Fruitteeltkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Poulus Coset
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Fruitteeltkast

Bericht door Poulus Coset »

Wie van u heeft er ervaring met de fruitteeltkast van Minderhoud?
Ik wil deze zelf een in elkaar gaan flansen, maar vertrouw het geheel niet helemaal. Warme bouw, grote ramen, vaste bodem, geen uitbreidingsmogelijkheid, makkelijk reisklaar te maken, enz.

Wie kan voor mij de weegschaal omgooien naar of ik deze kast wel of niet zal gaan bouwen? (kop of munt geeft nog zo'n onzekere uitkomst)[:)]

Met vriendelijke groet,

Paul Coset.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Fruitteeltkast

Bericht door Hans van der Post. »

Paul weet een beter idee: probeer eens twee honingkamers op elkaar daarin een raam van buitenwerks 29 cm hoog en de standaard breedte van het simplex raam.
-DUHOKA = DUbbel HOning KAmer formaat raam -
Je wilt nooit meer wat anders! Ik heb dit nu 24 jaar bevalt mij best! een bak nakijken.

In het archief http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3804
Hans
Poulus Coset
Contacteer:

Hans van der Post schreef:
Paul weet een beter idee: probeer eens twee honingkamers op elkaar daarin een raam van buitenwerks 29 cm hoog en de standaard breedte van het simplex raam.
-DUHOKA = DUbbel HOning KAmer formaat raam -
Je wilt nooit meer wat anders! Ik heb dit nu 24 jaar bevalt mij best! een bak nakijken.

Hans
Hans, bedankt voor je reactie. Ik had alle voors en tegens bij elkaar gezet om een reactie uit te lokken. Je hebt gelijk, die grote ramen ken ik ook, en werken inderdaad veel makkelijker dan twee stapels losse. Dus eigenlijk al een punt om het kastje wel te maken[;)].

Met vriendelijke groet,

Paul.
Poulus Coset
Contacteer:

Weet echt niemand waarom deze kast vrijwel niet meer voorkomt?

Gr. Paul.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Paul, tijdens m'n beginnerscursus was er ook een volk in een fruitkast als lesvolk in gebruik. Een boom van een kerel (met lange armen natuurlijk) kreeg het volk toegewezen om te behandelen. Zelfs deze had moeite om de lange (en zware) ramen te hanteren. Kantelen kon alleen als 1 punt van een raam ergens op steunde. Meen dat de ramen ook niet in een slinger passen.
Destijds is deze kast ontworpen voor fruittelers, die geen bijen wilden inhuren en zelf bijen gingen houden. Alhoewel je het eigenlijk geen "houden" kon noemen, ze stopten een zwerm in deze kast en de bijen mochten het daarna zelf uitzoeken. Er werd dus geen honing afgenomen en ook niet in het najaar gevoerd.
De kast is groot genoeg om voldoende honing als wintervoer op te slaan en ook het volk nog voldoende ruimte te geven. Zwermen die er af kwamen werden weer opgezet om verloren gegane volken te compenseren.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Is een Dadant-kast geen goed idee? Dat zijn toch ook kasten met veel grotere broedramen? Als je die raampjes niet bespant en van waswafels voorziet, maar je plakt aan ieder raam een reepje voorbouw, dan heb je bijna een korf, volgens mij. En dat willen de fruitbestuivers graag, toch? Het kan wel zijn dat ik het formaat van de Dadant-raampjes onderschat, maar ik meende dat ze een flinke slag groter waren dan onze spaarkastraampjes.

Bart
Poulus Coset
Contacteer:

Els, Bart,

Ik zie de fruitteeltkast meer als een korf met ramen. (eigenlijk een soort boogkorf maar dan met boven-behandeling). Leek mij wel handig om te gebruiken voor de bestuivingsvolken. Honingoogst is bij mij geen doel, dus de raampjes hoeven niet in de slinger te passen. Als de ramen er toch uit moeten kan de honingraat altijd nog in de pers.

De Dadantkast is voor mij geen optie, die losse bakken hebben spaarkasten ook.

MVG. Paul.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Paul ik heb in het boekje uit 1968 wat is geschreven door H.J. van Gool - Leraar in algemene dienst bij de rijkstuinbouwvoorlichtingdienst - "Bijenhouden met succes" een tekening met de maten voor de fruitteeltkast. Ik zal het scannen.
Stuur mij een mail door op mij naam te klikken.
Hans
Poulus Coset
Contacteer:

Hans van der Post schreef:
Paul ik heb in het boekje uit 1968 wat is geschreven door H.J. van Gool - Leraar in algemene dienst bij de rijkstuinbouwvoorlichtingdienst - "Bijenhouden met succes" een tekening met de maten voor de fruitteeltkast. Ik zal het scannen.
Stuur mij een mail door op mij naam te klikken.
Hans
Beste Hans,

Deze tekeningen heb ik al, het boek trouwens ook, 1e druk en de 7e druk. Het valt mij wel op dat in de eerste druk de fruitteeltkast sterk wordt aanbevolen, terwijl er in de zevende druk nog maar een pagina of twee aan wordt besteed.

Maar toch hartelijk dank voor het aanbod.

MVG. Paul.
Plaats reactie