Ik ben een beginnende bijenhouder en ben de trotse eigenaar van een kast (met volk).
Nu heb ik begin van het jaar twee kasten kunnen halen bij een imker die er mee stopte.
Nu heb ik er een volk in en heb geconstateerd dat er boktor in de kast zitten.
Mijn vraag is wat nu te doen.
alvast bedankt.
Groeten Gijs
boktor in mijn kast
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: boktor in mijn kast
Hallo Gijs,
Niet leuk wat je daar overkomt. Ik zou zeggen: je hebt twee kasten en één volk; zet het volk over in de andere kast; bestrijd de boktor en als de ellende is overgewaaid, zet het volk terug en kijk of ook de andere kast besmet is. Tegen de boktor zijn effectieve bestrijdingsmiddelen, waar uiteraard ook de bijen niet blij mee zullen zijn. Also Vorsicht!
hennie oes

Niet leuk wat je daar overkomt. Ik zou zeggen: je hebt twee kasten en één volk; zet het volk over in de andere kast; bestrijd de boktor en als de ellende is overgewaaid, zet het volk terug en kijk of ook de andere kast besmet is. Tegen de boktor zijn effectieve bestrijdingsmiddelen, waar uiteraard ook de bijen niet blij mee zullen zijn. Also Vorsicht!
hennie oes

- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: boktor in mijn kast
Er zijn twee groepen boorders. Een die alleen nat hout aantast boven de 22% en de andere die alleen drooghout aantasten, dus daar beneden.
De kast die daar mee is behebt ,ja die is al heel wat jaartjes oud. Voor de meeste mensen is de 'houtmolm'
De kast die daar mee is behebt ,ja die is al heel wat jaartjes oud. Voor de meeste mensen is de 'houtmolm'