Ik heb enkele volken welke door mijn toedoen moerloos waren en waarin nu zo ongeveer wel weer een (hopelijk) bevruchte moer rond loopt. Er zit ook nogal wat honing in deze volken welke ik op een later moment nog eens hoop te slingeren.
Kan ik deze volken nu met oxaalzuur druppelen voordat er gesloten broed is of kan ik dan direct mijn honing na het slingeren naar het chemisch afval brengen?
oxaalzuur en honing
-
- Contacteer:
Re: oxaalzuur en honing
Oxaalzuur zit natuurlijk reeds in honing. Maar om de volken nu met oxaalzuur te behandelen... Ik zou het niet doen. Je gaat tenslotte een stof toevoegen die normaal niet in deze hoeveelheden aanwezig is.
Kan je deze honing kamers niet, al dan niet tijdelijk, op een ander volk kwijt dat je niet behandelt?
Ik zou eerst oogsten en dan behandelen. Niet omgekeerd. Tenslotte gebruik je geen natuurlijk oxaalzuur.
mvg
buckfast_beekeeper
Kan je deze honing kamers niet, al dan niet tijdelijk, op een ander volk kwijt dat je niet behandelt?
Ik zou eerst oogsten en dan behandelen. Niet omgekeerd. Tenslotte gebruik je geen natuurlijk oxaalzuur.
mvg
buckfast_beekeeper
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: oxaalzuur en honing
Als er een honingkamer op staat, kan je ook die even wegnemen en het oxaalzuur op de tros in de broedkamer druppelen.
Het oxaalzuur is alleen 'fout' voor voorzover het direct op de later te slingeren ramen valt.
Het oxaalzuur is alleen 'fout' voor voorzover het direct op de later te slingeren ramen valt.