SMR Plus

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Ed Pieterse
Contacteer:

SMR Plus

Bericht door Ed Pieterse »

Een paar nieuwtjes:

Naast de eigenschap van SMR koninginnen om de reproductie (onvruchtbare eieren) van Varromijten op een nog onduidelijke wijze tegen te gaan in de broedcel, heeft Harbo een Amerikaanse onderzoeker ondekt dat de werkbijen van deze koninginnen broed ruimen waar een active vruchtbare eieren leggende Varroamijt zich bevindt. Hierbij laten de werksters dan de broedcellen welke Varroamijten hebben, die zich niet voortplanten rustig zitten. (want die doen toch geen kwaad??!!).

Dat we ook met de Carnica in dit opzicht vorderingen maken wist ik nog niet. In Kirchhain is een Carnicavolk dat een zware bewust aangebrachte Varroabesmetting overleefde. Ook hier blijkt weer dat selectie kan helpen en dus betekent dat ook dat we vorderingen maken op het Varroafront.

Ook "De Duurzame Bij" heeft een Primorsky volk dat het zeer goed doet zonder enige behandeling en we hebben uit Kirchhain materiaal gekregen om de daaruit gekweekte koninginnen te laten bevruchten op Neeltje Jans. We hebben nog een paar koninginnen die het prima doen zonder Varroabehandeling, dus ook wij maken vorderingen.

Ed Pieterse
Piet Jager
Contacteer:

Re: SMR Plus

Bericht door Piet Jager »

Ed schrijft:
heeft Harbo een Amerikaanse onderzoeker ondekt dat de werkbijen van deze koninginnen broed ruimen waar een active vruchtbare eieren leggende Varroamijt zich bevindt.
Bij een van mijn 6-raamsvolken zag ik nogal wat lege cellen tussen het gesloten plankbroed op de 6 ramen. Eerder zeiden we dat dit duidt op inteeltverschijnselen en 15% hagelschot zou nog toegestaan zijn. Aangezien ik al een paar jaar niet meer behandel tegen de varroa en ook geen verschijnselen waarneem die op een besmetting wijzen, dacht ik bij mezelf dat de bijen dit nu op de een of andere manier onder controle hadden. Bij mij kwam sinds kort de gedachte op dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben met het ruimgedrag van de bijen. Aangezien inteelt bij mij afvalt door standbevruching en omringende bijenstanden, zou dit wel eens parallel kunnen lopen met wat Dr. John Harbo e.a. hebben ontdekt.

!Piet
Ed Pieterse
Contacteer:

Bericht door Ed Pieterse »

Hoi Piet,

In 2002 hebben we al ontdekt dat er twee soorten hagelschot zijn.

1) het genetisch hagelschot, 4 dagen na het leggen van het eitje.
2) het Varroa hagelschot, wat optreedt 4 dagen na het gesloten zijn van het broedcelletje.

Dat dit bij verschillende rassen anders is laat zich raden.
Wij noemen dit "broed trekken". De Amerikanen noemen het "pulling brood".
Wij (De Duurzame Bij) denken dat het broedtrekken de belangrijkste factor is van de Varroaresistentie.
Het opmerkelijke van Harbo zijn ontdekking is dat de werkbijen mijten laten zitten, die geen nageslacht produceren omdat hun eitjes niet levensvatbaar zijn. Ze pakken de cellen van de mijten die wel nageslacht hebben.
Er zijn dus meer "rassen" die dit meer of minder doen. Ik denk dat dat ook zo bij jou bijen plaatsvindt Piet. Vandaar het hagelschot.
Ook de gewone carnica doet dit, maar ik heb op een Buckfast bijeenkomst in Duitsland ook wel gehoord dat er imkers waren, die zagen dat er broed verwijderd was.
Als je een net geopend celletje met een overlarfnaald leeghaalt, zul je mijten vinden, afhankelijk van de leeftijd van het broed.
We zoeken naar volken, die het zo veelvuldig doen, dat de mijt geen kans krijgt zich te vermeerderen, ondanks dat de mijt in het volk aanwezig is.
Ed Pieterse
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

SMR-koninginnen = Suppressed Mite Reproduction (SMR)

SMR-moeren onderdukken dus de vermenigvuldiging van varroamijten

SMR-plus = dat de werkbijen van deze moeren het broed met vruchtbare varroamijten ruimen.

Wat is er zo speciaal voor deze bijen?

Recente studies door Dr. Spivak en Dr. Harbo hebben aangetoond dat SMR-broedtrek het best zou kunnen worden omschreven als "varroa-specifiek hygiënisch gedrag" De SMR-bijen verwijderen de vruchtbare mijten die zijn begonnen te reproduceren. De reproductie van mijten wordt dus door deze bijen tegengewerkt. De enige mijten die in de cellen blijven zijn nonreproductive of steriel. Zo is er bewijsmateriaal dat de bijen met de SMR-broedtrek de reproductieve mijten selectief uit broedcellen verwijderen.

Meer info:
http://members.aol.com/queenb95/smr.html#anchor107505

!Piet
Plaats reactie