linde

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: linde

Bericht door Oude Essink »

helaas, Theo, het zijn de bloemen die geuren, niet de al of niet aanwezige nectar; je verwachting op een leuke oogst moet je ergens anders op baseren. good luck,
hennie oes

Afbeelding
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

De oogst ziet er bij mij veelbelovend uit. 7 volken (op 10) vandaag een hoogsel (bk-formaat simplex) bij gegeven. Alle raten zaten kompleet vol. Zie de oogst nu al wel zitten.

mvg

buckfast_beekeeper
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Dag Theo,
Aannemende dat de geurervaring van de bij gelijk is aan die van mij.
Het reukvermogen van de bij is aanzienlijk gecompliceerder, dan dat van jou. Voor jou reukorgaan niet waarneembaar verschillen de geuren van de bloem, de nectar, het pollen doorgaans van elkaar, niet alleen in intensiteit maar ook in geaardheid. Vorm, kleur en geur van de bloem in haar geheel lokt de bij naar zich toe; is het een pollenverzamelaar, zal deze vervolgens op de eigen geur van het pollen afgaan, zodra zij de bloem dicht genaderd is; verzamelt zij nectar, gaat zij op geur en kleur van het honingmerk af; de kwantiteit en kwaliteit verandert als zij dichter bij de bron van de nectar komt. Voor de bij is bestuiven een toevallig nevenverschijnsel waar zij niet op uit is; kiemkrachtig pollen op de ontvankelijke stempel brengen heeft met geur als zodanig niet van doen.
henniue oes

Afbeelding
Ati
Imker sinds: 2003-2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Ati »

>>helaas, Theo, het zijn de bloemen die geuren, niet de al of niet aanwezige nectar<<

Misschien zegt de geur niet zo veel, maar de smaak dan? Als je op zo'n lindebloem kauwt dan proef je de honing gewoon. Mijn conclusie is dat de lindes op dit moment volop honingen.

Wordt ook bevestigd door het feit dat ik er veel bijen bij zie. Volgens mij hebben we geluk dit jaar.

Ati.
Plaats reactie