Darrebroedig

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Harrie Leeflang
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 dec 2001, 22:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

Darrebroedig

Bericht door Harrie Leeflang » zo 03 jul 2005, 22:16

Als je broedkamerramen zijn aangetast door een darrebroedige moer/leggende werkster, en je laat deze larven verwijderen door de
vogels, kun jeze daarna dan weer gebruiken.Mijn mening is dat de celdiameter is veranderd, en daardoor onbruikbaar geworden.Graag jullie mening hierover.
vr.gr.Harrie

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 03 jul 2005, 22:27

Harrie Leeflang schreef:
Mijn mening is dat de celdiameter is veranderd, en daardoor onbruikbaar geworden.
Ik denk het niet. Dat zou impliceren dat ze de volledige raat moeten herbouwen. De darren die geboren worden uit een eitje van een leggende werkster is ook duidelijk kleiner.

Geef de raat eens aan een moergoed gezond volk in het midden van het broednest. Zal je snel resultaat zien. Als daar idd terug darren worden aangezet of de koningin wil ze niet beleggen is er idd iets gewijzigd.


mvg

buckfast_beekeeper

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Darrebroedig

Bericht door Harm van de Pas » ma 04 jul 2005, 18:31

Harrie Leeflang schreef:
Als je broedkamerramen zijn aangetast door een darrebroedige moer/leggende werkster, en je laat deze larven verwijderen door de
vogels, kun jeze daarna dan weer gebruiken.
vr.gr.Harrie
Hallo Harrie,

Als je de larven laat verwijderen door de vogels heb je grote kans dat de vogels gaten in de raten pikken. Meestal gaat het maar om ongeveer 6 ramen met darrebroed. Vroeger verdeelde ik deze ramen over de andere volken. De bijen herstellen de raten heel mooi en passen de maat van de cellen weer aan.

Momenteel probeer ik een andere/nieuwe moer op het darrebroederig volk te krijgen. Na 4 weken is het darrebroed verdwenen en vervangen door werksterbroed. Geen gedoe met afkloppen van ramen, omhangen etc.

gr.

Harm

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Piet Jager » ma 04 jul 2005, 18:54

Dag Harrie,

De cellen zijn alleen maar extra hoog. Niets aan doen! Het volk verenigen met een kernvolkje met goede leggende moer. Alle ramen van beide volken aan weerskanten 1x benevelen met een oplossing van 10 druppels Thymiangeist in een kwart liter lauw water dmv een plantenspuitje. De ramen om en om hangen en het werksterbroed van het kernvolkje in het midden houden. Eventueel het volk tijdelijk verplaatsen als ze niet naast elkaar stonden. Na ca een maand is alles weer normaal.

!Piet

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door hans hoogendoorn » ma 04 jul 2005, 22:36

[quote="Piet Jager"]

De cellen zijn alleen maar extra hoog. Niets aan doen! Het volk verenigen met een kernvolkje met goede leggende moer. Alle ramen van beide volken aan weerskanten 1x benevelen met een oplossing van 10 druppels Thymiangeist in een kwart liter lauw water dmv een plantenspuitje. De ramen om en om hangen en het werksterbroed van het kernvolkje in het midden houden. Eventueel het volk tijdelijk verplaatsen als ze niet naast elkaar stonden. Na ca een maand is alles weer normaal.[/quote]

Hier wordt weer zo'n veelgehoord statement ontzenuwd. Het kan niet op vandaag. En die boodschap komt niet van de eerste de besten.
Deze luidt : "Nooit verenigen, want de werksters steken je moertje dood en nooit de ramen hergebruiken, want het wordt weer darrebroed. Afkloppen en een nieuw plekje laten zoeken was de enige oplossing."

Op die manier af laten vliegen vind ik uit ervaring een slechte optie.
Succes is niet altijd verzekerd en het geeft veel onrust van gedesorienteerde bijen.
Dus hier ben ik blij mee Piet.

Ik durf het bijna niet te vragen :
Voor zo'n vereniging heb ik wel rozenolie verdund in water zien gebruiken. Ruikt heel sterk. Werkt dit hetzelfde als Thumiangeist ? Kan de krantenmethode ook ?
Moeten de raten met darrenbroed van de werksters niet eerst in de diepvries ? Dit om te voorkomen, dat ze verder verzorgd worden ?

