Stuifmeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Okkie
Contacteer:

Stuifmeel

Bericht door Okkie »

Ik ben net begonnen met imkeren en heb nu een volk waar ik een zwerm van gemaakt heb en een zwerm van dit volk in een 6-ramer. In het volk (nu nog zonder koningin, maar morgen moet ik doppen breken) zie ik geen stuifmeel binnen komen en in de zwerm wel maar ook niet veel.

Halen bijen alleen stuifmeel als er broed is?
teun ijff
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door teun ijff »

Hoi Okkie !

Dat is heel normaal........de bijen gaan pas stuifmeel halen als er broed is..... als het een natuurzwerm is.... zoals ik denk.........dan is er nog geen broed......en duurt dat ook best even omdat de koningin nog bevrucht moet worden, dus afwachten en succes morgen !

Groeten Teun
Okkie
Contacteer:

Bericht door Okkie »

Mooi, dan hoef ik mij geen zorgen te maken!
Bieboerke
Contacteer:

Bericht door Bieboerke »

Okkie schreef:
In het volk (nu nog zonder koningin, maar morgen moet ik doppen breken) zie ik geen stuifmeel binnen komen
Halen bijen alleen stuifmeel als er broed is?
Beste Okkie
Als er een leggende moer aanwezig is halen de bijen zeker stuifmeel.
In uw geval, moertje zit nog in de dop, halen de bijen geen stuifmeel. Zodra de jonge moer een paar dagen oud is zal je verandering zien. Alhoewel nog niet bevrucht, laat staan aan de leg, zullen de bijen beginnen een voorraad stuifmeel aan te leggen om binnen een tiental dagen later de larven te kunnen voederen.
Mvg,
Bieboerke
esdoh00
Contacteer:

Bericht door esdoh00 »

Ik ben ook een net beginnende imker, dus even een beginnersvraag/constatering.
Het is dus zo dat stuifmeel bewust gehaald wordt. Het is niet een bijproduct dat toevallig in de korfjes terecht komt.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

esdoh00 schreef:

Het is dus zo dat stuifmeel bewust gehaald wordt. Het is niet een bijproduct dat toevallig in de korfjes terecht komt.
Klopt inderdaad. Als er geen broed is zullen de bijen geen stuifmeel halen (als er een reeds gepaarde moer is, zullen de bijen reeds stuifmeel verzamelen, maar nog niet massaal). Ook nektar wordt veel minder gehaald als er geen leggende moer is. Een volk zal pas goed presteren als alles in harmonie is. Met andere woorden broed in alle stadia, een leggende moer en voldoende bijen van alle leeftijden.

mvg

buckfast_beekeeper
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Toch maken jullie m.i. een denkfout: de koningin gaat eitjes leggen als er stuifmeel binnen komt; komt er minder binnen ( door slecht weer of zo), remt zij af. Het is niet zo, dat de bijen pas stuifmeel halen als de koningin eitjes legt.
Let maar eens op: als er een zwerm hangt, komen er voortdurend bijen met stuifmeel op af; als je een nazwerm (tuterzwerm) in een kast zet; komen de bijen na een uur al met klompen stuifmeel binnen: dit alles om het proces "eitjes leggen" te bevorderen. Als aan 2 voorwaarden wordt voldaan: goede dracht én goed vliegweer en er wordt geen stuifmeel gehaald: kijk je volk na of alles wel in orde is. Als je een kunstzwerm hebt gemaakt waarin alle haalbijen ontbreken en er alleen verzorgende bijen zijn, wacht dan een aantal dagen af, want sneller dan normaal zullen de verzorgers toch gaan halen, als er een moer is waar zij alle verwachtingen van hebben.

hennie oes

Afbeelding
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Volgens mij is allebei waar:

-ik had twee volken staan met een jonge moer.Acht dagen later begonnen de bijen weer stuifmeel te halen nadat ze daar eerder mee waren opgehouden toen de laatste cellen gesloten waren. Ik gelijk de volken nakijken zodra het stuifmeel binnen kwam en inderdaad: veel eitjes maar nog geen larven.

-daarnaast stond een volk met met een moer van vorig jaar en heel veel bijen waar ik 2 weken geleden doppen had gebroken, en vorige week nogmaals nagekeken maar geen doppen gevonden. De bijen heel hard vliegen en ook steeds veel stuifmeel binnen brengen. Deze week weer het volk nakijken, en honing afnemen want de kast werd met de dag zwaarder. Wat denk je: moerloos, geen broed meer en het hele voormalige broednest volgesleept met stuifmeel. Ik heb een raam eitjes ingehangen van mijn favoriete volk en na dertien dagen weet ik meer.

De regels zijn handig om te weten maar de bijen houden zich er vaak niet aan.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Maarten,
..maar de bijen houden zich er vaak niet aan.
en dat is maar goed ook; haar werkelijkheid is gecompliceerder, dan wij vaak zouden willen...[:)]
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie