Hoi, ik ben Gertadry Vredegoor uit Hoorn.
Ik ben 25 jaar ik heb voor mijn opleiding tot fruitteler een jaar bijen houden gehad dat was erg interessant maar nu ook al weer bijna 7 terug. en ben dan ook al weer veel kwijt.
Na dat mijn voormalige werkgever overleed en we bij hun de zolder moest leegruimen stonden daar ongeveer drie kasten voor bijen. ook was er nog het een en het ander aan imkerspul bij. de kasten zijn erg oud er zitten nog asbestdeksels op.
en er zitten acht ramen in. (er is al 1 spaarkast besteld) want ik ben er nu al achter dat dit toch niks wordt.
Ik doe ze nog niet weg want wie wat bewaard die heeft wat.
me broer en ik hebben sinds kort een volk bijen en een zwerm.
Omdat de ramen overzetten in onze kasten niks zou worden mochten we de (zwerm)/kast van de imker lenen waar we ze gekocht hebben. nu wilde we ze gister overzetten naar onze eigen kast(dit was voor dat we besloten een spaarkast aan te schaffen)
de meest belangrijke reden was dat er geen koninginnen rooster tussen de broedkamer en de honingkamer zat.
en die ik had paste van zelf niet op een spaarkast. en dus ook in honingkamer zat broed.
dat vonden we niet handig dus moeste ze over gezet.
Het over zetten ging allemaal wel redelijk we hadden zelfs de mazzel dat er een broedkast was waar de broedramen van een spaarkast in paste. wel maar acht van de tien maar er zaten ook nog ramen zonder broed bij.
dus dat ging hartstikke goed. en op slot stond de kast waar ze nu in zitten op zijn plaats en de ramen er boven op wat uitschut.
en zo mooi als het is de meeste bijen gingen mooi de kast in. op een paar na die ging op een kluitje aan een handvat hangen.
maar ook deze ging later tegen de avond naar binnen.
er zat nog al wat honing in de honingkamer en bijen. ook de meeste daar van ik in de kast geschut en ook zij gingen goed de kast in. erg mooi alleen we hebben nog geen honingslinger. dus maar even iets van een bak gehaald waar de ramen in kunnen uitleken.
Ook dit ging er goed er zaten nog wel een paar bijen op maar die vliegen wel weg dacht ik zag er nog maar een stuk of drie kleine werkbijen.
Nu vanmiddag ging me broer alvast wat honing in een potje doen zo dat niet alles onderkomt.
nu kwam hij een grote bij tegen met een spitsig achterlijf en kleine ogen. dus het leek niet echt op een dar.
Ook het volk is niet helemaal lekker er zitten er een paar saai voor de kast. en er vliegen er wat rond en er kommen er ook nog wat thuis met stuifmeel aan hun achterpoten. nu zijn we bang dat de koningin per ongeluk ook nog tussen de honingraten zat en verdronken is in de honing. voor de zekerheid ook maar even gekeken bij de zwerm of we daar een koningin vonden.
Nu onze vraag moeten we nog iets doen of kunnen we gewoon ze de gang laten gaan en afwachten.
gertadry
even voorstellen+een probleempje
Moderator: Hans van der Post.
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: even voorstellen+een probleempje
Hallo Gertadry,
welkom op dit forum.
Als het inderdaad de koningin was op die honingramen, dan zal het volk redcellen aanmaken op larfjes om een nieuwe moer op te kweken. Mits er natuurlijk larfjes aanwezig zijn.
Als je in de kast kijkt dan moet je dat kunnen zien. Als er geen red- of moercellen aangemaakt worden, is de oude moer waarschijnlijk nog aanwezig.
Eitjes worden na drie dagen larfjes. Dus als er na drie dagen nog eitjes zijn, is er nog een koningin.
Maar uit jouw beschrijving lijkt het er inderdaad op dat de koningin op dat honingraam zat.
Dan lopen er 13 dagen nadat je het honingraam er uit gehaald hebt, nieuwe koninginnen uit. Dan moet je er dus op tijd bij zijn om "doppen te breken".
Met vriendelijke groet,
Wim
welkom op dit forum.
Als het inderdaad de koningin was op die honingramen, dan zal het volk redcellen aanmaken op larfjes om een nieuwe moer op te kweken. Mits er natuurlijk larfjes aanwezig zijn.
Als je in de kast kijkt dan moet je dat kunnen zien. Als er geen red- of moercellen aangemaakt worden, is de oude moer waarschijnlijk nog aanwezig.
Eitjes worden na drie dagen larfjes. Dus als er na drie dagen nog eitjes zijn, is er nog een koningin.
Maar uit jouw beschrijving lijkt het er inderdaad op dat de koningin op dat honingraam zat.
Dan lopen er 13 dagen nadat je het honingraam er uit gehaald hebt, nieuwe koninginnen uit. Dan moet je er dus op tijd bij zijn om "doppen te breken".
Met vriendelijke groet,
Wim
Re: even voorstellen+een probleempje
hoi wim
bedankt voor de info we zullen vlak voor ons vakantie nog even kijken wat er gaande is en anders.
na de vakantie maar doppen breken.
groeten gertadry
bedankt voor de info we zullen vlak voor ons vakantie nog even kijken wat er gaande is en anders.
na de vakantie maar doppen breken.
groeten gertadry