Framboos

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
marc
Contacteer:

Framboos

Bericht door marc »

In de Ardennen is er al anderhalve week een forse dracht op de wilde framboos die er uitbundig bloeit, deze plant lijkt zich weinig van het weer of van het tijdstip van de dag aan te trekken, ik zie er bijen op van 's morgens tot 's avonds.
Afbeelding
Het is ook een plant met een lange drachttijd, terwijl er hier en daar al vruchtbeginsels te zien zijn zit het merendeel van de knoppen nog dicht.
Het begint er stilaan op te lijken dat er binnenkort een zuivere frambooshoning kan geoogst worden. Wie heeft er meer info over deze dracht en de eigenschappen van deze honing ?
De laatste week van juni bloeit de linde er volop, raden jullie me aan de 2 honingsoorten gescheiden te houden of is de combinatie van beiden aan te bevelen, wie heeft er ervaring mee ?

marc
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Framboos

Bericht door LWPisa »

Geen ervaring maar ik zou proberen de "zekere" ramen apart te slingeren, je kan ze altijd nog mengen...ik probeer acacia en linde ook uit elkaar te houden (in de tijd). Dit jaar niet dus.

L
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Volgens de boekjes moet frambozenhoning lijken op appelhoning.
Frambozen nectar heeft een nog hoger suikergehalte dan appelnectar, zegt men, ik heb zelf ook geen ervaring.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ter info :
de framboos honing heeft zijn rijping achter de rug en is nu gepot.
Hij is licht van kleur (veel lichter dan de zomerhoning), nog steeds zeer vloeibaar en heel zoet. Een van de betere honingen die ik al geproefd heb.
Plaats reactie