Berenklauw wel of geen drachtplant?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Berenklauw wel of geen drachtplant?

Bericht door maartenkleijne »

Een kennis van mij had in de achtertuin een veld met honderden grote berenklauwen, meer dan 2 meter hoog. Een imposant gezicht.
Een groepje kinderen (eigen en van de buren) waren daaronder verstoppertje aan het spelen. Ik probeerde paniek te zaaien vanwege de 'gevaarlijke allergische reacties' maar mijn kennis wist al dat geen van de kinderen er allergisch op reageerde en liet ze lekker hun gang gaan.
Ik zelf ben licht allergisch: als ik het sap op mijn arm krijg gaat het even wat trekken (minder dan brandnetels), en een uur later is het weg. Maar wie wel allergisch is moet goed op zijn tellen passen.

Er zij overigens twee varieteiten: de vaste plant die woekert met worteluitlopers. Deze heeft vrij gladde bladeren en kan elk jaar bloeien. De allergie van deze is minder.
De andere varieteit is 2-jarig, die na de bloei afsterft en soms pas in jaar 3, 4 of 5 bloeit. Debladen zijn veel ruwer behaard en meer geelgroenig van kleur met vaak meeldauw erop.
Deze kan zich enorm uitzaaien op plaatsen die vochtig genoeg zijn en waar verder niks anders groeit. Beide varieteiten kunnen binnen een paar jaar weggeconcurreerd worden door bodembedekkers als koninginnekruid, dovenetels, andoorn of maagdepalm. Het zijn echte pioniers van kale gronden, zoals b.v. in Flevoland.
In een natuurtuin moet je stukje waar ze staan goed vrij houden met wieden, schoffelen en spitten anders leggen ze het loodje. Maar als je veel zwarte grond in de tuin hebt kunnen ze alles overwoekeren.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Gaat niet lukken Frans.
Er zijn inderdaad mensen die heftig reageren op reuzenberenklauw, maar ik ken ook mensen die naar de dokter moeten als ze door een brandnetel gestoken zijn.
Wel ben ik het ermee eens (ondanks mijn anecdote): laat geen kinderen spelen tussen de planten, net zo min als tussen brandnetels, en trek handschoenen aan (zoals Æbe) als je er grootschalig mee aan de slag moet.
Ik heb sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw op honderden verschillende groeiplaatsen de Perzische heracleum zien komen en gaan en weet dat veel verhalen erover (zoals op wikepedia) 'broodjes aap' zijn. Natuurbeheerders houden dat verhaal graag een beetje in stand omdat ze nu eenmaal exoten haten.

De ouderen zullen zich herinneren dat vijftig jaar geleden er ook een hetze gaande was tegen inheemse berenklauwen omdat kinderen er asthmatisch van zouden worden. Zo is de vroegere cultuur van het platspuiten van wegbermen in de wereld gekomen. Gelukkig mogen er nu weer bloemen in de bermen groeien, inclusief berenklauwen.
Ati
Imker sinds: 2003-2011
Contacteer:

Bericht door Ati »

Ik heb even op Wikipedia gekeken, maar ik vind het geen broodjes aap. Daarvoor staat mij te goed voor ogen hoe de armen van mijn (toen vijfjarige) zoon eruit zagen na een botsing met een Reuzenberenklauw. Het waren échte brandwonden en zodra er zonlicht op viel, werden het blaren. Hij moest tien dagen uit de zon blijven en dat terwijl het hoogzomer was en stralend weer.
Sindsdien bestrijd ik de Berenklauw te vuur en te zwaard. Ik kan jouw relativerende woorden wel waarderen Maarten, maar bij deze planten krijg ik een waas voor ogen als ik ze in de berm zie staan.
Groet, Ati
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

Heren,
De Reuze Bereklauw is een prachtige aanwinst in de nederlandse flora net als de Reuzen Balsemien en de Reuze Duizendknoop alleen passen ze niet overal,oude parken met stinzeflora overwoekeren gemakkelijk ,als je er niets aan doet, maar ik Kampen staan ze op een oude vuilstort en daar mag het van mij zijn gang gaan ,anders staan er toch maar alleen brandnetels ,maar de verdere parken die ik beheer houdt ik het klein en langs voet- en fietspaden komt zelfs geen bloemscherm op van de reuze bereklauw.
groeten,Æbe
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Zodra ik met 1 van mij (klein)kinderen of buurkinderen hetzelfde ervaar als jij Ati, zou ik ook hetzelfde reageren.
Maar anderzijds leer ik de kinders met liefde en aandacht hoe ze met brandnetels moeten om gaan en dan kan ik toch atalanta's en kleine vossen kweken zonder dat de kinders lek geprikt worden door de brandnetels.
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

bereklauw
ja, het is een drachtplant.
vanmorgen even gekeken ,in ieder geval klompen stuifmeel.
de uitgebloeide schermen afgehakt,jammer voor de vogels,maar er staan er al genoeg.
Æbe
Plaats reactie