 vanavond de voederbak weer vulde met 1 liter siroop 1:1.
Binnen de kortste keren kwam er weer een transport op gang van het moedervolk naar de aflegger en terug, 10-tallen bijen wrongen zich door het enkele gaatje naar binnen. Ik heb dan nog gewacht tot 20u00, tot alle vliegbijen terug naar het moedervolk waren en heb toen het vlieggat volledig dicht gezet.
Het probleem is nu dat ik er pas zat 21.05 terug kan zijn.
Ik gok erop dat de roverij zaterdag definitief over is en de jonge moer dan nog voldoende tijd heeft om bevrucht te worden.
Mijn vragen aan de collega's : heb ik hier wel goed gehandeld ? waren er andere oplossingen ? zal die roverij zaterdag na het voeren niet opnieuw beginnen ? langer het vlieggat dichten is ondenkelijk - komen de afleggers toe tot zat met hun voeding (1 liter)?
Graag jullie ervaringen hiermee.
Marc
Roverij
Moderator: Hans van der Post.
Re: Roverij
M.,
Afleggers en kleine volkjes nooit- ik herhaal NOOIT - voederen met vloeibaar voedsel, en zeker niet als ze op de stand v/h stamvolk blijven staan. Voeder ze suikerdeeg (uit de handel of zelfgemaakt) of geef ze een raam verzegeld voedsel.
Als je binnen een paar dagen opnieuw siroop gaat voederen, kan je er donder op zeggen (zie ps.1 en ps.2 - helemaal niet ter zake) dat je terug roverij krijgt.
Er zijn steeds bijen van de aflegger die terugkeren naar het stamvolk en daar gaan vertellen dat er een makkelijke buit te halen is in de buurt. Bovendien zijn rovende en beroofde bijen volle zusters, zodat de bijen van de aflegger hun nest nauwelijks zullen verdedigen en zelfs mee zullen gaan roven.
mvg,
Hugo (1/2 bij die nu de proviandkast gaat roven)
ps. 1 Men hoort o.a. in Groningen: "Doar wi'k duvel (ook donder) op zeggen" = de stellige verzekering geven, ja zweren, dat het gebeurt
ps. 2 : Syn. "Ergens schele mie op zeggen" (Nou daar kan u wel schele-mie op zegge).
Nobodies prefetc
Afleggers en kleine volkjes nooit- ik herhaal NOOIT - voederen met vloeibaar voedsel, en zeker niet als ze op de stand v/h stamvolk blijven staan. Voeder ze suikerdeeg (uit de handel of zelfgemaakt) of geef ze een raam verzegeld voedsel.
Als je binnen een paar dagen opnieuw siroop gaat voederen, kan je er donder op zeggen (zie ps.1 en ps.2 - helemaal niet ter zake) dat je terug roverij krijgt.
Er zijn steeds bijen van de aflegger die terugkeren naar het stamvolk en daar gaan vertellen dat er een makkelijke buit te halen is in de buurt. Bovendien zijn rovende en beroofde bijen volle zusters, zodat de bijen van de aflegger hun nest nauwelijks zullen verdedigen en zelfs mee zullen gaan roven.
mvg,
Hugo (1/2 bij die nu de proviandkast gaat roven)
ps. 1 Men hoort o.a. in Groningen: "Doar wi'k duvel (ook donder) op zeggen" = de stellige verzekering geven, ja zweren, dat het gebeurt
ps. 2 : Syn. "Ergens schele mie op zeggen" (Nou daar kan u wel schele-mie op zegge).
Nobodies prefetc
-
- Contacteer:
Ik beaam Hugo volledig dat het om problemen vragen is als je afleggers voedert met vloeibaar voedsel. De naburige volken ruiken dit ook en ondervinden zeer weinig weerstand van het kleine volkje. Suikerdeeg oplossen duurt veel langer dan het opzuigen van suikerwater en is daardoor voor het rovende volk veel minder intressant. (ik zeg hier duidelijk "minder" intressant. Heb ook al Apidea kastjes gehad, met suikerdeeg, die ze begonnen te roven)
Wat ik al wel enkele malen heb gedaan om het roven te stoppen, en tot nu steeds gelukt, is gemalen kaneel in het geroofde volk strooien. Deze kaneel heeft zo'n doordringende geur dat de rovende bijen in hun eigen volk niet meer binnen mogen. Ze keren naar het geroofde volk terug. Hierdoor wordt het geroofde volk nog versterkt ook.
De roverij zal zaterdag dan ook niet stoppen zolang er vloeibaar voedsel aanwezig is.
mvg
buckfast_beekeeper
Wat ik al wel enkele malen heb gedaan om het roven te stoppen, en tot nu steeds gelukt, is gemalen kaneel in het geroofde volk strooien. Deze kaneel heeft zo'n doordringende geur dat de rovende bijen in hun eigen volk niet meer binnen mogen. Ze keren naar het geroofde volk terug. Hierdoor wordt het geroofde volk nog versterkt ook.
De roverij zal zaterdag dan ook niet stoppen zolang er vloeibaar voedsel aanwezig is.
mvg
buckfast_beekeeper
Goede les inderdaad [:I] ik dacht best vloeibare voeding te geven omdat de afleggers geen waterhaalsters hebben.
Ik heb nog neopol in voorraad, ik geef hen dat zaterdag, ben benieuwd of de rovers daarvan af zullen blijven. Ik neem dan ook gelijk gemalen kaneel mee.
Blijft nog de vraag of het kwaad kan dat de afleggers dicht blijven tot zaterdag.
Marc
Ik heb nog neopol in voorraad, ik geef hen dat zaterdag, ben benieuwd of de rovers daarvan af zullen blijven. Ik neem dan ook gelijk gemalen kaneel mee.
Blijft nog de vraag of het kwaad kan dat de afleggers dicht blijven tot zaterdag.
Marc
-
- Contacteer:
Waterhaalsters zullen ze snel hebben. De taken worden wat anders verdeeld en binnen een paar dagen zijn er water, stuifmeel en nektar haalsters.
Als het een jong moertje betreft zal het normaal niet zo erg zijn dat het tot zaterdag gesloten blijft. Er is echter 1 voorwaarde, zorg dat het kastje niet in volle zon staat. Hoe koeler hoe beter.
Veel succes met het volkje
mvg
buckfast_beekeeper
Als het een jong moertje betreft zal het normaal niet zo erg zijn dat het tot zaterdag gesloten blijft. Er is echter 1 voorwaarde, zorg dat het kastje niet in volle zon staat. Hoe koeler hoe beter.
Veel succes met het volkje
mvg
buckfast_beekeeper
Gisteren terug ter plaatse geweest. De vlieggaten werden omstreeks 9u00 terug geopend, een kleine inspectie in de afleggers toonde een gezond volkje met jonge uitgelopen moeren. De voederkasten waren leeg en werden verwijderd, de bijen kregen nektapoll op de ramen.
Later op de dag was nog steeds geen roverij te bespeuren, alles OK dus. Bedankt voor de goede raad.
Gekruid met kaneelpoeder heb ik ze wel niet [:)]
marc
Later op de dag was nog steeds geen roverij te bespeuren, alles OK dus. Bedankt voor de goede raad.
Gekruid met kaneelpoeder heb ik ze wel niet [:)]
marc