Hans H

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Ria van den Berg » di 05 jul 2005, 06:10

Hoewel ik niet voor de Nederlandse situatie kan spreken, weet ik dat het hier in "de Peace" wel kan, want wij doen het ! Als de moer darrebroedig is, maken we die dood,hangen er eventueel een of meer ramen gesloten broed van een ander volk in met bijen en stoppen er (meestal) een paar uur later een nieuwe, bevruchte moer in. Het gaat eigenlijk altijd goed. Als het leggende werksters zijn, schudden we die een stukje verderop af (ik weet dat eierleggende werksters kunnen vliegen, al heb ik het zelf nooit gezien), doen de darrebroedige raten in de onderbak, daarop een krant en in de bovenbak een paar ramen, vnl. gesloten, broed en bijen en daar gaat dan, soms meteen een nieuwe moer in. Ook dit gaat niet vaker fout dan het invoeren van een nieuwe koningin in een split. Als we het volk later nakijken, hebben de bijen alles weer opgeknapt. Maar wij zitten in een gebied met sterke dracht en dat maakt dat bijen erg "hygienisch" zijn.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Piet Jager » di 05 jul 2005, 10:16

De krantenmethode kan ook! Het darrenbroedige volk boven plaatsen.
Rozenolie zou in principe ook kunnen! Je zou ook de krant bij plaatsing aan de bovenzijde 1x licht benevelen met de rozenolie i.p.v. de ramen aan weerszijden te benevelen. (Zelfs 'Aftershave' heb ik wel eens op een bijenmarkt gehoord, maar dat lijkt me nogal chemisch en teveel alcohol bevattend)

Prof. dr. Enoch Zander gebruikte altijd Thymiangeist, tegenwoordig thymolie genoemd, Bijenhuis nr.64100 uit de prijslijst ad 5,45 euro per flaconnetje van 50 ml. Kun je jaren en jaren mee doen.

Als de bijen van het darrenbroedige volk (bovenop) met de feromonen van het moergoede volk (onder) in aanraking komen, treedt er een remmende werking op in de ei-afzetting van de leggende werksters, welke na korte tijd geheel stopt.

De raten met bultbroed worden bij het verenigen aan de buitenzijde van het broednest gehangen. Wat afsterft wordt door het ruimgedrag van de bijen verwijderd. In de vriezer doen lijkt me nogal omslachtig en weinig voordeel opleveren!

!Piet

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door hbeugeling » di 05 jul 2005, 17:33

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar ik zit met het volgende probleem.
Uit een volk is een zwerm vertrokken,maar de achtergebleven moer heeft het kennelijk niet gered. Na enige tijd een raam eitjes met broed van een ander volk overgehangen. Nu, na cicra twee weken zie ik door alle ramen heen darrebroed, en in het overgehangen raampje was het gesloten broed uitgelopen en verder alles leeg. Geen doppen aangezet en mijn conclusie is dat de werksters waarschijnlijk aan het leggen zijn geraakt.
Wat staat mij nu te doen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Hans van der Post. » di 05 jul 2005, 20:00

Koningin opzoeken![:p]Als een volk moerloos is zal ze doppen aanzetten dat is bij jou kennelijk niet gebeurd. Bij eierleggende werksters worden op het darrenbroed ook doppen aangezet. Ook dat schrijf je niet. Mijn conclusie op afstand....... er zit een moer in die geen werksterbroed kan produceren = darrenbroedig.
Hans
~~~~~~~~~~~
Henk en anderen, we hebben een jaar geleden dit probleem ook behandeld.
Mijn oplossing staat daar bij.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3730
Hier de volgende oplossing met "altijd gelukt";
Je zet het bewuste volk wat krap dus niet vier maar twee bakken.
Daarop leg je een moer rooster met daarop een krant vervolgens een broedbak met een volk met leggende moer. Om voldoende ruimte te creëren nog een bak.

Na enige tijd zitten de bijen van de niet leggende moer grotendeels boven. Je kunt dit nog wat bevorderen door een van de twee bakken die onder het rooster staan weg te halen. Maar pas op!!! In die bakken onder het rooster loopt de niet leggende moer rond te minste daar moet je van uit gaan! Met beleid een bak afkloppen. Je begrijpt uiteraard dat de moeren gescheiden moet blijven. Na een paar weken onder het rooster kijken of je de moer nog vind. Meestal is de moer verdwenen.


Hans

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Piet Jager » di 05 jul 2005, 23:01

Dag Henk,

Ja, en hoe vind je dat kleine rotmoertje?

Alle ramen van die kast afslaan in een korf.
De ramen weer terugplaatsen in de kast.
Goed sluitende draadrooster er bovenop leggen.
Vervolgens een lege bak goed vlak-sluitend op het rooster plaatsen
De bijen uit de korf kloppen in de bovenste lege bak.
Oppassen dat die lege bak tijdens het afkloppen niet gaat schuiven.
Eventueel aan de onderbak vasttapen met plakband.
De bijen door het rooster jagen en de moer blijft (als het goed is!) achter.
Voila!

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten